3.8
از10 نظر

مسجد جامع مرند

    2489
    نمایش

    مسجد جامع مرند يکي از مساجد تاريخي استان آذربايجان شرقي به شمار مي رود که در اوايل سدة هشتم يعني در سال 731 هـ .ق در زمان سلطنت ابوسعيد بهادرخان و به دستور او ساخته شد.کف مسجد باندازهء ۸۰ سانتیمتر(سه پله)از سطح کوچه گودتر بوده و از در اول وارد دالانی می‌شود بطول ۱۲ متر که بوسیله سه طاق پشت گنبدی پوشیده‌ شده است در سمت چپ دالان(سمت جنوبی)شبستانی قرار گرفته و با طاقهای‌ آجری گنبدی شکل پوشیده گشته است محوطه داخل مسجد نیز با شش گنبد پشت آجری پوشیده شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد جامع مرند

    مسجد جامع مرند در مرکز شهر مرند واقع شده که مطابق کتیبه محراب مسجد، این بنا در سال ۷۳۱ هجری قمری در زمان سلطنت ابوسعید بهادرخان ساخته شده‌است. محراب در قسمت جنوبی مسجد واقع شده و مزین به آیات قرآنی به خط کوفی و گچبری‌های بدیع می‌باشد امروزه کف مسجد به اندازه سه پله از سطح کوچه مجاور پایین‌تر است و دالانی به طول ۱۲ متر با سه طاق گنبدی، ورودی را به شباستان‌ها مربوط می‌سازد در سمت چپ این دالان، شبستان جنوبی با گنبدی کم خیز واقع شده‌است.

    ویژگی‌ها مسجد جامع مرند

    محراب آن بلند ترین و سالمترین محراب تاریخی آذربایجان است.

    سیمای عمومی مسجد جامع مرند

    کف مسجد باندازهء ۸۰ سانتیمتر(سه پله)از سطح کوچه گودتر بوده و از در اول وارد دالانی می‌شود بطول ۱۲ متر که بوسیله سه طاق پشت گنبدی پوشیده‌ شده است در سمت چپ دالان(سمت جنوبی)شبستانی قرار گرفته و با طاقهای‌ آجری گنبدی شکل پوشیده گشته است محوطه داخل مسجد نیز با شش گنبد پشت آجری پوشیده شده که از وسط بدو پایه آجری عریض چهار گوش و از جوانب به دو پایه آجری دیوارهای‌ خارجی بنا تکیه کرده‌اند محراب گچ‌بری(بعرض ۷۵/۲ متر و بلندی ۶ متر)در قسمت وسط طرف‌ جنوبی واقع شده و گنبد بالای این قسمت بکلی ریخته که بعدا با تیر پوشیده‌ شده است.در پاطاق این گنبد آثار حاشیه گچ‌بری شامل آیات قرآنی دیده.

    تاریخچه مسجد جامع مرند

    طبق کتیبه محراب مسجد این بنا در سال ۷۳۱ هجری در زمان سلطنت ابوسعید بهادرخان از محل خیرات مردم مرند و جزیه‌ای که در آن زمان از غیر مسلمان می‌گرفتند به تولیت حسین بن محمود ابن تاج خواجه ساخته شده‌است.

    زمان مناسب بازدید مسجد جامع مرند

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    پیشنهاد ویژه مسجد جامع مرند

    بخش هاي مهم براي بازديد از اين جاذبه محراب دوره ي ايلخاني است.

    امکانات ویژه مسجد جامع مرند

    اين جاذبه داراي امكاناتي همچون

    پاركينگ، سرويس بهداشتي،اقامتگاه، رستوران،بوفه ، پوشش شبكه مي باشد

    سایر اطلاعات مسجد جامع مرند

    مسجد جامع مرند ، با داشتن دو محراب ، بي نظير در معماري اسلامي:

    يكي از اين محراب ها با داشتن گچ بري هاي كم نظير ايلخاني ( سال ساخت 731 هجري قمري ) در قسمت غرب مسجد و محراب آجر كاري شده درقسمت شرقي مسجد هر بيننده اي را به تفكر وا مي دارد ( ساخت اين دو محراب احتمالاً به علت تقسيم محوطه مسجد به دو مسجد تابستاني و زمستاني بوده است تا بتوانند با امكانات سال هاي قبل نسبت به گرمايش فضاي مسجد اقدام بكنند ).

    لازم به ذكر است كه در مسجد جامع اصفهان نيز چند محراب وجود دارد با اين تفاوت كه براي هر محوطه مشخص كه يك مسجد مجزا را تشكيل مي دهد ، يك محراب وجود دارد يعني مسجد جامع اصفهان مجموعه اي است از چند مسجد مجزا در يك محوطه ي بزرگ ( مثل مسجد سلجوقي و مسجد تيموري و ... ) و نيز بايد ذكر شود كه مسجد اموي واقع در شهر شام سوريه نيز داراي دو محراب مي باشد كه آن نيز به نوبه خود جزو نوادر است اما آن مسجد نيز در موقعيت مسجد جامع مرند نمي باشد چرا كه مسجد جامع مرند و دو محراب موجود در آن فقط به مذهب شيعه تعلق دارد در حاليكه مسجد جامع اموي سوريه و محراب هاي آن هر كدام به يكي از مذاهب شيعه و سني تعلق دارد ( بعلت داشتن محوطه ي خيلي وسيع ) و در قسمت شرقي مسجد جامع اموي نشانه هايي از چاه غسل تعميد نوزادان مسيحي نيز به چشم مي خورد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه مترو
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.