3.5
از9 نظر

مسجد جامع بابل

    634
    نمایش

    مسجد جامع بابل در محله مسجد جامع یکی از قدیمی‌ترین محله های بابل واقع شده است. احتمالا قدمت مسجد مربوط به اوایل دوران اسلام باشد. کتیبه‌های مختلفی در محوطه مسجد وجود دارند که بیشتر آنها مربوط به دوره سلطنت قاجار است. این مسجد، در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. باتوجه به سرپوشیده بودن مسجد جامع بابل، هرزمان از سال می‌توانید به این مسجد بروید و از یک بنای مذهبی- تاریخی دیدن کنید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد جامع بابل

    مسجد جامع بابل دارای دو سر در ورودی در دو جهت غرب و شرق است که هر کدام دارای سقفهایی به صورت هشتی هستند. این مسجد یک گلدسته دارد و بالای گلدسته، اتاقکی چوبی وجود دارد که امروزه فرسوده شده و در حال تخریب است. دو طرف شمال و جنوب حیاط مسجد دو صحن وجود دارد که شبستان اصلی مسجد در سمت جنوبی حیاط واقع شده و در سمت شمال ساختمانی به اندازه ساختمان جنوبی وجود دارد که دارای آبدارخانه و شبستانی کوچک است. مرمت ساختمان شمالی این مسجد در دوران پس از انقلاب صورت گرفته که روی ستون‌های این شبستان کاشی کاریهایی صورت گرفته که به شدت تخریب شده اند.

    محراب اصلی این مسجد که در سمت غرب وجود دارد قدیمی شده و کاشی‌های آن در حال تخریب است، ولی هنوز آیاتی بر روی آن قابل مشاهده است که این آیات از سمت راست و پایین شروع شده و محراب را دور می زند. همچنین چهار محراب دیگر در کنار محراب اصلی برای نمازگذاران در مسجد ساخته شده تا از محراب قدیمی استفاده نشود.

    تاریخچه مسجد جامع بابل

    این مسجد دارای قدمت طولانی و مربوط به اوایل دوران اسلام است؛ هرچند درباره زمان ساخت این مسجد بحث بسیار است. کتیبه های مختلفی در محوطه مسجد وجود دارند که اکثر آنها مربوط به دوره سلطنت قاجار است.

    ویژگی‌ها مسجد جامع بابل

    این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی مسجد جامع بابل

    بالای سر در ورودی این مسجد کتبیه ای وجود دارد که بر آن نام مسجد جامع عتیق بارفروش ثبت شده بود و ابیاتی نیز در خود داشت. همچنین در سردر ورودی غربی این مسجد آیات و عباراتی بر روی خشت های کاشی به تاریخ ۱۲۳۰ هـجری نوشته شده است. کتیبه ای دیگر در همان سردر ورودی غربی مسجد وجود دارد که در آن آمده است محمد شاه قاجار به حاکم مازندران فضل علی خان در سال ۱۲۵۱ هـجری دستور داد تا مالیات نانواها را از بین ببرد؛ این کتیبه تا به امروز در همان سردر ورودی مسجد پا بر جا مانده است.

    نکات منفی مسجد جامع بابل

    یک محراب قدیمی در فضای داخلی مسجد وجود دارد که متاسفانه خراب است.

    زمان مناسب بازدید مسجد جامع بابل

    فصل‌های بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به مازنداران است اما باتوجه به سرپوشیده بودن مسجد جامع بابل، هرزمان از سال می‌توانید به این مسجد بروید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به بابل- حدفاصل چهارراه شهدا و چهارراه فرهنگ بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.