0
از0 نظر

چاله مرکزی لوت

    998
    نمایش

    بیابان لوت به سه قسمت لوت شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم می شود که لوت جنوبی به لوت زنگی احمد و لوت مرکزی به چاله مرکزی لوت شهرت دارند. همچنین لوت شمالی به لوت بیرجند و لوت خراسان نیز شناخته می شود. ارتفاعات پراکنده ای در لوت مرکزی قرار دارند که عمدتا منشا آتشفشانی دارند. گودترین چاله مرکزی ایران به عمق 120 متر در حاشیه جنوبی کویر لوت قرار گرفته است. چاله مرکزی لوت، 30 هزار کیلومتر وسعت دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات چاله مرکزی لوت

    بیابان لوت دارای وسعتی در حدود 80 هزار کیلومتر مربع است که از این مقدار 30 هزار کیلومتر مربع از آن مربوط به چاله مرکزی لوت است. لوت شمالی شکلی شبیه به مثلث دارد که یک راس آن ده سلم، راس دیگر آن گدار باروت و راس سوم کوه مرغاب است. شاید بتوان مرز لوت شمالی و مرکزی را محور ارتباطی شهداد به نهبندان دانست. ارتفاع لوت شمالی از حدود 600 متر در نواحی جنوبی آغاز می شود و تا 1000 متر در نواحی شمالی و غربی افزایش می یابد. در این دشت انباشت های ماسه ای زیاد نیست و بیشتر دشت پوشیده از ماسه ها و سنگریزه های آتشفشانی است. همین وضعیت در قسمت شمالی و مرکزی لوت مرکزی هم صادق است. لوت مرکزی در نواحی شمالی دارای ارتفاعی در حدود 600 متر است که با حرکت به سمت جنوب کاهش می یابد. کم ارتفاع ترین نقطه فلات ایران در قسمت شرقی کلوت ها با ارتفاع 112 متر از سطح آب های آزاد در این منطقه قرار دارد (مهرداد قزوینیان این مشخصات را ثبت کرده است.)

    زمان مناسب بازدید چاله مرکزی لوت

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی کرمان، بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه اوایل پاییز است.

    تاریخچه چاله مرکزی لوت

    فرضیه قطب گرمایی زمین در لوت ابتدا در سال 1952 توسط پروفسور استراتیل استاد دانشگاه وین در اتریش مطرح شد. وی پس از بررسی های هوایی، غرب نصرت آباد واقع در ریگ یلان را به عنوان گرمترین نقطه زمین مطرح کرد. درسال های بعد تئودور مونو همان مکان را به عنوان قطب گرمایی زمین تایید کرد. با استناد به نقشه ثبت شده ناسا بالاترین دمای ثبت شده در کره زمین 70.3 درجه سانتیگراد در سال 2003 در منطقه ریگ یلان در شرق لوت به ثبت رسیده است. این دما هرگز در لوت تکرار نشد ولی بعد از این سال منطقه ریگ یلان تا سال 2009 بالاترین دمای هر سال زمین را به خود اختصاص داد. متاسفانه در بسیاری از مقالات و وب سایت ها منطقه گندم بریان را گرمترین نقطه زمین معرفی می کنند که چنین قضیه ای اعتبار ندارد.

    ویژگی‌ها چاله مرکزی لوت

    لوت مرکزی یا چاله مرکزی لوت از نظر ساختار ظاهری به 5 بخش تقسیم می شود:

    1- در مرکز، دشت وسیعی قرار دارد که کاملا توسط سنگریزها و قلوه سنگ های آتشفشانی و گچی پوشیده شده است. بعضی کارشناسان معتقدند این منطقه فاقد حیات است.

    2- کویرهای نمکی و گچی که به صورت پراکنده در قسمت مرکزی قابل مشاهده هستند همچون چاله ملک محمد در غرب ریگ یلان.

    3- بیابان رسی که دارای تجمع گیاهی موقت است و عمدتا در شمال و جنوب لوت مرکزی قرار دارند.

    4- بیابان ماسه ای که در شرق به ریگ یلان شهرت دارد و در غرب مابین کلوت های پراکنده قابل مشاهده است.

    5- انباشتهای رسی در غرب که در اثر فرسایش، اشکال مختلفی پیدا کرده اند و به کلوت شهرت دارند. شیب عمومی لوت از شمال به مرکز و از شرق به غرب در حدود 3% کاهش می یابد. ارتفاعات پراکنده ای در لوت مرکزی قرار دارند که عمدتا منشا آتشفشانی دارند.

    وسایل مورد نیاز چاله مرکزی لوت

    هنگام بازدید از این جاذبه طبیعی، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم، کمک های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    شرایط استفاده چاله مرکزی لوت

    سفر به مناطق مختلف لوت بغیر از ناحیه کلوت های حاشیه شهرستان شهداد فاقد فاکتورهای ایمنی لازم برای گردشگری است.

    سایر اطلاعات چاله مرکزی لوت

    آنچه که لوت را از سایر مناطق کویری ایران متمایز می کند ساختار و پیشینه تاریخی آن است. در شهداد، نصرت آباد و یا کشیت چنانچه سراغی از لوت بگیرید کسی از آن عبور نکرده است و اطلاعات بسیار اندکی از آن موجود است. حال آنکه در دشت کویر ساکنین پیرامون آن از وضعیت مراتع، چشمه ها و مسیرهای قابل عبور آن اطلاعات زیادی در اختیارتان می گذارند. چنانچه از چادرنشینان منطقه نارویی در ارتفاعات اسپی شرق ریگ یلان از سفر به لوت بپرسید تنها خطرات سفر را گوشزد می کنند و عملا اطلاعات چندانی از آن ندارند. طبیعی است وقتی منطقه ای اینچنین ناشناخته باشد افسانه سرایی و تخیلات پیرامون آن شکل خواهد گرفت. در این که علت ناشناخته ماندن لوت فقر نباتی آن است شکی نیست چرا که در سایر بیابان ها و کویرهای ایران هم آب همچون لوت کم است ولی آب مشکل اساسی نیست چرا که شتر تا 20 روز بدون آب هم زنده می ماند.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۷۵ کیلومتری شرق شهداد بروید تا به چاله مرکزی لوت برسید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    چاله مرکزي لوت کرمان چاله مرکزي چاله لوت چاله کرمان مرکزي چاله چاله لوت مرکزي کرمان لوت چاله لوت مرکزي لوت کرمان کرمان چاله کرمان مرکزي کرمان لوت چاله مرکزي لوت چاله مرکزي کرمان چاله لوت مرکزي چاله لوت کرمان چاله کرمان مرکزي چاله کرمان لوت مرکزي چاله لوت مرکزي چاله کرمان مرکزي لوت کرمان مرکزي لوت چاله مرکزي کرمان چاله مرکزي کرمان لوت لوت چاله مرکزي لوت چاله کرمان لوت مرکزي چاله لوت مرکزي کرمان لوت کرمان چاله لوت کرمان مرکزي کرمان چاله مرکزي کرمان چاله لوت کرمان مرکزي چاله کرمان مرکزي لوت کرمان لوت چاله کرمان لوت مرکزي چاله مرکزي لوت کرمان چاله لوت کرمان مرکزي چاله کرمان مرکزي لوت چاله لوت مرکزي کرمان چاله لوت کرمان مرکزي چاله مرکزي کرمان لوت مرکزي چاله لوت کرمان مرکزي چاله کرمان لوت مرکزي لوت کرمان چاله مرکزي لوت چاله کرمان لوت چاله مرکزي کرمان لوت مرکزي چاله کرمان لوت کرمان چاله مرکزي لوت کرمان مرکزي چاله کرمان چاله مرکزي لوت کرمان مرکزي چاله لوت کرمان لوت چاله مرکزي کرمان مرکزي لوت چاله کرمان لوت مرکزي چاله