0
از0 نظر

مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان

    759
    نمایش

    مجموعه ابراهيم خان در ضلع شمالی مجموعه گنجعلی خان و کنار ميدان گنجعلی خان کرمان قرار دارد. مساحت مجموعه نزدیک ۴۵۰۰ مترمربع است. معماری این مجموعه با الهام از معماری دوران صفویه بنا شده و با کاشی های خشتی هفت رنگ تزئین شده است. حمام، بازار، مدرسه و آب آنبار، از دیدنی های این مجموعه تاریخی هستند. بانی مدرسه ابراهیم خان، ظهیرالدوله بوده، داماد فتحعلی شاه قاجار است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان

    معماری مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان با الهام از معماری عصر صفویه بنا شده و یکی از مجموعه هایی است که کاشی خشتی هفت رنگ عنصر تزئینی غالب در آن است. حمام ابراهیم خان مانند ساير حمام های سنتی ايران پايين تر از سطح زمين بنا شده و همین موضوع باعث شده گرمای داخل حمام حفظ شود و آبرسانی بهتر اتفاق بیفتد.

    سردر حمام كه در ضلع جنوبی قيصريه ابراهيم خان واقع شده است، دارای تزيينات كاشی كاری از نوع خشتی هفت رنگ و طاق آن مقرنس كاری است. از طريق راهروی زاويه دار به بخش رختكن حمام وارد مي شويم. اين فضا داراي گنبد مركزی و ايوان های جانبی است. در مركز آن حوض آبی قرار دارد كه علاوه بر زيبايی فضا در انعكاس نور به داخل رختكن تاثير زیادی دارد. مدرسه مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان يكی از زيباترين بناهای عصر قاجاريه در شهر كرمان است.

    تاریخچه مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان

    این مجموعه در زمان فتحعلی شاه قاجار، سال ۱۲۳۱ هجری قمری بنا شده است.

    ویژگی‌ها مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان

    بازار مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان در ضلع شرقی مدرسه و حمام قرار دارد و به نام قيصريه زرگري شهرت دارد. كاربری آن از گذشته تا به امروز حفظ شده است. معماری و با الهام از معماری عصر صفويه است. طول اين بازارچه نزدیک صد متر است كه در حد فاصل آن فضای بازار قيصريه تعبيه شده و ورودی مدرسه، حمام، آب انبار از طريق آن است. آب انبار ابراهيم خان در ضلع شمالی قيصريه واقع شده است و در عصر خود یکی از آب انبارهاي معتبر شهر كرمان بوده كه آب بخشی از شهر قديم كرمان را تأمين می کرده است. كمبود ريزش های جوی و نزولات آسمانی و فقدان آب های سطحی جاری،‌ در بسياری از شهرهاي حاشيه كوير به ويژه شهر كرمان، ضرورت ذخيره آب را برای مواقع كم آبی ايجاب می كرده تا مخازنی ساخته شود و آبی گوارا برای مصارف شرب و… فراهم كند.

    تأمين آب اكثر آب انبارها عمدتاً از طريق قنات ها بوده است. آب انبار مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان از جمله بناهای عام المنفعه بوده كه در كنار ساير عناصر شهری مورد استفاده عموم قرار می گرفته است.

    شرایط استفاده مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان

    بهتر است در روشنایی روز از این جاذبه دیدن کنید.

    سیمای عمومی مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان

    بنای مرتفع، مقرنس ها در نگاه اول شما را جذب خودشان خواهند کرد. در انتهای ايوان قبله، محراب زيبايی از كاشی هفت رنگ وجود دارد. تمام بخش های مدرسه، عناصر تزيينی مانند گچ بري، كشته بری، مقرنس كاری و كاربندی ديده مي شود. سر در ورودی در ضلع غربی قيصريه ابراهيم خان واقع شده و دارای طاق بندی ، تزيينات كاشی و حجاری بر سنگ يكپارچه است و بر بام سر در جايگاه ساعت قرار دارد كه در سال های بعد به مجموعه افزوده شده است. در ضلع جنوبی مدرسه خانه مدرس قرار گرفته است. اين فضا دارای درهای ارسی با شيشه رنگی است. بلندترين بادگير موجود شهر در اين مكان قرار دارد كه نزديك به شانزده متر ارتفاع دارد. مدرسه هم با الهام از معماری عصر صفويه بنا شده است.

    سایر اطلاعات مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان

    ابراهیم خان ظهیر الدوله فرزند مهدی‌ قلی خان قویونلو، یکی از خویشاوندان نزدیک (پسر عمو) فتحعلی شاه قاجار بود که از سال ۱۲۱۶ تا ۱۲۴۰ هجری قمری به عنوان حاکم کرمان فرمانروایی می‌کرده است. وی در دوره حکمرانی خود مبادرت به ایجاد چندین بنای بسیار ارزنده از جمله بازار، حمام، مدرسه و آب‌ انبار در مرکز شهر و در مجاورت مجموعه گنجعلی خان نمود که امروزه با نام مجموعه ابراهیم خان شناخته شده و از مجموعه‌ های با ارزش و زیبای آثار تاریخی کرمان محسوب می‌شود.

    زمان مناسب بازدید مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان

    بهترین زمان سفر به کرمان، اوایل بهار و پاییز است.

    نکات مثبت مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان

    استفاده صحيح از فضای بازار باعث شده كه تا حدودی زيبايی های آن حفظ شود و دخل و تصرفات كمتر در آن صورت گرفته است.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    اگر حوالی بازار کرمان هستید می توانید پیاده به مجموعه تاریخی ابراهیم خان بروید.

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به بازار کرمان، بعد از بازار کلاه مال‌ها، جنب میدان گنجعلی‌خان بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه تاریخی راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.