3.1
از17 نظر

مسجد فرح‌ آباد

    4127
    نمایش

    مسجد فرح‌ آباد بخشی از مجموعه تاریخی فرح آباد است که با روش معماری مکتب اصفهان احداث شده‌ است. مسجد، در دوران صفویه (شاه عباس اول) بنا شده است؛ در بنا کتیبهٔ تاریخ‌دار یافت نشده‌است اما بنای آن را حدود سال ۱۰۲۵ هجری قمری تخمین می‌زنند. این مسجد، در زمینی مستطیل شکل به ابعاد ۶۵ در ۷۵ متر قرار دارد. ساختمان به صورت چهار ایوانی بنا شده و یک سردر ورودی بزرگ دارد. مسجد فرح آباد طبق برنامه‌ریزی انجام شده به موزه تشیع شمال کشور تبدیل می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد فرح‌ آباد

    مسجد فرح آباد در زمینی مستطیل شکل به ابعاد ۶۵ در ۷۵ متر قرار دارد. ساختمان به صورت چهار ایوانی بنا شده و دارای سردر ورودی بزرگی است که همچون سایر مساجد دوره صفویه، در قسمت ورودی، ایوانها و طاقنماها مزین به کاشی‌های رنگارنگ دارد. در قسمت جنوبی مسجد شبستانی بزرگ با طاق‌های هلالی روی ستونهای عظیم آجری قرار گرفته‌است. اطراف حیاط یا میانسرا حجره‌های یک طبقه برای درس طلاب دیده می‌شود که پیرامون حیاط را گرفته است. ایوان اصلی مسجد با گنبد بزرگ آجری در قسمت جنوبی که محراب نیز در آن جا واقع است قرار دارد. در دو طرف ایوان دو شبستان بزرگ خودنمایی می‌کند.

    تاریخچه مسجد فرح‌ آباد

    این مسجد تاریخی در دوران صفویه (شاه عباس اول) بنا شده است؛ در بنا کتیبهٔ تاریخ‌دار یافت نشده‌است اما بنای آن را حدود سال ۱۰۲۵ هجری قمری تخمین می‌زنند.

    ویژگی‌ها مسجد فرح‌ آباد

    مسجد فرح آباد طبق برنامه‌ریزی انجام شده به موزه تشیع شمال کشور تبدیل می‌شود.

    سیمای عمومی مسجد فرح‌ آباد

    ساختمان مسجد از آجر و ملات آن ساروج است. گنبد شبستان جنوبی از نوع دو پوش پیوسته‌است که آن را با آجر پوشانده‌اند. با توجه به نقشه‌های بنا، به نظر می‌رسد که گنبدخانهٔ مسجد پوش دوم داشته که یا ساخت آن ناتمام مانده یا آنکه تخریب شده‌است. از مناره‌های مسجد فقط پایه های آن باقی مانده است. تزیینات دیگر مسجد به صورت کاربندی، مقرنس و گچبری است که در شبستان، قسمت فوقانی محراب، جلوخان و ورودی مسجد به چشم می‌خورد. در وسط حیاط حوضی واقع است که در گذشته از طریق تنبوشه‌های سفالی از ضلع شمالی مسجد آب وارد آن می‌شد. ساختمان مسجد از آجر، در اندازه‌های ضلع شمالی مسجد آب وارد آن می‌شد. کاشی‌های نقش‌دارِ به دست آمده از مسجد نشانهٔ آن است که نماهای صحن و سردرِ بنا کاشی‌کاری بوده‌است.

    شرایط استفاده مسجد فرح‌ آباد

    این مسجد در فاصله ۲۵ کیلومتری ساری و ۲ کیلومتری دریای خزر واقع شده است.

    زمان مناسب بازدید مسجد فرح‌ آباد

    فصل‌های بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به مازنداران است اما باتوجه به سرپوشیده بودن مسجد فرح‌ آباد می‌توانید هرزمان از سال به این مسجد بروید.

    نکات منفی مسجد فرح‌ آباد

    درباره علت‌های تخریب این مسجد در گذشته، می‌توان به مواردی مثل ویرانی در قرن هفدهم میلادی بر اثر حمله قزاق‌ها، بی‌توجهی پادشاه وقت و بازگشت مردم به دیار خود، رطوبت زیاد، باران‌های سیل ‌آسا، رسوبات سیلابی و زلزله اشاره کرد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به بلوار فرح آباد بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.