0
از0 نظر

منطقه حفاظت شده شالو و منگشت خوزستان

    1779
    نمایش

    منطقه حفاظت شده شالو و منگشت، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی استان خوزستان و مناطق حفاظت شده کشور به شمار می‌رود. بنای این جاذبه در حوزه شهرستان ايذه، بخش دهدز قرار گرفته و وسعت آن به 12553 هكتار مي‌رسد. با بازدید از این جاذبه، شاهد پوشش گیاهی و جانوری متنوع و متعددی خواهید بود و از این نظر منطقه شالو و منگشت بسیار اهمیت دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه حفاظت شده شالو و منگشت خوزستان

    منطقه حفاظت شده شالو و مونگشت خوزستان با مساحت 12991 هكتار واقع در استان خوزستان در سال 1378 حفاظت شده اعلام شد. قسمت عمده منطقه كوهستاني برف‌گير و ارتفاع آن بين 780 تا 3200 متر از سطح درياست. متوسط دما و بارندگي ساليانه 22 درجه سانتيگراد و 550 ميليمتر موجب تشكيل اقليم نيمه‌مرطوب معتدل در ناحيه شدند. رودخانه پرآب كارون در شرق منطقه جريان دارد.

    نکات مثبت منطقه حفاظت شده شالو و منگشت خوزستان

    جاذبه های اکوتوریستی آن، شامل پرنده نگری می شود چرا که این منطقه شامل بخشی از سلسله جبال زاگرس بوده و در نتیجه قابلیت فعالیت‌های کوهنوردی را نیز دارا است.

    ویژگی‌ها منطقه حفاظت شده شالو و منگشت خوزستان

    كوهستان مونگشت در شهرستان‌هاي لردگان و ايذه، مركب از كوه‌هاي تنوش، ناشليل، زردحلقه، نشا، سه‌پران، سرچاه، قوچه، بدرنگان، برآفتاب، كله، كلمه و دوزرد قرار دارد. بلندترين قله اين كوهستان سه هزار و ششصد و سيزده متر ارتفاع دارد كه در 55 كيلومتري جنوب شرقي ايذه و در پنجاه و دو كيلومتري گرمان و در سيزده كيلومتري شمال غربي روستاي ليراب واقع شده است.

    رودخانه‌هاي هلايجان، آب زردك، صيدون از دامنه‌هاي غربي، ليراب و سمه از دامنه جنوبي، خرسان و كارون از دامنه‌هاي شرقي اين كوهستان سرچشمه مي‌گيرند. بخش عظيمي از اين كوهستان را جنگل‌هاي نسبتاً انبوه پوشانيده و در انتهاي آن درياچه‌اي به نام «بوندان» ايجاد شده است.

    سیمای عمومی منطقه حفاظت شده شالو و منگشت خوزستان

    ين منطقه مشرف به دریاچه سد كارون 3 است و در سلسله جبال زاگرس با حداكثر 3316 متر ارتفاع از سطح دريا قرار دارد. كوه‌هاي برفگير و داراي پوشش جنگلي مناسب، مناظر بسيار جذاب و ديدني بوجود آورده است پوشش گياهي اين منطقه عبارتند از بلوط، كلخونك، انجير وحشي، كيكم، بادام، زالزالك، گون و گياهان تيره گرامينه. از پرندگان انواع چكاوك و گنجشك ، كبك ، تيهو و.... را مي‌توان نام برد. همچنین، پستانداران این منطقه شامل مواردی چون گرگ، شغال، خرس، روباه معمولي و.... مي‌شود.

    زمان مناسب بازدید منطقه حفاظت شده شالو و منگشت خوزستان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان خوزستان، ایام خنک سال زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات منطقه حفاظت شده شالو و منگشت خوزستان

    در این منطقه پوشش گیاهی و جانوری بسيار غني مشاهده می شود و بلوط ايراني به عنوان گونه درختي شاخص و غالب منطقه است. علاوه بر آن گونه‌هاي بنه، كلخنگ، انجير، كيكم و ... در منطقه مي‌رويند. گونه‌هاي مهم جانوري منطقه عبارتند از پلنگ، خرس قهوه‌اي، سنجاب ايراني، كبك، تيهو، كمركلي، سنگ‌چشم، داركوب و ... جلوه‌هاي زيباي طبيعي، وجود رودخانه كارون در نزديكي منطقه و راه‌هاي دسترسي مناسب، زمينه فعاليت‌هاي گردشگري را در منطقه فراهم نمودند.

    در این منطقه، فعالیت عمده اشخاصی که دارای زمین هستند، کشاورزی است و کسانی که زمین ندارند به دامداری مشغولند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    منطقه حفاظت شده شالو مونگشت منطقه حفاظت شده منطقه شالو منطقه مونگشت حفاظت شده منطقه منطقه شالو حفاظت شده مونگشت شالو منطقه شالو حفاظت شده شالو مونگشت مونگشت منطقه مونگشت حفاظت شده مونگشت شالو منطقه حفاظت شده شالو منطقه حفاظت شده مونگشت منطقه شالو حفاظت شده منطقه شالو مونگشت منطقه مونگشت حفاظت شده منطقه مونگشت شالو حفاظت شده منطقه شالو حفاظت شده منطقه مونگشت حفاظت شده شالو مونگشت حفاظت شده شالو منطقه حفاظت شده مونگشت منطقه حفاظت شده مونگشت شالو شالو منطقه حفاظت شده شالو منطقه مونگشت شالو حفاظت شده منطقه شالو حفاظت شده مونگشت شالو مونگشت منطقه شالو مونگشت حفاظت شده مونگشت منطقه حفاظت شده مونگشت منطقه شالو مونگشت حفاظت شده منطقه مونگشت حفاظت شده شالو مونگشت شالو منطقه مونگشت شالو حفاظت شده منطقه حفاظت شده شالو مونگشت منطقه شالو مونگشت حفاظت شده منطقه مونگشت حفاظت شده شالو منطقه شالو حفاظت شده مونگشت منطقه شالو مونگشت حفاظت شده منطقه حفاظت شده مونگشت شالو حفاظت شده منطقه شالو مونگشت حفاظت شده منطقه مونگشت شالو حفاظت شده شالو مونگشت منطقه حفاظت شده شالو منطقه مونگشت شالو منطقه حفاظت شده مونگشت شالو حفاظت شده منطقه مونگشت شالو مونگشت منطقه حفاظت شده شالو مونگشت حفاظت شده منطقه مونگشت منطقه حفاظت شده شالو مونگشت حفاظت شده منطقه شالو مونگشت شالو منطقه حفاظت شده مونگشت حفاظت شده شالو منطقه مونگشت شالو حفاظت شده منطقه