0
از0 نظر

کویر غدیر اسب (دریاچه نمک غدیر اسب)

    2115
    نمایش

    کوير غدير اسب يا درياچه نمک غدير اسب، در استان اصفهان و در مرز استان قم واقع است. تالاب غدير به دليل بکر بودن و نداشتن هيچ گونه جاده دسترسي از شرايط زيست‌گاهي مناسبي براي گونه‌هاي خاص کويري از جمله هوبره برخوردار بوده و وجود ميکروارگانيسم‌هاي فراشور کويري نيز در اين ناحيه محتمل است. اين تالاب فاقد هر گونه رودخانه يا روان آب بوده و منبع آبي آن از سفره‌هاي آبي منطقه تأمين مي‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر غدیر اسب (دریاچه نمک غدیر اسب)

    غدیر اسب در 42 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قم و 48 کیلومتری شمال کاشان واقع است. این کویر نمک جزو کویرهای نمک سه گانه کویر مسیله است. سه نمکزار شامل حوض سلطان، دریاچه نمک مسیله و غذیر اسب است که این نمکزار از نظر وسعت از دو نمکزار دیگر به مراتب کوچکتر است.

    ویژگی‌ها کویر غدیر اسب (دریاچه نمک غدیر اسب)

    ساختار تالاب از نوع تالاب‌های شور و فصلی به همراه پوسته نمکی است. تالاب غدیر دارای مساحت 3 هزار هکتار بوده که شامل کفه نمکی، حاشیه باتلاقی و پوشش گیاهی حاشیه‌ای در اطراف است که در منطقه سراجه مجاور سایت نفتی سراجه و جنوب دشت مسیله واقع شده است.

    در حقیقت ساختار فیزیکی و اکوسیستمی تالاب مذکور به لحاظ اجزای تشکیل دهنده تالاب شباهت زیادی با تالاب شکار ممنوع حوض سلطان داراست. اداره كل محيط زيست استان قم در حال رايزني جهت ثبت تالاب غدير اسب قم در فهرست كنوانسيون رامسر با هدف احياء اين تالاب و تحقق حقوق حقه‌ي تالابها و تامين حقابه‌هاي زيست محيطي آن است.

    به دلیل بالا بودن درصد املاح خاک در داخل محدوده کویر و در حاشیه آن حیات بیولوژیک وجود ندارد اما در حاشیه تالاب انواع گیاهان بیابانی و کویری قابل مشاهده است.

    زمان مناسب بازدید کویر غدیر اسب (دریاچه نمک غدیر اسب)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان قم، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    سیمای عمومی کویر غدیر اسب (دریاچه نمک غدیر اسب)

    نمکزار غدیر اسب، دایره ای شکل است و قطر متوسط آن در حدود 4 کیلومتر است. ارتفاع سطح نمزار از آبهای آزاد در حدود 780 متر است که نسبت به دریاچه نمک مسیله در حدود 10 متر پایین تر است.

    همین پایین بودن سطح تراز باعث شده است که قسمتی از شورابه های دریاچه نمک پس از سرریز شدن به سمت این نمکزار حرکت کند. نمکزار از سمت غرب توسط ارتفاعاتی با جهت شمال غربی و کلوت مانند و از سمت شرق توسط زمینهای پفکی کویری حد فاصل تا دریاچه نمک مسیله محدود شده است. نزدیکترین آبادی به این منطقه حسین آباد میش مست در فاصله 14 کیلومتری غرب آن است.

    شرایط استفاده کویر غدیر اسب (دریاچه نمک غدیر اسب)

    مسیر مشخصی برای دسترسی به این تالاب وجود ندارد و برای دسترسی به آن باید از مهارتهای رانندگی و آفرود بهره جست. از اتوبان قم به کاشان پس از رستوران مارال وارد جاده قدیم قم کاشان شوید. از جاده قدیم خارج شده، جاده موازی خط آهن را به سمت کاشان ادامه دهید تا به اولین زیر گذر مسیر برسید.

    بعد از عبور از زیر گذر جاده تاسیسات مخابراتی ورجان را ادامه دهید. قبل از تاسیسات مخابراتی وارد جاده خاکی شرکت نفت شده و 10 کیلومتر به سمت شرق ادامه دهید. پس از 10 کیلومتر از جاده خاکی خارج شده و به سمت شمال بروید. تالاب در فرونشت گنبدهای نمکی نمایان می شود.

    وسایل مورد نیاز کویر غدیر اسب (دریاچه نمک غدیر اسب)

    مواردی همچون کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات کویر غدیر اسب (دریاچه نمک غدیر اسب)

    پوشش گیاهی منطقه شامل درمنه دشتی، اشنان، تاغ، خارشتر، کلاه میرحسین و... است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    مسیر مشخصی برای دسترسی به این تالاب وجود ندارد و برای دسترسی به آن باید از مهارتهای رانندگی و آفرود بهره جست. از اتوبان قم به کاشان پس از رستوران مارال وارد جاده قدیم قم کاشان شوید. از جاده قدیم خارج شده، جاده موازی خط آهن را به سمت کاشان ادامه دهید تا به اولین زیر گذر مسیر برسید. بعد از عبور از زیر گذر جاده تاسیسات مخابراتی ورجان را ادامه دهید. قبل از تاسیسات مخابراتی وارد جاده خاکی شرکت نفت شده و 10 کیلومتر به سمت شرق ادامه دهید. پس از 10 کیلومتر از جاده خاکی خارج شده و به سمت شمال بروید. تالاب در فرونشت گنبدهای نمکی نمایان می شود.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.