0
از0 نظر

پارک ملی سارى‌‌ گل

    1108
    نمایش

    پارک ملي ساري گل، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و ارزشمند موجود در استان خراسان شمالی است که با وسعتي معادل 28000 هکتار در شرق شهرستان اسفراين واقع شده و همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد و مي تواند به عنوان محل مناسبي براي گذران اوقات فراغت انتخاب شود. بهتر است بدانید که حداقل فاصله این پارک با نزديکترين شهر يعني اسفراين، 8 کيلومتر و حداکثر آن حدود 35 کيلومتر است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پارک ملی سارى‌‌ گل

    پارک ملّی ساریگل در حال حاضر به عنوان یکی از غنی ترین مناطق چهارگانه کشور و از مهمترین سرمایه های پارک ارزش ملّی که نشانگر یک اکوسیستم سالم و نسبتا دست نخورده است، بشمار می رود.

    منطقه ساریگل در بر گیرنده تنوع جالبی از گیاهان و جانوران و انواع زیستگاه ها و اجتماعات گیاهی و چشم اندازهای طبیعی است.این منطقه یکی از محل های بسیار خوب رویش گیاه داروئی و صنعتی باریجه در استان خراسان است و همچنین زیستگاه یکی از اصیل ترین و زیبا ترین پستاران ایران یعنی قوچ اوریال بشمار می رورد. منطقه حفاظت شده ساریگل یکی از کوهستانی ترین مناطق خراسان است و تقریبا سراسرآن از کوه های مرتفع و دره های عمیق تشکیل شده است.

    ویژگی‌ها پارک ملی سارى‌‌ گل

    ارس ، زرشک ، بید ، زالزالک ، کرکو ، انجیر وحشی ، گردو ، باریجه ، درمنه ،کلاه میرحسن ، گون ، شیرخشت ، نسترن وحشی ، چوبک وکنگر اشاره داشت . پارک ملی سارى‌‌ گل یکی از زیستگاه های اصلی قوچ و میش اوریال است .جانوران دیگری نظیر پلنگ ، بزوپازن ، کفتار ، گرگ ، گربه پالاس ، گربه وحشی ، آهو ، قرقاول ، کبک ، تیهو ، کوکو ، هما ، کرکس ، چکاوک ، سهره ، عقا ب طلایی ، بالابن ، انواع سار گپه ، افعی سیاه ، کفچه مارو تیرمار نیز دراین منطقه زیست میکنند.وجود تنوع زیستی بالا رودهای پرآب مناظر زیبا وراه های دسترسی مناسب پتانسیل مطلوبی را برای فعالیت های گردشگری در منطقه فراهم کرده است .

    پیشنهاد ویژه پارک ملی سارى‌‌ گل

    از شاخص ترین جاذبه های طبیعی این منطقه میتوان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغان، روستای سرچشمه، مناطق دیدنی پشت سد اسفراین و ... اشاره کرد.

    سایر اطلاعات پارک ملی سارى‌‌ گل

    مناطق طبیعی تحت حفاظت در حقیقت بخش های بکرو با ارزش طبیعی هستند که به منظور حفظ تنوع زیستی و ادامه روند تکاملی گونه ها در شرایط کاملا طبیعی تحت کنترل قرار می گیرد . بهره برداری از این گونه مناطق در صورتی که مجاز باشد بایستی به گونه ای اعمال گردد که خدشه ای بر این روند تکاملی وارد نگردد و اصول پایداری اکوسیستم ها کاملا لحاظ گردد . پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل که مجموعه ای شاخص از این نمونه ها در استان خراسان بزرگ می باشد ، منطقه ایست با زیستگاه های متنوع کوهستانی مرتفع و سرد ، تپه ماهور های معتدل و سطح کمی جلگه ای با اقلیمی نسبتا گرمتر در مقایسه با نواحی کوهستانی منطقه . بخشی از منطقه حفاظت شده ساریگل که خود از سال 1352 تحت حفاظت بوده در سال 1381 از آن تفکیک وبه پارک ملی ارتقا یافته است .این پارک با مساحتی برابر 7037 هکتار د راستان خراسان شمالی قرار دارد .دامنه ارتفاعی 1400 تا 2940 متر متوسط بارندگی ودرجه حرارت سالیانه 273 میلیمتر و 14 درجه سانتیگراد منطقه را دارای اقلیم نیمه خشک معتدل نموده اند.

    سیمای عمومی پارک ملی سارى‌‌ گل

    چشم انداز زیبا، سرسبزی منطقه، پوشش گیاهی و جانوری متعدد و آب و هوای مطلوب همگی در همان ابتدای بازدید از پارک ملی ساری گل توجه شما را به خود جلب خواهند کرد.

    نکات مثبت پارک ملی سارى‌‌ گل

    از نکات مثبت بازدید از این جاذبه می توان به وجود گیاهان دارویی متعدد، چشمه های فراوان و رودخانه گنجدان اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید پارک ملی سارى‌‌ گل

    فصل های بهار و تابستان و خصوصا ایام نوروز، زمان مناسبی برای سفر به خراسان شمالی و بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.