0
از0 نظر

کلیسای سنندج

    438
    نمایش

    کلیسای سنندج بنایی مربوط به اواخر صفویه است که در زمان حکومت شاه عباس دوم، هنگامی که ارامنه توسط دولت عثمانی به ایران تبعید شدند، در محله‌ قدیمی «آغه‌زمان» این شهر ساخته شده است. سقف شبستان به صورت طاق و تویزه است و 12 طاق، شش ستون، محراب و دو قبر مربوط به کشیشان از دیگر بخش‌های شبستان بوده و شیوه ساخت و نوع معماری آن تحت تأثیر معماری سبک اصفهانی است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کلیسای سنندج

    کلیسای سنندج یکی از بناهای تاریخی متعلق به اوائل دوران قاجار است که در محله‌ی آغه زمان جنوبی واقع شده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا را سر درب ورودی با اتاق‌های نیمه دایره متداخل، دهلیز ورودی و شبستان با سقف منحنی است. در بخش شمالی حیات این بنا، قبرهایی وجود دارد که با توجه به سنگ نوشته‌هایشان، مشخص است که متعلق به اقلیت دینی مسیحیان هستند.

    ویژگی‌ها کلیسای سنندج

    سقف شبستان بصورت طاق و تویزه است و 12 طاق، شش ستون، محراب و دو قبر مربوط به کشیشان از دیگر بخش‌های شبستان است. از معمار بنا اطلاع خاصی در دست نیست، فقط یکی از متولیان این بنا به نام «توماس مسیحی» تا 10سال پیش در سنندج زندگی می‌کرد.

    وجود دو قبر که به گفته پیرزن نگهبان کلیسا که به قول خود تمام روزهای جوانیش را در این کلیسا هزینه کرده است، مربوط به دو کشیش کلیسا بوده که بعد از فوت در همین مکان به شکل نیم صلیب به خاک سپرده شده‌اند.

    سیمای عمومی کلیسای سنندج

    از میان کوچه پس کوچه‌های محله قدیمی «آغه‌زمان» که به محله مسیحی‌نشین در میان مردمان قدیم این دیار معروف است، به بنایی قدیمی در ضلع غربی خیابان نمکی می‌رسیم. کلیسای با زیربنایی بیش از 1200 مترمربع به قدمت تاریخ ایران زمین، بنایی که در زمان‌های گذشته محل عبادت مسیحیان بوده است. بنایی مربوط به اواخر صفویه در زمان حکومت شاه عباس دوم، هنگامی که ارامنه توسط دولت عثمانی به ایران تبعید شدند، گروهی از آنها نیز در شهر سنندج ساکن و احتمالاً در همان زمان به ساخت کلیسا اقدام کرده‌اند.

    شیوه ساخت و نوع معماری کلیسای سنندج تحت تأثیر معماری سبک اصفهانی بوده و تلفیقی از نماسازی سبک بومی مانند طاق‌نما و ستون نمای آجری در آن به کار رفته است که به فرم مشعل در بخش فوقانی به صورت سه ترکی آجرکاری شده است. برای رسیدن به درب سالن کلیسا از ایوان کوچک‌تری عبور می‌کنیم و درب قهوه‌ای رنگی که به صورت هلالی با صلیبی در راس آن خودنمایی می‌کند، را نیز پش سر می‌گذاریم.

    نکات منفی کلیسای سنندج

    خطوط نگاشته شده بر سنگ قبرها که بیشتر شبیه خط میخی و یا سومری است که متاسفانه با گذشت زمان در حال از بین رفتن است.

    زمان مناسب بازدید کلیسای سنندج

    باتوجه به سرپوشیده بودن کلیسا، می‌توانید هر زمان از سال از این جاذبه بازدید کنید.

    شرایط استفاده کلیسای سنندج

    چون هم‌اکنون مسیحیان در شهر سنندج زندگی نمی‌کنند، مراجعه‌کننده‌ی مسیحی به این بنا بسیار کاهش یافته است و بیشتر، گردشگران از این بنا بازدید می‌کنند.

    سایر اطلاعات کلیسای سنندج

    شیوه‌ی ساخت و نوع معماری کلیسای سنندج تحت‌تأثیر معماری سبک اصفهانی قرار گرفته و تلفیقی از نماسازی سبک بومی مانند طاق‌نما و ستون‌های آجری در آن به کار رفته است. در پایان لازم است اشاره کنم که متأسفانه اطلاعات بسیار دقیقی از این بنا در اختیار نیست و بنا تا حدودی مظلوم واقع شده است.

    تاریخچه کلیسای سنندج

    قدمت کلیسای سنندج به اواخر دوران صفویه برمی‌گردد.

    نکات مثبت کلیسای سنندج

    کلیسای سنندج، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۶۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به محله اغازمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.