3.4
از11 نظر

موزه بزرگ خراسان رضوی

    1647
    نمایش

    موزه بزرگ خراسان رضوی، با وجود زير بنايي نزديک به 18000متر مربع در مجموعه فرهنگي تفريحي کوهسنگي مشهد واقع شده و تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و دیدنی این استان است که همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران و زائران قرار می گیرد. همچنین، ساختمان اين موزه در 12طبقه ساخته شده و در آن هزاران اثر تاريخي برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه بزرگ خراسان رضوی

    موزه بزرگ خراسان رضوی دارای گنجینه یا مخزن اشیاء و تالارهای تخصصی اشیاء تاریخی و مردم شناسی, بخش امور اداری و قسمت ویژه علم کیهان شناسی , کتابخانه, آزمایشگاه و کارگاه های مرمت اشیاء تاریخی است.

    تاریخچه موزه بزرگ خراسان رضوی

    لزوم موزه بزرگ و جامع متناسب با شأن و شکوه خراسان را اندیشمندان و فرهیختگان خراسانی پیش از انقلاب اسلامی احساس کرده و در سال 1356 ش. پیشنهاد داده بودند؛ اما شرایط انقلاب و تداوم جنگ تحمیلی مانع از تحقق آن شد.

    در سال 1371 ش. مجدداً ایده موزه بزرگ خراسان مطرح و این بار طرح پیشنهادی آن به مسابقه گذاشته شد و از میان طرح های متعدد و متنوع، طرحی که روانشـاد دکتر محمدامین میرفندرسکی با الهام از بنای عمارت خورشید کلات نادر ترسیم کرده بود، توسط هیئت داوران برگزیده شد در نیمه دوم سال 1382کلنگ موزه بزرگ در آن محل به زمین زده شد و فاز اول آن در بهمن ماه سال 1393 هم زمان با جشن های دهه فجر افتتاح شد .

    ویژگی‌ها موزه بزرگ خراسان رضوی

    از ویژگی های این موزه آن است که اشیاء به نمایش گذاشته شده در آن، مربوط به دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی بوده و قدیمی ترین آن ها به دست افزارهای عصر پارینه سنگی (حدود هشتصد هزارسال قبل) و جدیدترین آن ها به دوران معاصر تعلق دارد.

    سیمای عمومی موزه بزرگ خراسان رضوی

    مـوزه بزرگ خراسان دربرگیرنده بخش های مختلفی است که می توان به این موارد اشاره کرد:

    مخزن نگهداری اشیاء منقول تاریخی و تزئینات معماری؛ این مکان مجهز به پیشرفته ترین امکانات امنیتی ضد حریق، ضد زلزله و آسیب های جنگی است.

    آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشـیاء تاریخی و تزئینات تاریخی (روانشـاد دکتر باقر آیت ا... زاده شـیرازی)؛ این مکان علاوه بر امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی حفاظت و مرمت که دارای بخش پژوهش، مستندسازی و مطالعات اشیاء تاریخی و تزئینات معماری نیز هست.

    سـالن اجتماعات (روانشاد دکتر محمدامین میرفندرسکی)؛ مجهز به سیسـتم های سمعی و بصری بوده و ظرفیت حدود 140 نفـر را داراست.

    کتابخانه تخصصی (روانشاد مهندس سراج الدین کازرونی)؛ با گنجایش بیش از 5000 جلد کتاب، اسناد و عکسهای تخصصی بوده و مکانی مناسب جهت مطالعه پژوهشگران و علاقه مندان است.

    سالن نمایشگاهی و موزه ای: با مساحتی بالغ بر 2700 مترمربع جهت برپایی نمایشگاه های دوره ای و فصلی از آثار تاریخی و آثار هنری معاصر پیش بینی شده است. سالن موزه ای؛ در 3 طبقه و با مساحتی بالغ بر 4000 مترمربع می باشد، که در واقع هسته اصلی موزه بوده و اشیاء به نمایش درآمده در آن قسمت ها، اشیاء تاریخی مکشوفه از منطقه خراسان خواهد بود. در حال حاضر اشیاء به نمایش درآمده در موزه بزرگ شامل ابزار سنگی، اشیاء سفالی، شیشـه ای، فلزی، قطعات گچبری، نسخ خطی و چرم می باشد که نشان دهنده عظمت و شکوه خراسان در قرون گذشته است.

    امکانات ویژه موزه بزرگ خراسان رضوی

    کتابخانه سالن اجتماعات

    سایر اطلاعات موزه بزرگ خراسان رضوی

    بانی این موزه، سازمان میراث فرهنگی است.

    زمان مناسب بازدید موزه بزرگ خراسان رضوی

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    اینترنت بی‌سیم
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    تحویل رایگان در محل
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    امکانات ویژه معلولان
    رمپ ورودی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    موزه بزرگ خراسان رضوي موزه بزرگ موزه خراسان موزه رضوي بزرگ موزه موزه خراسان بزرگ رضوي خراسان موزه خراسان بزرگ خراسان رضوي رضوي موزه رضوي بزرگ رضوي خراسان موزه بزرگ خراسان موزه بزرگ رضوي موزه خراسان بزرگ موزه خراسان رضوي موزه رضوي بزرگ موزه رضوي خراسان بزرگ موزه خراسان بزرگ موزه رضوي بزرگ خراسان رضوي بزرگ خراسان موزه بزرگ رضوي موزه بزرگ رضوي خراسان خراسان موزه بزرگ خراسان موزه رضوي خراسان بزرگ موزه خراسان بزرگ رضوي خراسان رضوي موزه خراسان رضوي بزرگ رضوي موزه بزرگ رضوي موزه خراسان رضوي بزرگ موزه رضوي بزرگ خراسان رضوي خراسان موزه رضوي خراسان بزرگ موزه بزرگ خراسان رضوي موزه خراسان رضوي بزرگ موزه رضوي بزرگ خراسان موزه خراسان بزرگ رضوي موزه خراسان رضوي بزرگ موزه بزرگ رضوي خراسان بزرگ موزه خراسان رضوي بزرگ موزه رضوي خراسان بزرگ خراسان رضوي موزه بزرگ خراسان موزه رضوي خراسان موزه بزرگ رضوي خراسان بزرگ موزه رضوي خراسان رضوي موزه بزرگ خراسان رضوي بزرگ موزه رضوي موزه بزرگ خراسان رضوي بزرگ موزه خراسان رضوي خراسان موزه بزرگ رضوي بزرگ خراسان موزه رضوي خراسان بزرگ موزه