0
از0 نظر

منزل محمد تقی بهلول

    1479
    نمایش

    منزل عالم بزرگ، محمدتقي بهلول گنابادي، تنها یکی از چندین خانه قدیمی و جاذبه تاریخی استان خراسان رضوی به شمار می رود که در زادگاه وي و در حوالی شهر مشهد قرار دارد. امروزه این جاذبه، به عنوان يک اثر شاخص معماري ایرانی و یادگاری از دوران قاجار شناخته می شود و همه ساله مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منزل محمد تقی بهلول

    منزل شیخ محمدتقی بهلول، خانه ای است تاریخی با معماری مورد توجه در نزدیکی شهر مشهد که بنایی مستطیل شکل به ابعاد 25*15 داشته و در راستای شمال شرقی و جنوب غربی ساخته شده است.

    تاریخچه منزل محمد تقی بهلول

    خانه محمدتقی بهلول به عنوان یک اثر فرهنگی- تاریخی شناخته شده است و به منظور ثبت و مراقبت از این اثر توسط اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی تملک شد.

    سیمای عمومی منزل محمد تقی بهلول

    ارتفاع این خانه از سطح زمین 50/3 متر و شامل دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین است. همچنین، ورودی خانه در دیواره ضلع جنوب غربی واقع شده که بعد از آن وارد راهرویی طول 11 متر می شویم و در انتها به حیاط خانه منتهی می شود.

    از جمله فضاهای اصلی این بنا می توان به حوض خانه اشاره کرد که در ضلع شرقی خانه قرار دارد و دارای حوض 8 ضلعی در وسط می باشد و سقف آن به صورت شمسه هشت پر از مربع به دایره اجرا شده است. حوض خانه دارای پلان صلیبی شکل با دهانه های مساوی و طاق های مساوی و طاق های تویزه در سه طرف و یک طاق جناقی به عمق 20/2 متر در ضلع شمال غربی آن می باشد و در بالای آن بادگیر قرار دارد که به عنوان نشیمن تابستان از آن استفاده می شود.

    ویژگی‌ها منزل محمد تقی بهلول

    قدمت این خانه قدیمی به دوران قاجاریه بر می گردد و جز بناهای شاخص مربوط به این دوره شناخته می شود.

    زمان مناسب بازدید منزل محمد تقی بهلول

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    سایر اطلاعات منزل محمد تقی بهلول

    شیخ محمدتقی بهلول گنابادی (۱۲۷۹ - ۱۳۸۴) مشهور به شیخ بهلول یا علامه بهلول از عارفان و فقهای به‌نام ایران بود که نامش با واقعهٔ مسجد گوهرشاد پیوند خورده است.

    وی با آیت‌الله حاج شیخ علی مؤمنی میامئی رفاقت دیرینه داشته است، و مرید اخلاقی و عرفانی علامه مهدی دشیری بود و دستورهای سلوکی و اخلاقی و عرفانی خویش را از ایشان میگرفت.وی علاوه بر تسلط بر ادبیات عرب و تاریخ انبیاء، اشعار نغز و طنز نیز می‌سرود و گفته می‌شود ۲۰۰ هزار بیت سروده و ۵۰ هزار بیت نیز از شاعران دیگر حفظ بوده و همچنین در زمان حیاتش، شاهدی زنده از تاریخ صدساله ایران بود.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    خانه محمدتقي بهلول گنابادي خانه محمدتقي خانه بهلول خانه گنابادي محمدتقي خانه خانه بهلول محمدتقي گنابادي بهلول خانه بهلول محمدتقي بهلول گنابادي گنابادي خانه گنابادي محمدتقي گنابادي بهلول خانه محمدتقي بهلول خانه محمدتقي گنابادي خانه بهلول محمدتقي خانه بهلول گنابادي خانه گنابادي محمدتقي خانه گنابادي بهلول محمدتقي خانه بهلول محمدتقي خانه گنابادي محمدتقي بهلول گنابادي محمدتقي بهلول خانه محمدتقي گنابادي خانه محمدتقي گنابادي بهلول بهلول خانه محمدتقي بهلول خانه گنابادي بهلول محمدتقي خانه بهلول محمدتقي گنابادي بهلول گنابادي خانه بهلول گنابادي محمدتقي گنابادي خانه محمدتقي گنابادي خانه بهلول گنابادي محمدتقي خانه گنابادي محمدتقي بهلول گنابادي بهلول خانه گنابادي بهلول محمدتقي خانه محمدتقي بهلول گنابادي خانه بهلول گنابادي محمدتقي خانه گنابادي محمدتقي بهلول خانه بهلول محمدتقي گنابادي خانه بهلول گنابادي محمدتقي خانه محمدتقي گنابادي بهلول محمدتقي خانه بهلول گنابادي محمدتقي خانه گنابادي بهلول محمدتقي بهلول گنابادي خانه محمدتقي بهلول خانه گنابادي بهلول خانه محمدتقي گنابادي بهلول محمدتقي خانه گنابادي بهلول گنابادي خانه محمدتقي بهلول گنابادي محمدتقي خانه گنابادي خانه محمدتقي بهلول گنابادي محمدتقي خانه بهلول گنابادي بهلول خانه محمدتقي گنابادي محمدتقي بهلول خانه گنابادي بهلول محمدتقي خانه خانه