0
از0 نظر

چشمه‌علی دامغان

    1562
    نمایش

    چشمه‌علي، در 35 کيلومتري شمال دامغان در مسير راه دامغان- کياسر- ساري و در ميان روستاهاي آستانه و کلاته رودبار قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات چشمه‌علی دامغان

    چشمه علی یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های شهر دامغان است. این چشمه که آب شهر دامغان نیز از آن تأمین می‌شود، یکی از مناطق بسیار باصفای دامغان می‌باشد که از زمان‌های قدیم تفرجگاه فرمانروایان و سلاطین بوده است. مجموعه چشمه علی از دو بخش قراول‌خانه و سازه درون آب تشکیل شده‌است.

    تاریخچه چشمه‌علی دامغان

    از آنجا که ایالت قومس (استان سمنان) و شهر دامغان مورد توجه پادشاهان اولیه ایل قاجار بود، به همین جهت آغامحمدخان و فتحعلی شاه قاجار در چشمه علی دامغان ساختمان‌های زیبایی بنا کردند. علاقه فتحعلی شاه قاجار به این خطّه از خاک ایران به این دلیل است که دامغان در واقع زادگاه وی بوده است. در جلسهٔ هیأت وزیران در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۸۶، این منطقه به استناد مادهٔ ۸ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری ملی تعیین شد.

    ویژگی‌ها چشمه‌علی دامغان

    با توجه به شواهد تاریخی، در گذشته به دلیل وجود چندین مجرای آب در این باغ به آن «عالی بولاغ» یا «هزار چشمه» می‌گفتند. این مجموعه دارای گرمابه و مسجد هم بوده که اکنون ویران شده‌اند.

    سیمای عمومی چشمه‌علی دامغان

    عمارت قراولخانه، در قسمت جنوبی مجموعه چشمه علی قرار دارد و از خشت ساخته شده و معماری صفوی دارد. این بنا در زمان آغامحمد خان مورد استفاده بوده است. این ساختمان بعدها با آجر مرمت شد.

    امکانات ویژه چشمه‌علی دامغان

    این مجموعه دارای امکانات رفاهی همچون سوییت و کلبه برای استراحت مسافرین٬پارکینگ٬سوپر مارکت٬بستنی فروشی(یکی از معروفترین بستنی فروشی های دامغان)٬لباس های محلی٬رستوران سنتی٬چایخانه سنتی٬شهر بازی٬کتاب فروشی و ... است.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.