0
از0 نظر

منطقه شکار ممنوع در انجیر، آریز و باجگان

    303
    نمایش

    منطقه ممنوعه کوه بافق، به عنوان بخشی از منطقه شکار ممنوع دره انجير، آريز و باجگان شناخته می شود. بهتر است بدانید این منطقه در حوزه استحفاظی شهرستان های اردکان و بافق قرار گرفته است. این جاذبه طبیعی که زیستگاه بسیاری از گیاهان و جانوران نیز هست، از سال ها پيش به طور غير رسمی تحت نظر سازمان حفاظت محيط زيست بوده است. همچنین، دره های بافق به عنوان زيستگاه مناسبی برای زندگی يوز آسيايی معرفی می شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه شکار ممنوع در انجیر، آریز و باجگان

    منطقه حفاظت شده کوه بافق به دلیل وجود ویژگی های منحصر بفرد، پوشش گیاهی مناسب، وجود ارتفاعات، تپه ماهورها و دشت ها و تعارضات اندک در برخی قسمت ها، زیستگاه و مأمن مناسبی جهت زندگی انواع مختلفی از گونه های جانوری است. موقعیت جغرافیایی منطقه و شرایط نسبتا مساعد محیطی، دامنه تغییرات ارتفاعی 1800 متری، تنوع پستی و بلندی و وجود دره های عمیق، ارتفاعات بلند و دشت های نسبتا وسیع، رویشگاه های جنگلی و مرتعی متنوعی از انواع رویش های بخش کوهستانی ایرانی – تورانی را به وجود آورده است. ارتفاعات باجگان در داخل منطقه حفاظت شده تقریبا تنها رویشگاه طبیعی ارس در استان محسوب می شود.

    در ارتفاعات پایین تر و دشت ها نیز فرمهای رویشی مختلفی از گیاهان مشاهده می شود که از جمله گونه های گیاهی مهم منطقه می توان به بنه (پسته وحشی)، قیچ، درمنه، آویشن، گون، کلاه میرحسن، خارشتر، بادام کوهی، انجیر کوهی، چوبک، درمنه، اسکمبیل، گز، اشنان، تاغ و ... اشاره کرد.

    منطقه حفاظت شده کوه بافق با وجود اینکه در منطقه خشک و کویری استان یزد قرار دارد دارای چشم اندازهای زیبای کوهستانی و تپه ماهوری نظیر صخره های بلند و پرشیب مشرف بر دره های پیچیده و عمیق است. علاوه بر آن طیف ارتفاعی گسترده منطقه و وجود چشمه های متعدد زمینه شکل گیری تفرجگاه های نسبتا ییلاقی را در منطقه موجب شده که مورد استقبال گردشگران محلی قرار گرفته است.

    تاریخچه منطقه شکار ممنوع در انجیر، آریز و باجگان

    منطقه حفاظت شده کوه بافق به دلیل دارا بودن زیستگاه های نسبتا بکر، چشم اندازهای زیبا و گونه های ارزشمند حیات وحش از سال 1367 به عنوان منطقه شکار ممنوع، تحت کنترل اداره حفاظت محیط زیست استان یزد بوده و در سال 1375 با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

    ویژگی‌ها منطقه شکار ممنوع در انجیر، آریز و باجگان

    ویژگی مهم محدوده های کوهستانی منطقه حفاظت شده، بکر بودن نسبی آنها و اندک بودن تعارضات انسانی است. همین عامل موجب شکل گیری جمعیتهای مناسبی از گونه های علفخوار وحشی شده و پیامد آن رو به احیاء شدن جمعیت گونه های گوشتخوار بویژه پلنگ در ارتفاعات است. همچنین، تصور می شود امنیت حاصله در دره ها و دامنه کوه ها محیط های نسبتا امنی را برای گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی ایجاد کرده است. به هر حال از مهم ترین پستانداران منطقه می توان یوزپلنگ، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، شغال، شاه روباه، کفتار، کاراکال، تشی، خارپشت ایرانی، جرد ایرانی، جربیل، خرگوش، دوپای کوچک و ... را نام برد.

    از گونه های مهم پرندگان منطقه حفاظت شده کوه بافق می توان به مواردی چون هوبره، زاغ بور، کبک، تیهو، باقرقره شکم سیاه، باقرقره شکم سفید، چکاوک کاکلی، چکاوک بیابانی، چکچک دشتی، کمرکولی بزرگ، سارگپه پا بلند، بالابان، دلیجه،عقاب شاهی، عقاب طلایی، دال و ... اشاره کرد و از گونه های مهم خزندگان می توان آگامای استپی، لاک پشت مهمیزدار شرقی، شترمار، آگامای صخره ای فلس درشت و ... را نام برد.

    نکات منفی منطقه شکار ممنوع در انجیر، آریز و باجگان

    متاسفانه، در اوایل سال 1357 تا 1360 لطمه های فراوانی به این منطقه وارد شد.

    زمان مناسب بازدید منطقه شکار ممنوع در انجیر، آریز و باجگان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار، پاییز و زمستان زمان مناسب تری برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سایر اطلاعات منطقه شکار ممنوع در انجیر، آریز و باجگان

    کوه بافق شامل دو رشته کوه بزرگ است و از بیشه درب بهاباد تا کوه سنگ قصاب واقع در دهانه پنج درخت، نقطه انتهایی استان یزد ادامه دارد. وضعیت آب و هوایی و اقلیمی منطقه ممنوعه کوه بافق مانند سایر نقاط استان یزد تابع سیستم و شرایط و وضعیت آب و هوایی حاکم بر نقاط کویری است که اقلیمی خشک و بیابانی دارد. وضعیت آب و هوایی منطقه حفاظت شده کوه بافق مانند سایر نقاط استان یزد تابع شرایط و وضعیت آب و هوایی حاکم بر نقاط کویری است و اقلیمی خشک و بیابانی دارد. تابستان‌های این منطقه در کفه های کویری بسیار گرم، خشک و سوزان و دارای زمستانهای نسبتا سردی است. اختلاف درجه حرارت در شبانه روز، بویژه در تابستان، بسیار زیاد است و دمای هوا در تابستان تا 45 درجه بالای صفر و در زمستان تا چند درجه سانتی گراد زیر صفر نوسان دارد. متوسط بارندگی سالانه منطقه حدود 5/100 میلی متر است. ارتفاعات منطقه با جهت شمال غربی – جنوب شرقی در دو طرف به زیستگاههای دشتی با ویژگیهای کاملا متفاوت مشرف می شوند. مرکز منطقه دارای بیشترین ارتفاع است و هرچه از مرکز به اطراف منطقه برویم ارتفاع کم می شود. در نواحی غربی زیستگاه های دشتی با پراکنش گونه هایی نظیر جبیر مواجه ایم که به دشت جبیری معروف است.

    از نواحی دشتی شرق نیز می توان به دشت شیطور اشاره کرد که به همراه دره ها و تپه ماهورهای منتهی به ارتفاعات قلمروی یوزپلنگ آسیایی می شود. از این رو مرغوبیت اراضی مرتعی این دشت، چرای دام را به عنوان یکی از تعارضات اصلی منطقه بدنبال داشته است. دامنه تغییرات ارتفاعی منطقه بین 2860 – 1060 متر است که کمترین ارتفاع در شمال غرب منطقه به میزان 1060 متر و بیشترین ارتفاع 2860 متر به نام کوه باجگان در جنوب شرق منطقه حفاظت شده قرار دارد.

    ارتفاعات عمده منطقه شامل کوه بافق و کوه ریگو در شمال و شمال غرب، کوه نه سر در مرکز و کوه باجگان، کوه انارون و تاج کوه در جنوب و جنوب شرق منطقه، زیستگاه و پناهگاه مناسبی برای انواع گونه های کوه زی بویژه کل و بز محسوب می شود. در محدوده ارتفاعات کوه بافق، تعدادی چشمه و سنگ آب های فراوانی که حاصل فرسایش در تشکیلات آهکی منطقه است وجود دارد که مهمترین منابع تأمین کننده آب مورد نیاز حیات وحش منطقه محسوب می شود. ضمن اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز به منظور تکمیل منابع آبی اقدام به احداث آب انبار و بعضا مرمت چشمه ها در بخش های مختلف کرده است که در خشکسالی ها نقش بسیار مهمی در بقای حیات وحش ایفا می کند. از جمله چشمه های طبیعی و منابع آبی منطقه می توان به چشمه باراف، چشمه خری، آب موگردی، چشمه گوشین، ماکو، آب انبار کرینو، سارتو، سنگ قصاب، چاه نباتو، گزو و... اشاره کرد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.