0
از0 نظر

منطقه حفاظت شده پلنگ دره

    3167
    نمایش

    منطقه حفاظت شده پلنگ دره، تنها یکی از چندین منطقه حفاظت شده ایران و جاذبه طبیعی استان قم به شمار می رود که در جنوب غربي و پنجاه كيلومتري شهرستان قم قرار دارد. پوشش گیاهی این منطقه شامل:گرامینه، درمنه، كلاه میر حسن، كنگر، ریواس، گون، شیرین بیان و انواع درختچه از جمله بادام كوهی، نسترن وحشی، گز، تاغ، پسته وحشی و … همچنین، به علت وجود پلنگ در آن از ديرباز به اين نام شهرت يافته است. با بازدید از منطقه،شاهد طبيعتی صخره اي و تپه ماهوري خواهید بود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه حفاظت شده پلنگ دره

    منطقه پلنگ دره با وسعتي معادل 31 هزار و 735 هكتار، دارای ارتفاع يك هزار و 950 متري از سطح دريا بوده و داراي پرتگاه ها و مكان هاي مناسبي براي حيات وحش از جمله كل و بز است. بخش اصلي منطقه كه حدود 5 كيلومتر طول دارد، به علت ويژگي هاي طبيعي، وجود پوشش گياهي و چشمه هاي فراوان می تواند مأمن پرندگان و ساير جانوارن باشد.

    ویژگی‌ها منطقه حفاظت شده پلنگ دره

    اقليم اين منطقه نيمه سرد و در زمستان ها اكثراً پوشيده از برف است. وضعيت عمومي آب در پلنگ دره نسبتاً خوب است و پراكندگي چشمه ها به نحوي است كه در تمام طول سال آب كافي براي حيات وحش را فراهم می کند.

    پلنگ دره از لحاظ پوشش گياهي داراي مراتع درجه 2 و 3 است و عمدتاً ييلاق و ميانبند است. گونه هاي گياهان مرتعي منطقه شامل انواع گرامينه، درمنه، كلاه مير حسن، كنگر، ريواس، گون، شيرين بيان و انواع درختچه از جمله بادام كوهي، نسترن وحشي، گز، تاغ، پسته وحشي و ... بوده؛ تراكم درختچه هاي بادام به نحوي است كه از كيلومتر ها در ارتفاعات خود نمايي مي كند.

    گونه هاي مختلف پرنده از جمله بلدرچين، كبك، عقاب، سبزه قبا، هدهد، جغد، پرستو، چكاوك سر دم سياه و تيهو نيز در منطقه پلنگ دره شناسايي شده است. شاخص ترين گروه هاي جانوري منطقه نيز خزندگانند كه از تنوع نسبتا مناسبي برخوردارند. تاكنون 13 گونه خزنده متعلق به 12 جنس، شش خانواده و يك راسته در منطقه مشاهده شده است. انواع مارها ، سوسمار، بزمچه بياباني، لاك پشت، آگاماي اليويه از نمونه هاي خزندگان اين منطقه هستند. با توجه به اینکه این منطقه حداقل دارای 50 درصد گونه های گیاهی استان بوده، از لحاظ تفرج بسیار مناسب است.

    زمان مناسب بازدید منطقه حفاظت شده پلنگ دره

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    وسایل مورد نیاز منطقه حفاظت شده پلنگ دره

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    سیمای عمومی منطقه حفاظت شده پلنگ دره

    اين عرصه كوهستاني در شمال منطقه حفاظت شده 70 قله استان مركزي واقع شده و چندين كيلومتر مرز مشترك با اين منطقه دارد. در ناحيه شمالي پلنگ دره، منطقه سلفچگان، در ناحيه شرقي آن رودخانه قمرود و در ناحيه غربي آن چند روستاي كوچك قرار گرفته است. وجود ارتفاعات و قله هاي متعدد، چشم اندازي زيبا به اين بخش از استان قم بخشيده كه در طول سال شاهد حضور ورزشكاران جهت صعود به قله هاي مرتفع آن و استفاده از طبيعت زيباي كوهستاني منطقه است.

    وجود 23 چشمه كوچك و بزرگ از جمله چشمه آهو، شمشك، شانيه، پيرسلطان و پلنگ دره به طبيعت اين منطقه لطافت و طراوت بخشيده و آب مورد نياز طبيعت سبز و باغ هاي اين منطقه را تامين مي كند. علاوه بر اين چشمه ساران، وجود دو رشته قنات، روستاهاي اطراف، مزارع، باغات و حيات وحش منطقه را سيراب مي كند.

    سایر اطلاعات منطقه حفاظت شده پلنگ دره

    منطقه پلنگ دره از سال 1375 به عنوان منطقه شكار ممنوع و درسال 1388 در لیست مناطق حفاظت شده كشور قرار گرفت.

    امکانات ویژه منطقه حفاظت شده پلنگ دره

    این جاذبه دارای امکاناتی همچون:چشمه آب نوشیدنی در مسیر،پوشش شبکه و... است.

    نکات مثبت منطقه حفاظت شده پلنگ دره

    عبور بخشی از رودخانه قم رود از کنار منطقه و وجود پرندگان متنوع و جاده های دسترسی مناسب ارزش توریستی این منطقه را افزایش داده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.