0
از0 نظر

کوه ریگ اردکان

    1668
    نمایش

    منطقه‌ گردشگري تفريحي و کمتر شناخته شده‌ کوه ريگ اردکان، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی استان یزد است که در شش کيلومتري کوه‌هاي جنوب غربي روستاي سروعليا و شهرستان اردکان واقع شده و همه ساله مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار میگیرد. در دل کوه‌هاي اين روستا، يک کوه پوشيده از شن وجود دارد که منطقه‌اي بکر و تماشایی خلق می کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کوه ریگ اردکان

    کویر اردکان با وسعتی حدود 1300 کیلومترمربع در چاله ‏ای بیابانی قرار دارد که از سمت‏ شمال به ارتفاعات سیاه کوه و تپه‏ های کلوت،از باختر به کوه های نایین، از جانب خاور به رشته‏ کوه خرانق و از سوی جنوب به رشته ‏های عقدا و شیر کوه محدود می‏گردد. این منطقه آب‏ و هوایی گرم و خشک با زمستان های نسبتا سرد دارد.

    تاریخچه کوه ریگ اردکان

    کویر اردکان تحت شرایط کنونی آب‏ و هوایی و هیدرولوژیک،کویری بسته است که هیچ‏ گونه ارتباطی با کویرهای مجاور خود مثل کویر زرین و کویر لوت ندارد، اگرچه این احتمال‏ وجود دارد که در طول دوران چهارم تحت شرایط پرآبی با نزدیکترین چاله مجاور یعنی کویر لوت ارتباط داشته است.

    مخروط های افکنه و رسوب های سیلابی پدیدهء واسط بین کوه های‏ اطراف و حاشیه کویرند. اگر چه امکان انباشت این نوع رسوب ها در شرایط خشک کنونی نیز بطور محدود و موضعی وجود دارد. ولی با توجه به گسترش و حجم این پدیده و توده مواد درشت‏ دانه آن ها شرایط مساعدتری در گذشته برای وقوع سیلاب های وسیع و همه‏ جانبه وجود داشته است.

    از دیدگاه توپوگرافی (پستی یا بلندی) و ویژگی های طبیعی حوضه بیابانی اردکان-یزد مشابهت زیادی با حوضهء بزرگ و ناحیه کوهستانی‏ در غرب ایالات متحده آمریکا دارد. در هردو ناحیه تپه ‏های ماسه ‏ای و سایر پدیده‏ های تراکمی بادی در مقایسه‏ با دیگر پدیده ‏های ژئومرفولوژیک وسعت کمی را دربرمی‏گیرند.

    سایر اطلاعات کوه ریگ اردکان

    میانگین بارش سالیانه در شهر اردکان، بنابر آمار ده‏ساله، 52 میلیمتر است. کوه ریگ در شش کیلومتری کوه‌های جنوب غربی روستای سروعلیا در شهرستان اردکان واقع شده و در دل کوه‌های این روستا، یک کوه پوشیده از ماسه وجود دارد که منطقه‌ای بکر را به وجود آورده است.

    ویژگی‌ها کوه ریگ اردکان

    یکی از مهمترین مزایای این پیست شنی علاوه بر شیب مناسب و بی‌نظیر، نبود سنگ در آن است لذا منطقه‌ی امنی برای تفریح و سر خوردن است.

    وسایل مورد نیاز کوه ریگ اردکان

    بهتر است پیش از بازدید از این جاذبه، وسایل و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. کفش مناسب، کیسه خواب، کوله، بطری آب، خوراکی و ... شامل این اقلام می شود.

    زمان مناسب بازدید کوه ریگ اردکان

    کوه ریگ اردکان روستای سرو علیا در شهرستان اردکان منطقه‌ای بکر و ناشناخته است که در تمامی فصول می‌تواند پذیرای علاقمندان به جاذبه‌های طبیعی و گردشگری باشد. کوه ریگ در فصل بهار بسیار زیبا و مناطق اطراف آن پوشیده از گیاهان دارویی است به گونه ای که برخی افراد برای جمع‌آوری گیاهان دارویی و تفریح به این منطقه می‌آیند.

    پیشنهاد ویژه کوه ریگ اردکان

    این کوه به دلیل موقعیت خاص آن حتی هنگام بارش برف تا مدت زمان طولانی به عنوان پیست اسکی قابل استفاده است. این پیست همیشه در اولین بارش برف زمستانه میزبان اهالی روستای سروعلیا است ولی به دلیل عدم آگاهی، مردم استان بخصوص اردکانی‌ها و همچنین گردشگران از این نعمت خدادادی بی‌بهره می‌مانند.

    این پیست به نظر قابل قیاس با پیست‌های شنی خوب کشور است که می‌تواند میزبان علاقه‌مندان به ورزش اسکی روی ماسه نیز باشد. در مجاورت این منطقه‌ی تفرجگاهی، وجود چندین چاه زغال و سنگ‌های جالب، همچنین یک اصله درخت کسیدون که قدمتی چند صد ساله دارد، به این منطقه جلوه‌ای ویژه داده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها