3.2
از10 نظر

کوه ها و ارتفاعات دو خواهران (دو خواهرون)

    1431
    نمایش

    قلل دوقلوی دوخواهران بلندترین قله های گرانکوه دوخواهران است.دامنه های شمالی دوخواهران با شیبی تند تا ارتفاغ ۳۸۰۰ متری پایین میروند و سپس با شیبی ملایمتر به حد بالای دره رودخانه سه سنگ (۳۵۰۰-۳۶۰۰ متر) مشرف می گردند. دامنه های جنوبی دوخواهران با شیب تند به رودخانه دیو آسیاب (۳۴۰۰ متر) منتهی می شوند.دوخواهران غربی از سمت شمال غرب به قله ۴۱۷۸ متری تخت خرس متصل است و دوخواهران شرقی از سمت شرق به قله ۴۲۶۰ متری چپکرو پیوند می خورد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کوه ها و ارتفاعات دو خواهران (دو خواهرون)

    کوه ها و ارتفاعات دو خواهران و قله های اطراف آن در یکی از دور افتاده ترین نقاط کوهستان البرز مرکزی قرار گرفته اند. رسیدن به این منطقه مستلزم یک روز راهپیمایی است.

    سیمای عمومی کوه ها و ارتفاعات دو خواهران (دو خواهرون)

    ویژگی‌ها کوه ها و ارتفاعات دو خواهران (دو خواهرون)

    قلل دوقلوی دوخواهران بلندترین قله های گرانکوه دوخواهران است. دامنه های شمالی دوخواهران با شیبی تند تا ارتفاغ ۳۸۰۰ متری پایین میروند و سپس با شیبی ملایمتر به حد بالای دره رودخانه سه سنگ (۳۵۰۰-۳۶۰۰ متر) مشرف می گردند. حداقل یک دریاچه/برکه فصلی در این منطقه به چشم می خورد. دامنه های جنوبی دوخواهران با شیب تند به رودخانه دیو آسیاب (۳۴۰۰ متر) منتهی می شوند. دوخواهران غربی از سمت شمال غرب به قله ۴۱۷۸ متری تخت خرس متصل است و دوخواهران شرقی از سمت شرق به قله ۴۲۶۰ متری چپکرو پیوند می خورد.

    وسایل مورد نیاز کوه ها و ارتفاعات دو خواهران (دو خواهرون)

    مواردی همچون: کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید کوه ها و ارتفاعات دو خواهران (دو خواهرون)

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان مازندران فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.

    وضعیت قلل در زمستان : به واسطه قرار گرفتن خط الرأس در شمالی ترین نقطه البرز مرکزی ریزش برف سنگین در دره ها و یال های شمالی و جنوبی و بسته بودن جاده های مواصلاتی چون انتهای راه نمارستاق و بسته بودن کامل راه چال چال و پناهگاه غربی بهترین مسیر دستیابی به این ارتفاعات از طریق آبادی یالرود میباشد بدیهی است به واسطه ریزش بهمن های بزرگ امکان فرود از دهلیزهای جنوبی منطبق بر مسیر تابستانی مقدور نمی باشد. بنابراین بجز صعود قلل دوخواهرون و چپکرو و مخروط سر و سه سنگ از طریق مسیر غرب به شرق عبور از قله سه سنگ از طریق مسیر غرب به شرق عبور از قله سه سنگ به سمت ورارو بسیار مشکل تقلی می گردد.

    شرایط استفاده کوه ها و ارتفاعات دو خواهران (دو خواهرون)

    دوخواهران و قلل اطراف آن را می توان در یک برنامه چند روزه صعود کرد. قله غربی به راحتی از طریق قله تخت خرس قابل دسترسی می باشد. صعود به قله شرقی از طریق قله چپکرو مستلزم درگیری با سنگ است ولی "کار فنی" محسوب نمی گردد. دسترسی به منطقه دوخواهران معمولا از یکی از جهات زیر صورت می گیرد: ۱) گردنه لهرا در شمال شرق ۲) یال شمال غربی قله دماوند در شرق ۳) دریاچه سد لار و رودخانه دلی چای در جنوب شرق ۴) گردنه قو یا کبود در جنوب غرب

    سایر اطلاعات کوه ها و ارتفاعات دو خواهران (دو خواهرون)

    بسیاری از کتابها و نقشه ها "دوخواهران" را "چپکرو" می نامند. چپکرو در حقیقت قله ای است به ارتفاع ۴۲۶۰ متر در شرق دوخواهران شرقی. وقتی ازسمت شمال قله چپکرو را می بینیم به نظر می رسد که قله به طرف چپ خود نگاه میکند. بنابراین واضح است که واژه "دوخواهران" ویژه قله های دوقلو و واژه "چپکرو" ویژه قله ای که شرق دوخواهران شرقی است .

    سیمای عمومی کوه ها و ارتفاعات دو خواهران (دو خواهرون)

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    نشانی نقطه مبدء برای گردنه لهرا: از تهران به جاده هراز بروید و به سمت آمل حرکت کنید. پس از عبور از روستاهای بایجان و کهرود به تابلوی "آمل ۵۵ کیلومتر" میرسید. پس از گذشت چند کیلومتر در طرف شمال تابلو یک جاده خاکی در سمت چپ (غرب) جاده هراز نمایان می شود (ممکن است تابلوی کوچکی در سر این جاده برای روستای پنجاب یا نمار به چشم بخورد). پس از تقریبا ۲۵ کیلومتر جاده به روستای نمار ختم می شود.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.