0
از0 نظر

مسجد جامع خرمشهر

    1253
    نمایش

    مسجد جامع خرمشهر، به عنوان یکی از جاذبه های مذهبی و ارزشمند استان خوزستان شناخته می شود که سال ها از مراکز اصلي شهر خرمشهر بوده، به طوري که هنوز نيز اين مرکزيت را پس از پايان جنگ ايران و عراق و تخريب کامل شهر خرمشهر و بازسازي دوباره آن حفظ کرده و به نماد مقاومت و ايستادگي مردم خرمشهر در زمان محاصره و اشغال اين شهر تبديل شده است. سالیان سال، تصویر مسجد جامع خرمشهر بر روی اسکناس 200 تومانی قابل مشاهده بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد جامع خرمشهر

    مسجد جامع شوشتر، از جاذبه های مذهبی تاریخی و حائز اهمیت استان خوزستان است که پیش از آغاز جنگ تحمیلی شهر خرمشهر به دلیل نزدیک بودن به مرز شلمچه، از اولین نقاطی بود که مورد حمله ارتش بعثی عراق قرار گرفت. امروزه این جاذبه مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد.

    تاریخچه مسجد جامع خرمشهر

    مدافعان این شهر که اغلب از مردم بومی و تعدادی دانشجو بودند، توانستند با حداقل امکانات نظامی به فرماندهی محمد جهان‌آرا که در آن زمان فرماندهی سپاه پاسداران خرمشهر را بر عهده داشت با سلاح‌های سبک و اندک و با توجه به شناخت منطقه، به مدت ۳۵ روز در مقابل ارتش عراق مقاومت کنند و سرانجام در تاریخ ۴ آبان ۱۳۵۹ آخرین مدافعان شهر نیز به خاطر فشار زیاد ارتش بعثی عراق و کمبود سلاح و تجهیزات مجبور به عقب نشینی از شهر شدند.

    خرمشهر پس از ۵۷۸ روز یعنی حدود ۱۹ ماه اشغال توسط ارتش بعثی عراق، سرانجام در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۶۱ با حمله نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی مقاومت بسیج، طی چهار مرحله عملیات نظامی با عنوان عملیات بیت المقدس پس از محاصره خرمشهر، بازپس‌گیری شد.

    مسجد جامع خرمشهر بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد و متاسفانه اطلاعات دقیقی از مؤسس و بانی آن در دست نیست. بهتر است بدانید در سال ۱۳۴۸، قطعه زمینی را از ضلع غربی به مسجد اضافه و آن را به‌صورت فعلی تجدید بنا کردند. در طول جنگ تحمیلی ۴۰ درصد مسجد تخریب شد؛ به‌گونه‌ای که دو گلدسته آن کاملا از بین رفتند و گنبد بزرگ آن هم بر اثر توپ دشمن آسیب دید.

    ویژگی‌ها مسجد جامع خرمشهر

    از ویژگی های این جاذبه می توان به اهمیت فراوان آن برای مردم شهر و تداعی کردن نام و یاد محمد جهان‌آرا برای مردم و رزمندگان اشاره کرد. همچنین، این مسجد تاریخی در سال 1390 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی مسجد جامع خرمشهر

    با بازدید از این مسجد شاهد نمایی آجری خواهید بود که حدود هزار مترمربع کاشی منقش به آیات خشتی و ۷۷۰ مترمربع کاشی‌کاری معرق دارد. همچنین، این بنا دارای دو گلدسته با ارتفاع ۲۸ متر از کف زمین و دو گنبد بزرگ و کوچک است که گنبد بزرگ و گلدسته‌ها با کاشی معرق تزیین شدند.

    زمان مناسب بازدید مسجد جامع خرمشهر

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، فصل های خنک سال، زمان مناسب‌تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سایر اطلاعات مسجد جامع خرمشهر

    بهتر است بدانید که مسجد جامع خرمشهر یکی از ساختمان های این شهر بود که، پس از بازپس‌گیری به صورت نیمه سالم باقی مانده بود و از آن جایی که این مسجد در زمان مقاومت [قبل از اشغال] مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود، لقب «نماد مقاومت» را از آن خود کرد و امروزه نیز بین بازماندگان جنگ و علاقمندان به تاریخ جنگ ایران و عراق به همین عنوان شناخته می‌شود.

    نکات مثبت مسجد جامع خرمشهر

    طرح بازسازی و مرمت این مسجد تاریخی و قطب فرهنگی، در سال 1394 آغاز شد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    مسجد جامع خرمشهر خوزستان مسجد جامع مسجد خرمشهر مسجد خوزستان جامع مسجد مسجد خرمشهر جامع خوزستان خرمشهر مسجد خرمشهر جامع خرمشهر خوزستان خوزستان مسجد خوزستان جامع خوزستان خرمشهر مسجد جامع خرمشهر مسجد جامع خوزستان مسجد خرمشهر جامع مسجد خرمشهر خوزستان مسجد خوزستان جامع مسجد خوزستان خرمشهر جامع مسجد خرمشهر جامع مسجد خوزستان جامع خرمشهر خوزستان جامع خرمشهر مسجد جامع خوزستان مسجد جامع خوزستان خرمشهر خرمشهر مسجد جامع خرمشهر مسجد خوزستان خرمشهر جامع مسجد خرمشهر جامع خوزستان خرمشهر خوزستان مسجد خرمشهر خوزستان جامع خوزستان مسجد جامع خوزستان مسجد خرمشهر خوزستان جامع مسجد خوزستان جامع خرمشهر خوزستان خرمشهر مسجد خوزستان خرمشهر جامع مسجد جامع خرمشهر خوزستان مسجد خرمشهر خوزستان جامع مسجد خوزستان جامع خرمشهر مسجد خرمشهر جامع خوزستان مسجد خرمشهر خوزستان جامع مسجد جامع خوزستان خرمشهر جامع مسجد خرمشهر خوزستان جامع مسجد خوزستان خرمشهر جامع خرمشهر خوزستان مسجد جامع خرمشهر مسجد خوزستان خرمشهر مسجد جامع خوزستان خرمشهر جامع مسجد خوزستان خرمشهر خوزستان مسجد جامع خرمشهر خوزستان جامع مسجد خوزستان مسجد جامع خرمشهر خوزستان جامع مسجد خرمشهر خوزستان خرمشهر مسجد جامع خوزستان جامع خرمشهر مسجد خوزستان خرمشهر جامع مسجد