2.9
از8 نظر

منطقه حفاظت شده پرور

    2860
    نمایش

    منطقه حفاظت‌شده پرور، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی سمنان است که شامل منطقه ای وسیع با پوشش گیاهی و جانوری متنوع می شود. این منطقه در ۲۲ کيلومتري شمال غربي شهرستان سمنان و شمال شرق گرمسار قرار دارد و در بخش های مختلف آن شاهد تغییرات ارتفاع و آب و هوا خواهید بود. این جاذبه از سال 1371 به عنوان مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط زیست شناخته می شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه حفاظت شده پرور

    منطقه حفاظت شده پرور به لحاظ قرار گرفتن در ميان دو اکوسيستم مناطق بياباني جنوب استان سمنان و مناطق جنگلي استان مازندران و متأثر شدن از اين دو اکوسيستم داراي سيماي جذاب طبيعي و جلوه هاي زيبايي از شاهکارهاي خلقت است.

    سایر اطلاعات منطقه حفاظت شده پرور

    منطقه حفاظت شده پرور با تأثير پذيري از محيط اطراف خود و پوشش گياهي متنوع، زيستگاه خوبي را براي گونه هاي مختلف گياهي و جانوري فراهم آورده است.

    تاریخچه منطقه حفاظت شده پرور

    ر سال ۱۳۴۶ توسط شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید حکومت وقت، منطقه پرور که در آن زمان از توابع شهرستان ساری بوده به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد. البته حدود این منطقه چندین بار مورد تجدید نظر قرار گرفته و محدوده فعلی، مطابق با مصوبه سال ۱۳۵۵ از آن تاریخ تا به امروز بدون تغییر مانده است.

    ویژگی‌ها منطقه حفاظت شده پرور

    پوشش گياهي بارز منطقه شامل بلوط، افرا، راش، وليک، اورس، گلابي وحشي، درمنه، آويشن، انواع گون، انواع گرامينه، ممرز، زرشک و گل گاوزبان است.

    از پستانداران موجود در این منطقه می توان به مارال، کل و بز، قوچ و ميش، شوکا، آهو، خرس قهوه اي، پلنگ، گراز، يوزپلنگ، شغال، خوک، سمور، روباه و انواع گربه وحشي اشاره کرد. همچنین، نواع پرندگان شکاري، کبک، تيهو، کبک دري،قرقاول، هوبره و ... پرندگان منطقه را تشکيل مي دهند.

    زمان مناسب بازدید منطقه حفاظت شده پرور

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان سمنان، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سیمای عمومی منطقه حفاظت شده پرور

    این منطقه دارای رودخانه دائمی است که در خارج از منطقه از قله نیزوا سرچشمه گرفته و پس از حرکت از سمت غرب و شمال از آن خارج می‌شود و یکی از شاخه‌های رودخانه تجن را تشکیل می‌دهد. بخش‌های وسیعی از منطقه حفاظت شده پرور را جنگل‌های ارس (گیاه) و هیرکانی دربر گرفته است.

    روستاهای رودبارک،پرور، کاورد، تمام، تلاجیم، فینسک و ملاده در آن قرار دارند. چشم‌اندازهای طبیعی، انواع گونه‌های جانوری شامل خرس، گربه وحشی، ییلاق‌های متعدد، انواع گیاهان دارویی و بناهای تاریخی گوناگون و کاخ ابراهیم‌خان در ملاده از جاذبه‌های گردشگری منطقه است.

    شرایط استفاده منطقه حفاظت شده پرور

    این منطقه که در البرز شرقی واقع شده از شمال به شهرستان ساری و شهرستان سوادکوه، از جنوب به شهرستان مهدیشهر، از شرق به شهرستان دامغان و از غرب به شهرستان فیروزکوه محدود شده است.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.