0
از0 نظر

موزه تاریخی بروجرد

    1159
    نمایش

    موزه تاریخی بروجرد یکی از موزه های زیبا و جذاب استان لرستان است که در خانه تاریخی حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی ایجاد شده؛ موزه تاریخی بروجرد آئینه ای تمام نما از مردم شناسی و آداب و رسوم زندگی مردم بروجرد است که در محله خیابان صفا این شهر واقع شده است.از تزئینات خانه‌های قجری می‌توان به نقاشی‌های داخل خانه اشاره کرد که خبر از ذوق و هنر هنرمندان ایران زمین می‌دهد. این خانه نیز تا به امروز مانند دیگر بناهای تاریخی دستخوش تعمیرات فراوانی در طی دوران گذشته بوده.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه تاریخی بروجرد

    موزه مردم شناسی بروجرد یا موزه تاریخی شهرداری بروجرد ( عمارت تاریخی حاج آقا کمال الدین نبوی طباطبایی ) در واقع خانه ای متعلق به عصر قاجار است که پس از مرمت به عنوان موزه مردم شناسی بروجرد مورد بهره برداری قرار گرفته است .

    تاریخچه موزه تاریخی بروجرد

    قدمت اين بنا به دوران قاجار باز مي گردد.

    زمان مناسب بازدید موزه تاریخی بروجرد

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

    ویژگی‌ها موزه تاریخی بروجرد

    صنايع دستي موجود در موزه تاریخی بروجرد: اين صنايع شامل سماورها، تنگ ها ، سيني ها، قوري ها ، قابهاي استکان و ليوان ، آفتابه لگن ، منقلدان ، شيريني خوري، ميوه خوري، گلدان، چراغهاي گردسوز و زنبوري و ... که جنس آنها از مس و برنج و ورشو مي باشد که تعداد زيادي از آنها به دست هنرمندان نام آور و تواناي بروجرد قلمکاري شده است موجود است.

    همچنين تعدادي لباس محلي ، يک چادر عروس که مربوط به دوره قاجاريه است ، چندين صندلي دست ساز ساخت بروجرد (همانطور که در بالا اشاره شد، در قديم شهر بروجرد يکي از مراکز ساخت تخت و صندلي بوده است)، چندين عکس که مربوط به بيش از 80 سال پيش است و عکس هايي از شهر بروجرد و نحوه پوشش آنها در سال 1332 قمري ، اسناد خطي مالکيت وعقد نامه ازدواج، کفگيرهاي چلنگري ، 3 درب چوبي زيباي قديمي ، شمشير ، ساطور ، نقشه اي از شهر بروجرد در دوره قاجاريه که توسط روسها تهيه شده است، چندين کتاب خطي وچاپي که شامل مفاتيح، رساله، 60 پاره قرآن، کتاب شعر حماسي حمله حيدري، ترجمه قرآن، چراغ هاي قديمي صندوقچه ها (يخدان) سکه و زيور آلات شامل )گردنبندهاي نقره و سنگي، دستبند، پابند، انگشتر، گل کيف، پيشاني بند و...) قفل هاي فولادي دست ساز قديمي، سفال هاي و خمره ها که جهت ترشي، آرد و حبوبات استفاده مي شده است و ... وجود دارد.

    مفاخر، هنرمندان و شاعران و مجتهدين بسياري مانند آيت ا.. بروجردي، حاج مولي اسد ا.. مجتهد بروجردي، حاج ميرزا محمود بروجردي، حاج ميرزا محمود طباطبايي صاحب کتاب مواهب السنيه،دکتر عبدالحسين زرين کوب ، دکتر سيد جعفر شهيدي، صامت بروجردي، مهرداد اوستا، عبدالمحمد آيتي و فرزانگان ديگري که از قديم تا به امروز در بروجرد بوده اند اميد است با همکاري مسئولين بتوان آثاري از اين نام آوران جمع آوري و در موزه به نمايش گذاشت . تعداد اشياء موجود در موزه حدود900 قلم مي باشد که کليه اشياء داراي شناسنامه هستند.

    سیمای عمومی موزه تاریخی بروجرد

    درون گرايي و احترام به حريم خانواده از خصوصيات منحصر به فرد معماري اصيل ايراني است که اين بنا نيز يکي ازنمونه هاي بارزاين موضوع است. براي دسترسي به فضاي داخلي بنا باعبوراز دالاني به حياط دلگشاي آن مي رسيم. گرداگرد حياط به جز نمايي بخش اصلي به فرم طاقنما همراه با تزئينات متنوع آجرکاري و کاشي معقلي شکل گرفته است. بنا شامل سه طبقه ساختمان، حياط اندروني و داراي ورودي حياط است که تمامي طبقات به صورت قرينه مي باشد که با استفاده از عناصر پنج دري، ارسي و درب و پنجره هاي ساده از يکديگر متمايز مي گردند .

    طبقه همکف داراي دو شبستان در طرفين است که در کنار هرکدام دو فضاي طويل با عرضي کم وجود داشته و در نهايت فضاي شاه نشين مانند در مرکز آن شکل گرفته است. وجود اين فضاي شاه نشين در دوبخش به صورت اندروني وبيروني عينا در دو طبقه فوقاني ديگر و با اندکي تغييرات تکرار شده است با اين تفاوت که پله کانهايي در دو سمت که به راه رو و راه پله هاي داخلي منتهي مي شود(که در قديم به صورت چايخانه بوده است) فضاهاي مرکزي شاه نشين را از اطاق جانبي متمايز مي سازد.

    اطاقهاي جانبي در طبقه اول داراي ارسي هايي مزين به شيشه هاي ريز رنگي است. اما زيباترين بخش اين بنا ي تاريخي فضاي مرکزي شاه نشين طبقه اول است که قسمتهاي اندروني و بيروني آن نيز با ارسي هايي سه لنگه از هم جدا شده اند. و در قسمت جلويي پنج دري با شيشه هاي رنگي که در قسمت بالا طرحي از خورشيد است وجود دارد.

    تزئينات نقاشي با طرح هايي متنوع بر روي ديواره شومينه، سقف هاي گچي وسقف قاب کاري چوبي اجرا گرديده که در قسمتي از نقاشي که بر روي شومينه يکي از اطاقها اجرا گرديده تاريخ شوال 1304 قمري ديده مي شود که توسط استاد نعمت ا... نقاش، (نقاش معروف بروجردي) در حدود 3 سال مصور شده است.

    شرایط استفاده موزه تاریخی بروجرد

    عکسبرداری در این محل ممنوع می باشد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.