0
از0 نظر

مسجد اكبریه لاهیجان

    1275
    نمایش

    مسجد اکبريه يکي از مشهورترين مساجد استان گيلان و از بناهاي مهم شهرستان لاهيجان است که در جنوب غربي شهر لاهيجان در محله گابنِه و در ضلع جنوبي خيابان کاشف غربي قرار دارد. این مسجد در زمان فتحعلي شاه قاجار ایجاد شده‌است. سنگ نبشته مرمری به خط نستعلیق که بر دیوار ضلع شرقی مسجد جای دارد، بانی مسجد را حاج علی اکبر لاهیجانی نامیده‌است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد اكبریه لاهیجان

    مسجد اكبریه لاهیجان از دو قسمت وضوخانه و شبستان تشکیل شده است. وضوخانه مسجد در دو طبقه ساخته شده و هر طبقه دارای 8 ستون میانی است. از وضوخانه طبقه همکف، 3 درِ بزرگ چوبی به شبستان باز می‌شود. هر دو وضوخانه دارای پوشش گنبدی هستند.

    تاریخچه مسجد اكبریه لاهیجان

    براساس سنگ‌نوشته مرمری که بر دیوار ضلع شرقی مسجد اكبریه لاهیجان نصب شده، این مسجد در سال 1239 هجری قمری (زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار) به وسیله حاج علی‌اکبر لاهیجانی بنا شده استو این بنا به نوشته رابینو (سرکنسول دولت بریتانیا در شهر رشت در اوایل قرن بیستم)، این مسجد به علت سعایت بدخواهان حاکم وقت لاهیجان نزد شاه و کاخ نامیدن این مسجد، ناتمام ماند وگرنه یکی از مساجد و بهترین مسجد گیلان به شمار می‌رفت.

    در واقع شاید وجود تزئیناتی چون آونگ‌های قسمت شرقی و تزئینات کنگره‌ای چلیپا شکل، چنین حساسیتی را در آن دوره موجب شده باشد و نیز در حال حاضر مسجد اکبریه لاهیجان شامل دو بخش مسجد نو و مسجد کهنه است که با یک درِ بزرگ به یکدیگر راه دارند. قدمت مسجد نو به حدود 100 سال می‌رسد.

    ویژگی‌ها مسجد اكبریه لاهیجان

    شبستان مسجد اكبریه لاهیجان به ابعاد 16×25 متر، دارای کاشی‌کاری‌هایی همراه با خطوط نسخ و مزین به آیات قرآنی می‌باشد. در قسمت میانی ضلع جنوبی شبستان، محراب مسجد جای گرفته که کف آن (محراب)، 7 سانتی‌متر از کف شبستان پایین‌تر است.

    داخل محراب در دو نوار کاشی سبز رنگ، عباراتی از آیات قرآنی «الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه فیها» و در دو طرف نوک فیلگوش‌ها نیز سوره قدر نوشته شده است و همچنین نورگیری داخل ساختمان به وسیله پنجره‌های بزرگ سراسری شرق شبستان تأمین می‌گردد.

    سیمای عمومی مسجد اكبریه لاهیجان

    نمای بیرونی مسجد اكبریه لاهیجان از سمت شرق دارای طاق‌نماهای مرتفع بر روی درهای سه‌گانه‌ای است و بالای درها، پنجره‌ها و نورگیرهای بزرگی تعبیه شده است. دیوارهای این قسمت سنگ‌کاری شده و دارای کنگره‌های برجسته چلیپایی به شکل وارونه است که در قسمت فوقانی و زیر دامنه سقف جای گرفته است.

    میان طاق‌نماها، طره‌های بزرگ آونگ شکل ایجاد شده که رنگی تیره دارد. چنین تزئینی در بنای مساجد ایرانی سابقه نداشته است و نیز دیوارهای بیرونی سمت جنوبی از داخل کوچه پشت مسجد، بسیار مرتفع و مستحکم با پشتیبان‌های نیم‌دایره‌ای قطور است که در فاصله 3 متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

    این پشتیبان‌ها هرچه به سمت بالا می‌روند، از قطرشان کاسته می‌شود و درگاه و دروازه اصلی مسجد از آجر قرمزکار شده و در قسمت فوقانی دارای تزئینات کنگره‌ای برجسته آجری است و درِ ورودی مسجد بلند و قطور، چوبی و دو لنگه است.

    سایر اطلاعات مسجد اكبریه لاهیجان

    با توجه به بیتی از شعر کتیبه مسجد اكبریه لاهیجان، چنین استنباط می‌‌شود که این بنا به قصد عبادت، تعلیم و تعلم ساخته شده از این رو علاوه بر مسجد، مدرسه‌ای برای تعلیم علوم دینی نیز بوده است.

    در قسمت شمال شرقی مسجد اكبریه لاهیجان، مناره زیبای مسجد با بدنه آجری جای گرفته که 18 متر ارتفاع دارد.

    مناره مسجد به شکل 8 گوش و دارای خشخاش یا اضلاعی است که بین هر ضلع، طاق‌های باریک و بلندی ساخته شده است.

    بر بالای مناره یک گنبد کوچک هرمی شکل جای گرفته که دارای کاشی‌کاری با طرح‌های هندسی و به رنگ آبی آسمانی، زرد، سیاه (قهوه‌ای تیره) و سفید است.

    زمان مناسب بازدید مسجد اكبریه لاهیجان

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    مسجد اکبريه لاهيجان رشت مسجد اکبريه مسجد لاهيجان مسجد رشت اکبريه مسجد مسجد لاهيجان اکبريه رشت لاهيجان مسجد لاهيجان اکبريه لاهيجان رشت رشت مسجد رشت اکبريه رشت لاهيجان مسجد اکبريه لاهيجان مسجد اکبريه رشت مسجد لاهيجان اکبريه مسجد لاهيجان رشت مسجد رشت اکبريه مسجد رشت لاهيجان اکبريه مسجد لاهيجان اکبريه مسجد رشت اکبريه لاهيجان رشت اکبريه لاهيجان مسجد اکبريه رشت مسجد اکبريه رشت لاهيجان لاهيجان مسجد اکبريه لاهيجان مسجد رشت لاهيجان اکبريه مسجد لاهيجان اکبريه رشت لاهيجان رشت مسجد لاهيجان رشت اکبريه رشت مسجد اکبريه رشت مسجد لاهيجان رشت اکبريه مسجد رشت اکبريه لاهيجان رشت لاهيجان مسجد رشت لاهيجان اکبريه مسجد اکبريه لاهيجان رشت مسجد لاهيجان رشت اکبريه مسجد رشت اکبريه لاهيجان مسجد لاهيجان اکبريه رشت مسجد لاهيجان رشت اکبريه مسجد اکبريه رشت لاهيجان اکبريه مسجد لاهيجان رشت اکبريه مسجد رشت لاهيجان اکبريه لاهيجان رشت مسجد اکبريه لاهيجان مسجد رشت لاهيجان مسجد اکبريه رشت لاهيجان اکبريه مسجد رشت لاهيجان رشت مسجد اکبريه لاهيجان رشت اکبريه مسجد رشت مسجد اکبريه لاهيجان رشت اکبريه مسجد لاهيجان رشت لاهيجان مسجد اکبريه رشت اکبريه لاهيجان مسجد رشت لاهيجان اکبريه مسجد