0
از0 نظر

پارک ملی توران

    6263
    نمایش

    منطقه حفاظت شده توران که با نام «خارتوران» نیز شناخته می شود، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری و طبیعی استان سمنان است که همواره محیط وسیع آن، زیستگاه بسیاری از گیاهان و جانوران بوده است. همچنین، این جاذبه سه محدوده حفاظت شده‌ دارد که در منتهي اليه شرق استان سمنان و در250 كيلومتر ي جنوب شرق شهرستان شاهرود خودنمایی می کنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پارک ملی توران

    پارک ملی توران علاوه بر منطقه حفاظت شده، قسمت اعظم مساحت پناهگاه حیات وحش در قسمتی از شرق و پارک ملی در میانه را نیز در بر دارد. منطقه خارتوران شاهرود با يك میلیون و 40 ‪ هزار هكتار وسعت، بزرگترين ذخيره‌گاه زيست كره كشور است و گونه‌هاي نادر جانوري و گياهي را در خود جاي داده است

    تاریخچه پارک ملی توران

    این منطقه در سال ۱۳۵۱ به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد و در سال ۱۳۵۵ قسمتی از ان به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد. در همان سال مجموعه توران از طرف یونسکو عنوان ذخیرگاه زیست کره را نیز دریافت کرد، سپس در سال ۱۳۸۱ قسمتهای مرکزی این مجموعه به پارک ملی ارتقا یافت.

    ویژگی‌ها پارک ملی توران

    خارتوران را آفريقاي ايران لقب داده‌اند؛ ذخيره‌گاه زيست كره توران با مساحت 1،470،640 هكتار بزرگترين ذخيره گاه زيست كره ايران است كه بعد از سرنگتي آفريقا واقع در كشور تانزانيا دومين منطقه بيوسفر جهان به شمار مي آيد.

    پستانداران ذخيره گاه زيستكره خارتوران شامل گرگ، شغال، روباه معمولي، كفتار، يوزپلنگ، كاراكال، پلنگ، گربه وحشي يا دشتي، جبير، آهو، پازن، (زير گونه ايراني) قوچ وحشي و گورخر (زيرگونه ايراني) است. هوبره، زاغ بور، بحري، دليجه، كبك، تيهو، بلدرچين، عقاب دشتي، چاخ لق، كبوتر چاهي، ياكريم، شاه بوف، سبزه قبا هندي، دم جنبانك ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشك معمولي از جمله پرندگان اين منطقه هستند.

    انواعي گوناگوني از رده خزندگان در اين منطقه به چشم مي‌خوردكه شامل راسته لاك‌پشت‌ها و نيز خانواده آگاماها، سمندرها و اسكينك ها است. از ديگر خانواده خزندگان مي توان به بزمجه ها اشاره كرد. همچنين از راسته مارها در ايران هفت خانواده و كلا 72 گونه مار شامل 63 گونه خشك‌زي و 9 گونه دريايي در آب هاي جنوب وجود دارد.

    زمان مناسب بازدید پارک ملی توران

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سمنان، فصل های پاییز و بهار، زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    نکات منفی پارک ملی توران

    متاسفانه، پوشش گياهي اين منطقه و تپه هاي ماسه اي حاشيه این جاذبه به علت چراي بي رويه و بوته كني شديد بشدت تخريب شده بطوري كه حدود 850 هكتار از تپه هاي ماسه اي اطراف روستا كاملاً بدون پوشش گياهي شده است و به صورت تپه هاي ماسه اي فعال روستا را تهديد مي کند.

    سیمای عمومی پارک ملی توران

    اين منطقه در حد فاصل 3 سلسله كوه به نام هاي شتركوه در غرب با ارتفاع 2281 متر، و كوه قلعه بالا در شمال غربي با ارتفاع 2265 متر و كوه پيغمبر با ارتفاع 2411 متر قرار گرفته است. منطقه خارتوران با كوير شنزار و پستي و بلنديهاي جذاب شن هاي روان كوير مركزي هم مرز است و در شرق، اين منطقه به روستاي طرود و سهل و كوه كفتري و از آنجا به شرق بيارجمند محدود مي شود.
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.