0
از0 نظر

پلازای میدان ولی عصر (ایوان انتظار)

    517
    نمایش

    پلازای بزرگ میدان ولی عصر یا همان ایوان انتظار یکی از فضاهای خوب شهری در تهران است که هم فال است و هم تماشا؛ این پلازا در هفت طبقه زیر زمین طراحی شده که علاوه بر تقاطع دو خط مترو تهران می توانید به نقاط مختلف اطراف میدان ولی عصر دسترسی داشته باشید و از فضای گالری های فرهنگی آن هم استفاده کنید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پلازای میدان ولی عصر (ایوان انتظار)

    ایوان انتظار نام پلازایی است که در زیر زمین و با ۴۳ هزار متر مربع زیربنا در میدان ولیعصر تهران ساخته شده است؛ پلازا به میدانی که جهت تسهیل عبور و مرور و استفاده بهتر از محیط شهری ساخته شده، گفته می‌شود. ایوان انتظار یا همان پلازای میدان ولی عصر با حدود ۴۳ هزار متر مربع زیربنا و بیش از ۳۰۰۰ متر مربع مساحت فرهنگی با ۳۶ ستون استوانه‌ای و به شكل دايره‌اي به قطر ۶۵ متر ساخته شده است كه فضاي باز ايوان دارای دو مناره با ۵۰ متر قطر است. اين ايوان در 7 طبقه در زير زمين بنا شده است كه سطح صفر زمین را به سطح منفی ۳۰ وصل می‌کند.

    تاریخچه پلازای میدان ولی عصر (ایوان انتظار)

    ساخت ايوان انتظار از مهر سال 94 آغاز شد و برای ساخت این سازه ۱۷۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و بیش از ۱۰ هزار تن میل‌گرد، ۶۶ هزار متر مکعب بتون‌ریزی و ۹۰ هزار متر مربع قالب بکار رفته است. اين سازه داراي ۴۵ دستگاه پله برقی است. میدان ولی عصر با بیش از ۵۰ سال سابقه خاطرات تلخ و شیرین در یکی از مراکز اصلی شهر قراردارد.

    ویژگی‌ها پلازای میدان ولی عصر (ایوان انتظار)

    معماري این بنا سادگی، بی‌تکلفی و در عین حال خلوص و زیبایی را القاء می‌کند که این ویژگی‌ها توسط طراح این سازه برای مفهوم انتظار و میدانی که با نام حضرت ولیعصر (عج) نامگذاری شده در نظر گرفته شده است. دسترسی شهروندان از ميدان وليعصر به خط ۳ مترو که بزرگراه آزادگان در جنوب غرب تهران را به شهرک قائم در شمال شرق شهر متصل می‌کند، اولین کارکرد و دسترسی همزمان به خط ۶ مترو که محدوده حرم حضرت عبدالعظیم در جنوب تهران را به محله کوهسار در شمال غرب شهر متصل می‌کند و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، دومین کارکرد این مجموعه است.

    سیمای عمومی پلازای میدان ولی عصر (ایوان انتظار)

    در زبان معماری و هنر خطاب قرار دادن مردم با زبان استعاره انجام می شود. در حال حاضر فرش زیر پای مردم در ایوان انتظار آجر است و یک رنگ دارد. در تاریخ معماری ایران تنها المان آجر است که می توان قدمت یک بنا و دوره تاریخی آن را تشخیص داد. نقش دور میدان با مسجد آیت الله سیستانی که در حاشیه میدان قرار دارد، همخوانی دارد.فضای ایوان انتظار را ساده دیدیم تا در عین سادگی دعوت کننده باشد. معماری ایوان انتظار ریشه در معماری گودال باغچه ها دارد که در تاریخ معماری ما ریشه دارد.اینجا تنها محلی برای گذر از عرض میدان نیست بلکه جایی برای عبور کردن از کنار فرهنگ و تاریخ یک شهر است.

    سایر اطلاعات پلازای میدان ولی عصر (ایوان انتظار)

    قرار است نمایشگاه های دائمی فرهنگی و هنری و عرضه کتاب در تراز زیرین این ایوان ایجادشود.
    چه جوری برم ؟

    مترو

    ایوان انتظار درست در بالای ایستگاه میدان ولی عصر (عج) واقع در تقاطع خطوط سه و شش مترو تهران قرار دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.