0
از0 نظر

منطقه حفاظت شده نشر همدان

    836
    نمایش

    منطقه حفاظت شده نشر همدان که با نام «شراء» نیز شناخته می شود، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری طبیعی این استان است که وسعتي بالغ بر 10700 هکتار دارد و زیستگاه گیاهان و جانوران متنوع و متعددی نیز هست. همچنین، منطقه حفاظت شده نشر همدان در فاصله حدود 45 کيلومتري شرق همدان و در نزديکي روستايي به همين نام قرار گرفته و خودنمایی می کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه حفاظت شده نشر همدان

    بخش کوهستانی منطقه حفاظت شده نشر از دو قله اصلی و مجزا از هم به نام های قافلانته و قزل تشکیل شده است. قله قافلانته با ارتفاع تقریبی 2559 متر از سطح دریا بلندترین بخش این منطقه را تشکیل می دهد.

    تاریخچه منطقه حفاظت شده نشر همدان

    منطقه شرا (نشر) طی مصوبه شماره ۳۴۸ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۸۹/۹/۲۹ به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است

    ویژگی‌ها منطقه حفاظت شده نشر همدان

    در منطقه حفاظت شده نشر تعداد ۱۷۲ گونه گیاهی متعلق به ۳۷ خانواده در تیپ های اراضی دشت های آبرفتی دامنه ای، فلات ها، آبرفت ها و واریزه های بادبزنی شکل و آبرفت های بادبزنی شناسایی شده است. در مجموع خارشتر، شیرین بیان، خارزره، درمنه، جارو هند، ورک، بومادران، تلخه، گون، شیر تیزک، ختمی، شقایق، علف گوسفند، گل گندم، گوش بره، کلاه میر حسن، گل چایی، جغجغه، ختمی و شیرتیزک از عمده ترین گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده شرا می باشد.

    در برخی از قسمت های منطقه نیز گونه های درختی دست کاشت مشاهده می شود که از آن جمله میتوان به درختان گردو، گیلاس، زردآلو، انگور، سیب، توت، نارون، زبان گنجشک، بید و سرو خمره ای اشاره کرد. گونه های کوهزی همچون عقاب طلایی و کبک معمولی فراوانترین پرندگان منطقه اند. دسته سبک بالان نیز در بین تمامی گونه ها متنوع ترین دسته شناسایی شده اند. فون پرندگان در منطقه متاثر از دو دسته گونه های بومی و مهاجر است. کبک، تیهو، سنگ چشم خاکستری، سبز قبا، دم جنبانک ابلق، دلیجه معمولی، هما، سارگپه، کرکس، قرقی، طرلان، شاهین، بحری، بالابان، لاچین، حواصیل خاکستری، پرستوی معمولی، سار و بلبل از جمله پرندگان موجود در زیستگاه های منطقه هستند.

    پستانداران منطقه نیز عمدتا گونه های سازگار با مناطق سرد کوهستانی اند. گرگ، کفتار و قوچ و میش شاخص ترین گونه های پستاندار منطقه اند. شغال، روباه، راسو، زرده پر، رودک، خرگوش، خارپشت ایرانی، تشی، حفار و انواع موش ها ازجمله دیگر پستانداران مهم این منطقه به شمار میروند.

    خزندگان این زیستگاه، در دو گروه مارها و سوسمارها یا مارمولک ها قابل تقسیم اند. آگامای قفقازی و گرزه مار پر جمعیت ترین خزندگان منطقه و مارهای دشتی زی و آگاما و لاک پشت مهمیزدار، شاخص ترین خزندگان منطقه به حساب می آیند. به علت نبود زیستگاه های آبی قابل توجه از فون جانوری دوزیستان و ماهی ها در منطقه دیده نمیشود، با این حال گاها در آبگیرهای فصلی و برکه های حاشیه روستای مسلم آباد از دوزیستان میتوان گونه های وزغ معمولی و قورباغه تالابی را مشاهده کرد.

    شرایط استفاده منطقه حفاظت شده نشر همدان

    راههای دسترسی منطقه حفاظت شده شراء در مجموع شامل جاده های اصلی آسفالت و نیز راههای فرعی شوسه است. برای ورود به این منطقه بعد از گذر از 25 کیلومتری جاده اصلی همدان – ملایر بایستی از مسیر روستای سیاه کمر به سمت روستای آب هندو حرکت کرد. جهت رسیدن به قسمت های شمالی منطقه نیز از تپه فرعی روستای آب هندو به سمت روستاهای مولوجه و قوزلیجه حرکت کذد. راه دیگر ارتباط با منطقه مسیر روستاهای نشر و مسلم و آباد می باشد.

    سیمای عمومی منطقه حفاظت شده نشر همدان

    چشم انداز تماشایی، پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد و آب و هوای مطلوب این منطقه مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

    زمان مناسب بازدید منطقه حفاظت شده نشر همدان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان همدان، فصل های بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه طبیعی هستند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    راههای دسترسی منطقه حفاظت شده شراء در مجموع شامل جاده های اصلی آسفالت و نیز راههای فرعی شوسه است. برای ورود به این منطقه بعد از گذر از 25 کیلومتری جاده اصلی همدان – ملایر بایستی از مسیر روستای سیاه کمر به سمت روستای آب هندو حرکت کرد. جهت رسیدن به قسمت های شمالی منطقه نیز از تپه فرعی روستای آب هندو به سمت روستاهای مولوجه و قوزلیجه حرکت کذد. راه دیگر ارتباط با منطقه مسیر روستاهای نشر و مسلم و آباد می باشد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.