0
از0 نظر

مجموعه حجت آباد وزیر یزد

    1739
    نمایش

    مجموعه حجت آباد وزير، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند استان يزد به شمار مي رود که گردشگران با بازدید از آن شاهد بخش‌هایی چون باغ، عمارت، حمام، آب انبار، ساباط و کاروانسرا خواهید بود. با بازدید از ساختمان اصلی این مجموعه شاهد بخش‌هایی چون سرسرا، ایوان، راهروهای چهارگانه، گنبدی و هشتی خواهید بود که همگی با آجر تزیین شدند. بهتر است بدانید، اين عمارت زيبا و باشکوه در سي کيلومتري شمال غربي شهر يزد و تقاطع جاده هاي تهران- يزد و يزد- طبس قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مجموعه حجت آباد وزیر یزد

    ساختمان اصلی مجموعه باغ وزیر در سه طبقه به مساحت ۱۴۰۰ متر به سبک زیبایی بنا شده و شامل سرسرا ، ایوان ، راهروهای چهارگانه ، گنبدی ، هشتی ، اطاقها و پیش بخاری است که همگی با آجر تزیین شده که حدود ۱۳۰ سال قدمت دارد از تزئینات مجموعه باغ وزیر می توان به ترکیب آجرنماها در رنگ های سبز ، کرم و قرمز با طرح های حصیری و خفته راسته اشاره کرد.

    بازارچه با دکان های آهنگری و علافی و آب انباری که در کنار آن قرار داشت پاسخگوی نیاز کاروانها بخصوص مسافران تشنه بود. کاروانسرای وزیر حجت آباد قرارگاه و وعده گاه کاروان های متعددی بود که از کویر می گذشتند آنان در این مکان به استراحت می پرداختند و تجار و بازرگانان با مبادله کالاهای خود با دیگر کاروانیان به راه خود ادامه می دادند.

    زائرانی که از آبادی ها و روستاهای اطراف قصد عزیمت به مشهد را داشتند از این محل به عنوان وعده گاه خود استفاده می کردند تا پس از چند روز به شکل کاروانی بزرگ به سوی مشهد حرکت کنند . کالسکه خانه یک مکان اختصاصی برای برای اسب و کالسکه های وزیر و همراهانش بود که در گوشه ای از این باغ باصفا به چشم می خورد .

    تاریخچه مجموعه حجت آباد وزیر یزد

    مجموعه حجت آباد وزیر و بانی آن میرزا محمد مستوفی- حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شد. این مجموعه در مسیر قنات قدیمی به نام “حجت آباد” قرار داشت. آب آن به حوض دورن محوطه عمارت ختم می شد و از آن برای آبیاری باغ استفاده می کردند.

    ویژگی‌ها مجموعه حجت آباد وزیر یزد

    حمام مجموعه حجت آباد وزیر دارای دو صحن هشت ضلعی با نور گیرهای سقفی است. عمارت مجموعه، مجاورضلع غربی باغ، حدود صد و سی سال قدمت دارد. این عمارت مستطیل شکل با مساحت هزار و چهار صد متر مربع، در سه طبقه ساخته شده است. عمده مصالح ساختمانی آن خشت گل و آجر است. بنا در جبهه غربی به دیوارباغ متصل و سه جبهه دیگر آن باز است. نمای اصلی عمارت، ضلع شرقی آن است و ورودی اصلی در میانه این ضلع قرار دارد. نبا دارای هشت ورودی فرعی نیز است. تزیینات حجت آباد وزیر این با طرح های حصیری و خفته راسته اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید مجموعه حجت آباد وزیر یزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سیمای عمومی مجموعه حجت آباد وزیر یزد

    چاپارخانه از دیگر قسمتهای این مجتمع خدماتی بین راهی سه قرن پیش است که چاپار های خسته را پذیرایی می کرد. حمام کوره پز خانه از دیگر قسمت‌های این مکان تاریخی است که به تازگی از زیر شن‌های روان خارج شده و ساختمان حمام به نوبه خود دیدنی و شامل رختکن مدور، دو صحن ۸ ضلعی با نورگیرهای سقفی، خزینه و تون است.

    نکات منفی مجموعه حجت آباد وزیر یزد

    در داخل ساختمان اصلی باغ این عمارت یک حوض خانه بزرگ قرار داشته که دارای سقف های بلند بوده و در پایین آن نیز یک حوض دیگر قرار داشته که مظهر قنات حجت آباد رضوانشهر بوده و مردم گهگاهی در روزهای تابستان برای شنا به آنجا می رفتند. اما متأسفانه امروزه در طرح بازسازی مجموعه، این حوض پر شده ولی حوض سنگی میان باغ که آبراه قنات از آن عبور می کرده با فواره خود همچنان تزیین کننده فضای باغ است.

    سایر اطلاعات مجموعه حجت آباد وزیر یزد

    حجت آباد روستایی با حدود ۳۰ خانوار جمعیت است که در شمال رضوانشهر (اشکذر) واقع شده و چسبیده به این شهر است و اکثریت ساکنان آن رضوانشهری هستند بطوریکه زمین های کشاورزی آن توسط کشاورزان رضوان شهری کشت می شود. در پایین حجت آباد آنطرف جاده سنتو یک مجموعه بزرگ تاریخی قرار دارد که تا چند سال قبل کسی به جز اهالی رضوانشهر حتی از وجود آن هم خبر نداشت. این مجموعه شامل باغ، عمارت، حمام، آب انبار، ساباط و کاروانسرا است.

    باغ وزیر حجت آباد رضوانشهر در زمان قاجار و توسط میرزا محمد مستوفی که حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بود بنا شده. این مجموعه در مسیر قنات حجت آباد قرار داشت که آب آن به حوض عمارت ختم می شد و از آن برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می کردند. همچنین، این محل به عنوان تفرجگاه مردم به حساب می آمد و در ایام سیزده بدر نوروز آنجا خیلی شلوغ بود و در یک روز از سال یعنی روز نیمه شعبان عده ای ظهر در آنجا غذا طبخ نموده و به مردم غذا می دادند این مجموعه نزدیک به ده هزارمتر بدون احتساب زمین های اطراف آن وسعت دارد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    اگر با خودرو شخصی سفر کردید، به راحتی و تنها با آگاهی از آدرس این جاذبه، می توانید از آن دیدن کنید.

    تاکسی

    تاکسی های شهری یزد می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.