0
از0 نظر

منطقه نمونه گردشگری شهر تون

    542
    نمایش

    منطقه نمونه گردشگری شهر تون، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی خراسان جنوبی به شمار می رود که با بازدید از آن شاهد بخش هایی چون مسجد، مدارس، مجموعه کوشک، آب انبارها، حمام های سردشت و خانه های تاریخی خواهید بود. این جاذبه از شهرهاي بسيار کهن خراسان بزرگ بوده که از گذشته های دور در حاشيه کوير نمک يکي از باراندازهاي مهم شرق به غرب محسوب می شده.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات منطقه نمونه گردشگری شهر تون

    اغلب مورخان و جغرافیدانان همچون مقدسی، حافظ ابرو، مستوفی، اعتمادالسلطنه و... تون را شهری قابل قبول توصیف نموده و به ارگ، برج و بارو، خندق، قنات، مسجدجامع و ... اشاراتی داشتند. مقدسی جغرافیدان قرن چهارم در احسن التقاسیم، تون را شهری آباد و پرجمعیت توصیف می کند.

    تاریخچه منطقه نمونه گردشگری شهر تون

    ناصر خسرو در سفرنامه اش این شهر را چنین توصیف می کند : شهر تون شهر بزرگ بوده اما در آن وقت که من دیدم اغلب خراب بود و بر صحرایی نهاده است و آب روان و کاریز دارد و بر جانب شرقی باغ های بسیار بود و حصاری محکم داشت گفتند در این شهر چهارصد کارگاه بوده است که زیلو بافتندی و در شهر درخت پسته بسیار بود.

    در قرن هفتم هجری (سال 651 هجری) با حمله ی هلاکو به این ناحیه، شهر تون خسارات بسیار می بیند و مردم زیادی در این درگیری کشته می شوند. پس از این اتفاق، بازسازی شهر توسط مردم صورت می گیرد به گونه ای که در دوره صفوی از شهرهای شاخص و از مراکز بزرگ جمعیتی جنوب خراسان محسوب می گردد. در اوایل دوره صفویه نیز این شهر زلزله ای شدید را تجربه می کند که آسیب بسیاری به بناهای این شهر وارد می آورد.

    شهر تاریخی تون در گذشته شامل 5 محله به نامهای سردشت، عنبری، سادات، میدان و طالار بوده است که به دور این محلات باروی شهر قرار گرفته بود. این شهر در سال 1308 و با تصمیم اعضای فرهنگستان وقت به فردوس تغییر نام یافت. در سال 1347 زلزله ای در این شهر اتفاق افتاد که بسیاری از بناهای شهر تخریب گردید.

    زمان مناسب بازدید منطقه نمونه گردشگری شهر تون

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خراسان جنوبی، فصل های بهار و پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    نکات مثبت منطقه نمونه گردشگری شهر تون

    از نکات مثبت مربوط به این جاذبه می توان به وجود بخش های تاریخی چون مسجد جامع، مدارس علیا و حبیبیه، مجموعه کوشک، آب انبارهای تاریخی، حمام های سردشت، خیروز و جهانیار و خانه های قدیمی محله سردشت اشاره کرد که به عنوان شواهدی از معماری گذشته بر جا مانده و شناخته می شوند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.