0
از0 نظر

مسجد جامع ابرکوه

    576
    نمایش

    مسجد جامع ابرکوه، تنها یکی از چندین مسجد تاریخی و ارزشمند استان یزد است که بنای آن در حد فاصل شهر قديم و جديد قرار دارد. قدمت مسجد جامع ابرکوه به دوران ایلخانی مربوط می‌شود. بهتر است بدانید، این جاذبه در دوره تیموری و پايان سلطنت سلطان ابوسعيد بازسازي و مرمت شده و در تاریخ 9 مرداد 1312 با شماره 197 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید مسجد جامع ابرکوه

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    مشخصات مسجد جامع ابرکوه

    مسجد جامع ابرکوه که مسجدی با دو قبله نیز خوانده می شود از دیدنی های شهرستان ابرکوه در سفر به این منطقه کهن از کشور به شمار می‌آید.

    تاریخچه مسجد جامع ابرکوه

    ساخت مسجد جامع به قرن چهارم می رسد در آغاز ورود به این مسجد متوجه می شوید که ساخت آن به قرون چهارم هجری و شاید زودتر از آن بر می گردد. در دوره ایلخانی به شکل کنونی درآمده و در دوره های تیموری و صفویه نیز چیزی بر آن افزوده شده و سرانجام آثار دوره های مختلف از پیش از اسلام تا قرون ۱۳ و ۱۴ هجری در آن قابل مشاهده است.

    نکات مثبت مسجد جامع ابرکوه

    مسجد جامع ابرکوه با مجموعه اي غني از انواع هنرهاي تزئيني معماري به شماره 197 در تاريخ 9 مردادماه سال 1312در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

    سیمای عمومی مسجد جامع ابرکوه

    میدان مرکزی شهر ابرکوه که میدان امام حسین(ع) خوانده می شود به طرز باشکوهی نمایی از این مسجد را به تصویر کشیده است. اين مسجد داراي دو شبستان در پس ايوان شمالي و ايوان جنوبي و سردابه اي به ابعاد ۱۰در۱۰ در ميان صحن خود است. محراب با شکوه این مسجد جامع، مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

    انواع نقوش اسليمي و گياهي به همراه کتيبه هايي با خطوط نسخ و کوفي به شيوه گچبري برهشته در آن کار شده و از چهار محراب ديگر اين مسجد، سه محراب از جنس سنگ مرمر و آهک و ديگري از جنس کاشي ساده است. محراب اصلي سنگي اين مسجد که داراي دو ستون تزئيني زيبا بوده و از جنس مرمر است اکنون در ميان تالار مرکزي گنجينه اسلامي موزه ملي ايران، نماينده نمايش فضاي معنوي مساجد ايراني به گردشگران داخلي و خارجي است.

    سایر اطلاعات مسجد جامع ابرکوه

    مسجدهای جامع با توجه به تأکیدی که بزرگان دین بر آن ها داشتند، جایگاهی ویژه دارند و این مساجد تاریخی مورد توجه علاقمندان بی شماری هستند و به جرأت می توان گفت که یکی از اصلی ترین بناهای تاریخی که مورد بازدید ایرانگردان و جهانگردان قرار می گیرد، مساجد جامع شهرهای مختلف است.

    مسجد جامع ابرکوه نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان گفت که به واسطه خصوصیات خاص خود از جمله دو محرابه بودن و محراب زیبای گچیری خود، مورد توجه بسیاری از مسافران عبوری از این شهر به ویژه در ایام نوروز است.

    ویژگی‌ها مسجد جامع ابرکوه

    از ويژگي هاي مهم این بنا، دو محراب آن است که محراب بزرگ يا اوليه مسجد همانند بناهاي مغولي ساخته شده و با جهت قطب مغناطيسي شمال 47 درجه اختلاف دارد و به منظور اصلاح محراب اوليه، محراب دومي ساخته شده است که اين محراب به قدري قبله سابق اين مسجد را اصلاح مي کند.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این مسجد تاریخی راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    مسجد ابرکوه يزد تاريخي مسجد ابرکوه مسجد يزد مسجد تاريخي ابرکوه مسجد مسجد يزد ابرکوه تاريخي يزد مسجد يزد ابرکوه يزد تاريخي تاريخي مسجد تاريخي ابرکوه تاريخي يزد مسجد ابرکوه يزد مسجد ابرکوه تاريخي مسجد يزد ابرکوه مسجد يزد تاريخي مسجد تاريخي ابرکوه مسجد تاريخي يزد ابرکوه مسجد يزد ابرکوه مسجد تاريخي ابرکوه يزد تاريخي ابرکوه يزد مسجد ابرکوه تاريخي مسجد ابرکوه تاريخي يزد يزد مسجد ابرکوه يزد مسجد تاريخي يزد ابرکوه مسجد يزد ابرکوه تاريخي يزد تاريخي مسجد يزد تاريخي ابرکوه تاريخي مسجد ابرکوه تاريخي مسجد يزد تاريخي ابرکوه مسجد تاريخي ابرکوه يزد تاريخي يزد مسجد تاريخي يزد ابرکوه مسجد ابرکوه يزد تاريخي مسجد يزد تاريخي ابرکوه مسجد تاريخي ابرکوه يزد مسجد يزد ابرکوه تاريخي مسجد يزد تاريخي ابرکوه مسجد ابرکوه تاريخي يزد ابرکوه مسجد يزد تاريخي ابرکوه مسجد تاريخي يزد ابرکوه يزد تاريخي مسجد ابرکوه يزد مسجد تاريخي يزد مسجد ابرکوه تاريخي يزد ابرکوه مسجد تاريخي يزد تاريخي مسجد ابرکوه يزد تاريخي ابرکوه مسجد تاريخي مسجد ابرکوه يزد تاريخي ابرکوه مسجد يزد