0
از0 نظر

مقبره بابا قدرت اسفراین

    3135
    نمایش

    آرامگاه و مقبره بابا قدرت اسفراین، تنها یکی از چندین جاذبه هاي گردشگري تاریخی موجود در استان خراسان شمالي است كه به شيوۀ معماري دستکند ايجاد شده و تمام عناصر تشکيل دهندۀ آن در دل يک تپه طبيعي حفر شدند. همچنین، نام این جاذبه كه همه ساله مورد توجه بسياري از بازديدكنندگان قرار مي گيرد، در تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۰۵۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مقبره بابا قدرت اسفراین

    پلان کلی بنا از سه بخش اصلی شامل یک ورودی در سمت شرق، یک تالار مستطیل شکل، یک رشته پلکان در انتهای دالان و یک گنبدخانۀ مربعی تشکیل شده است. گنبد از نوع دوپوش پیوسته و از جنس قلوه سنگ و کچ نیمکوب ساخته شده است. تمام سقف و کف بنا به صورت طبیعی رها شده و از جنس کنگلومرا است، مگر گنبدخانه که کاملاً با اندود گچ پوشش یافته و در بخشهای مختلف آن تزییناتی به شکل نقوش هندسی یا آیات قرآن و احادیث با رنگ آبی نوشته شده است.

    تاریخچه مقبره بابا قدرت اسفراین

    برخی پژوهشگران صاحب این قبر را «درویش حسین بن محمد و سازندۀ بقعه کوران» می­دانند و قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد.

    ویژگی‌ها مقبره بابا قدرت اسفراین

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن در تاریخ 17 مرداد 1383 با شماره 11052 به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره نمود.

    سیمای عمومی مقبره بابا قدرت اسفراین

    ورودی بنا به شکل یک ایوان بلند با قوس نیم دایره­ای است که با مصالح آجر و سیمان احداث شده و حدود 5 متر عرض دارد. باتوجه به عکس­ های قدیمی و نقل قول­ افراد محلی، در گذشته ورودی آرامگاه به شکل دهانۀ یک غار طبیعی و ارتفاع آن به اندازۀ قامت یک انسان بوده است. پس از ورودی یک تالار مستطیل شکل به عرض 30/4 و به طول 40 متر وجود دارد که در طرفین آن طاقچه ­هایی تعبیه شده است.

    در سراسر دیوارۀ جنوبی تالار 4 طاقچه و در دیوارۀ شمالی آن 2 طاقچه ایجاد شده است. این تاقچه ها از قرار معلوم کاملاً جدید و حاصل مداخلات اداره اوقاف است و پیش از این مداخلات در واقع در بخش های مختلف دالان اصلی راهروهای فرعی وجود داشته و ورودی بنا در ضلع شرقی تپه است که با شیب تندی به یک مسیل بزرگ منتهی می­شود. در حاشیۀ مسیل و مظهر رشته قناتی وجود دارد که آب مورد نیاز مجاورین زیارتگاه را تأمین می­کند.

    این بنا ویژگی خاص و شاخص قابل تاریخگذاری ندارد و فقط شاید بتوان به شیوۀ معماری گنبد دوپوش آن که تا حدی مشابه نمونه­های دوره ایلخانی و تیموری است اشاره کرد، هرچند ممکن است سابقه احداث دالان اصلی زیارتگاه به دوره پیش از اسلام هم برسد. با وجود همه این ها، از روی کتیبه ها و اشعار نوشته شده بر روی اندود دیوارهای گنبدخانه تاریخ های1373 و 1376 هجری قمری خوانده می­شود که بی تردید مربوط به مداخلات بعدی در بنا است که طی دوره قاجار انجام شده است. یکی از این کتیبه ها در روی تاق نمای قرینۀ ورودی گنبدخانه چنین خوانده می­ شود: مرد خداشناس که تقوا طلب کند/ خواهی سفید جامه و خواهی سیاه باش/ میرزا محمد علی بن حاج میرزا باقر.../ سنه 1373 هجری.

    زمان مناسب بازدید مقبره بابا قدرت اسفراین

    فصل های بهار و تابستان زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات مقبره بابا قدرت اسفراین

    ایوان این آرامگاه در دهۀ اخیر توسط ادارۀ اوقاف و امور خیریه به بنای آرامگاه الحاق شده و در گذشته وجود نداشته است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.