2.7
از3 نظر

موزه مردم شناسی رفسنجان

    1628
    نمایش

    در موزه مردم شناسی رفسنجان انواع مجسمه، عتيقه جات، دستگاه های بافندگی و ريسندگی، آسياب های آبی و... وجود دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات موزه مردم شناسی رفسنجان

    موزه مردم شناسی رفسنجان در در مکانی به نام میدان موزه واقع شده است. این موزه یکی از جالب ترین موزه های مردم شناسی موجود در سطح کشور است که در آن انواع مجسمه، عتیقه جات، دستگاههای بافندگی و ریسندگی، آسیاب های آبی و… وجود دارد. این موزه که حمام قدیمی آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان است، سال‌هاست به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و آداب و رسوم رفسنجانی‌ها را به نمایش گذاشته است.

    زمان مناسب بازدید موزه مردم شناسی رفسنجان

    باتوجه به اینکه موزه، یک فضای سرپوشیده است، برای بازدید از آن محدودیتی وجود ندارد و در هر چهار فصل می توانید از موزه بازدید کنید.

    ویژگی‌ها موزه مردم شناسی رفسنجان

    یک راهروی کوچک با سقفی کوتاه رختکن حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان را به گرمخانه حمام وصل می‌کند، مجسمه‌هایی در سمت چپ این اتاق قرار دارند که آیین و رسوم عروسی رفسنجانی‌ها در دوره قاجاریه را به نمایش گذاشته‌اند. مجسمه‌های زن، لباس‌های رنگارنگ به تن کرده‌اند و سینی‌هایی در دست دارند که پر از گل و سکه و انواع خوراکی‌ها از جمله پسته خوشمزه رفسنجان است.

    تعدادی از مجسمه‌های مرد هم لباس محلی بر تن دارند و یک دهل و شیپور در دست دو نفر از آنهاست و یکی از مردها هم یک سینی را بر روز سر گذاشته است، اما در میان آنها، مجسمه‌ای که لباس و کلاه جاهلی به تن دارد بیش از سایر مجسمه‌ها خودنمایی می‌کند.

    وسایل سنتی حمام از تخته چوبی حنابندان و سنگ پا گرفته تا شانه چوبی و ظرف‌های مسی هم در قسمتی از حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان به نمایش گذاشته شده است. باز هم مجسمه یک زن را می بینیم که لباس محلی به تن دارد و یک مشک بزرگ در جلوی او قرار دارد.

    وسایل مثل شیرآور و شیردان در کنار مجسمه پیرزن رفسنجانی قرار دارد که سفالی هستند و در گذشته از شیرآور برای نگهداری لبنیات و گوشت استفاده می‌کردند و بر روی شیردان هم آب می‌پاشیدند و زمانی که خنک می‌شده، زیر آن، شیر و انواع لبنیات را قرار می‌دادند. به شیرآور و شیردان باید به چشم یخچال های قدیمی نگاه کرد.

    خمره تصفیه‌کننده آب، یکی از جالب‌ترین اشیا موجود در حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان است. آب از بدنه خمره تراوش کرده و طی اینن فرآیند، املاح آب گرفته شده و آب تصفیه می‌شود. اگر کسی از شما درباره تصویه کننده طبیعی پرسید خمره های موزه رفسنجان را به او معرفی کنید.

    در گوشه دیگری از حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان هم تنور گلی نصب شده است و بر روی آن مجسمه بانویی قرار گرفته که در حال پخت نان محلی رفسنجان به نام کُرنو یا کُرنون است.

    در ویترین و طاقچه‌های حمام قریشی هم انواع کلون و قفل در، ظروف مکشوفه از خانه تاریخی حاج‌آقا علی رفسنجان، یکی از نخستین تلفن‌های هندلی وارد شده به رفسنجان به نمایش گذاشته شده است.

    سیمای عمومی موزه مردم شناسی رفسنجان

    حمام آقا سیدمهدی قریشی دارای دو ورودی در سمت راست و چپ است، اما ورودی سمت چپ برای ورود بازدیدکنندگان و ورودی سمت راست برای خروج در نظر گرفته شده است. با طی راهرویی پیچ در پیچ و چند پله وارد سربینه یا رختکن حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان می‌شوم، سربینه حمام، اتاقی بزرگ با حوض هشت ضلعی آبی‌رنگ در وسط، سکوهایی با کاشی‌های سفید و لاجوردی و سقف گنبدی آجرنما است. سربینه‌های حمام‌ها در واقع فضایی هستند که حوض پر آبی در میان آن قرار دارد و دورتادورش را سکوهایی برای نشستن، لباس عوض کردن و یا نماز خواندن احاطه کرده است. اما با گذشت زمان و تبدیل حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان به موزه مردم‌شناسی حالا دیگر انواع و اقسام وسایل و ابزارآلات قدیمی و حتی باستانی و مجسمه‌هایی با لباس‌های سنتی جای آدم‌ها را در این مکان پر کرده‌اند.

    روی سکوهای سمت راست سربینه حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان دستگاه قدیمی دانه‌بری قرار دارد، دستگاهی که در گذشته با استفاده از آن، دانه را از پسته جدا می‌کرده‌اند. سمت راست سربینه حمام قریشی، مجسمه پیرمرد حلاج را می بینیم و کنارش یک جفت گیوه گذاشته شده و مرد حلاج در حال حلاجی است.

    سماور زغالی قدیمی با چینی گل سرخی بست زده شده، اُتوی زغالی، صندوقچه و ظرف سفالی، دوات بافندگی و ریسندگی سنتی، دستگاه کاربافی و تعدادی قالیچه قدیمی کوچک، خمره کوچک نگهداری حبوبات، چرخ ریسندگی، سبد حصیری، چراغ نفتی کوچک، کمد چوبی قدیمی، میزان و ده‌ها شی دیگر هم در موزه به چشم می خورد.

    دستگاه چوبی کُتکو هم یکی دیگر از ابزاری است که در این قسمت قرار داده شده است در گذشته از کُتکو برای شستن فرش استفاده می‌شده است.

    شرایط استفاده موزه مردم شناسی رفسنجان

    بلیت این موزه، ۱۰ هزار تومان است.

    تاریخچه موزه مردم شناسی رفسنجان

    این موزه سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است.

    سایر اطلاعات موزه مردم شناسی رفسنجان

    بخشی از حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان را با عنوان گالری صنعت و معدن نامگذاری کرده‌اند و در این گالری دستگاه‌هایی مانند گرجین یا خرمن‌کوب، انبر مخصوص کاشت، ادوات کشاورزی سنتی، دولاب، گاوآهن و ... وجود دارد. در گوشه‌ای از گالری صنعت و معدن حمام قریشی رفسنجان هم کارگاه کوچک آهنگری سنتی برپا شده است و مجسمه مرد آهنگر و شاگرد وی در آن قرار دارد. بر روی سکوهای آخرین اتاق حمام آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان هم نمونه‌هایی از تمپوشه‌های سفالی که برای انتقال آب از آنها استفاده می‌شده است، آجرهای سنتی مکشوفه از بناهای مختلف رفسنجان، خُم‌های گندم، سنگ‌های آسیاب‌های قدیمی و سنگ قبرهای تاریخی به نمایش گذاشته شده است.

    سانس‌ها موزه مردم شناسی رفسنجان

    از ساعت ۱۰ تا ۱۸ می توانید از موزه بازدید کنید.

    پیشنهاد ویژه موزه مردم شناسی رفسنجان

    در نزدیکی این موزه، بازار رفسنجان، حمام میرزا (شاهپورعطاری)، سرای معین، آب انبارمرادی، بادگیر معین قرار دارد و می توانید از آنها هم بازدید کنید.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    وارد بازار بزرگ سرپوشیده رفسنجان می‌شویم، پس از عبور از جلوی مغازه‌ها به یک سه‌راهی می‌رسیم که به سه‌راهی معین معروف است و در آنجا تیمچه قرار دارد، بنری بر سردر تیمچه نصب شده است که مردم را به سمت موزه مردم‌شناسی جذب می کند.

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی می توانید به کرمان، رفسنجان، خیابان شهید بهشتی، میدان موزه، جنب بانک تعاون اسلامی بروید و از موزه بازدید کنید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.