0
از0 نظر

كاروانسرای الاکی مرند (کاروانسرای هلاکو)

    785
    نمایش

    تاریخ بنای کاروانسرای الاکی مرند را به سال ۷۳۱ هجری درزمان ابوسعید بهادر خان آخرین فرمانروای مقتدر ایلخانی می شناسند. این کاروانسرا یکی از با شکوه ترین بناهای زمان خود بوده وشاید هم بعنوان قلعه یا مقر حکومتی استفاده می شده است.قلعه‌ای ۳۰۰۰ هزار ساله نیز با معماری منحصر به فرد و دیوارهای عظیم و پشت بندهای مستحکم، در روستای هرزند عتیق شهرستان مرند واقع شده است که بر خلاف قدمت دیرینه آن، به غلط بنام قلعه هولاکو معروف شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات كاروانسرای الاکی مرند (کاروانسرای هلاکو)

    کاروانسرای الاکی در ۲۷ کیلومتری شمال مرند٬ در سر راه جادۀ قدیم مرند به جلفا شهرستان مرند در شمال غربی تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی قرار دارد .تاریخ بنای کاروانسرا را به سال ۷۳۱ هجری در زمان ابوسعید بهادرخان آخرین فرمانروای مقتدر ایلخانی می شناسند.این کاروانسرا یکی از باشکوه ترین بناهای زمان خود بوده و شاید هم بعنوان قلعه یا مقر حکومتی استفاده می شده است.

    تاریخچه كاروانسرای الاکی مرند (کاروانسرای هلاکو)

    تاریخ بنای کاروانسرای الاکی مرند را به سال ۷۳۱ هجری درزمان ابوسعید بهادر خان آخرین فرمانروای مقتدر ایلخانی می شناسند.

    سیمای عمومی كاروانسرای الاکی مرند (کاروانسرای هلاکو)

    این بنای زیبا بصورت مستطیل بوده و دارای نه بارو و یک سردر عظیم و ترکیبی چشم نوازی از آجر و کاشی های فیروزه ای و سرمه ای با گره های آجری تودرتو وبدیع بوده است .تکه های کاشی به نحو زیبایی در داخل گره های آجری جاسازی شده بود.

    پایه های ساختمان از قطعات بزر گ سنگ سیاه ساخته شده و دیوارها یک متر ضخامت و چهار متر ارتفاع داشته است و حاشیه بالایی آن در حدود 80 سانتی متر طرح مورب پی در پی از آجر معمولی و تراش خورده ساخته شده بود.

    طول بنا 65 متر وعرض آن 50 متربوده و هنوز آثار حوضی در وسط محوطه دیده می شود.

    زمان مناسب بازدید كاروانسرای الاکی مرند (کاروانسرای هلاکو)

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    پیشنهاد ویژه كاروانسرای الاکی مرند (کاروانسرای هلاکو)

    در كنار كاروانسراي الاكي مرند سد تاريخي خضير مرند قراردارد كه ميتوان از اين جاذبه بازديد كنيد.

    سایر اطلاعات كاروانسرای الاکی مرند (کاروانسرای هلاکو)

    درکتاب  نگاهی به تاریخ مرند تالیف میرهدایت سیدمرندی (محقق تاریخ) نکاتی در مورد این کاروانسرا وقلعه آورده شده که ذکر آن جهت اطلاع رسانی خالی از لطف نیست:

    1-  به نظر میرسد نام این منطقه و این روستا (الاکی) است و ربطی به نام (هلاکو) ندارد.

    چرا که در یک سندی که برای حل اختلافات میان خواجه غیاث الدین محمد واولاد سلطان پیر یعقوب و سایر رعایای (کهن هرزن) در زمان ابوسعید بهادرخان (نوه هلاکو) نوشته شده ، از این منطقه با نام (اراضی الاکی) نامبرده شده است و در آنزمان کسی جرئت نداشت نام هلاکو امپراطور ایران را الاکی یا الکی تلفظ کند و یا ینویسد .

    2- در منطقه هرزندات تا پای گردنۀ دره دیز حداقل سه واحد کاروانسرا وجود داشته است که اغلب مؤلفین وگرد آوردند گان از وجود دوتای دیگر بی اطلاع بوده و به اشتباه به این کاروانسرا کاروانسرای آیراندیبی اطلاق کرده اند.

    یک واحد کاروانسرا در شمال کوه و گردنه دره دیز قرار داشت که کاروانیانی که از سوی جلفا عصر به پای دره دیز می رسیدند، از ترس دزدان و با جگیران داخل گردنۀ ، تا صبح فردا در این کاروانسرا بیتوته می کردند.

    3- کاروانسرای آیراندیبی درغرب جاده (کمی بالاتر از چشمه بَزرگان  ودر 33 کیلو متری مرند قرار داشت که حالا قسمتی از سنگ پی ها، با قیمانده وبقیه عرصه متعلق، به مزرعه تبدیل شده است و کاروانیانی که از سوی مرند عصربه پای کوه دره دیزمی رسیدند برای اجتناب از برخورد با باج گیران شب را در آنجا اقامت می کردند.

    4 - کاروانسرای الاکی در شش کیلومتری کاروانسرای آیراندیبی و 27 کیلو متری مرند قرار داشت که اغلب مؤلفین مکان کاروانسرای 4و3 را یکی می گیرند که اشتباه است.

    ویژگی‌ها كاروانسرای الاکی مرند (کاروانسرای هلاکو)

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.