0
از0 نظر

گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان

    658
    نمایش

    گلفشان ناپگ که با عنوان گلفشان تنگ نیز شناخته می شود، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی، خاص و دیدنی در استان سيستان بلوچستان است که در جاده تنگ – گالک و مسير بندرعباس قرار دارد. از جذابیت های بازدید از این گلفشان ها می توان به صداهایی شبیه به شلیک گلوله که هنگام فعالیت آن ها شنیده می شود، اشاره کرد و همچنين مي تواند به عنوان سوژه خوبي جهت عكاسي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان

    گلفشان ناپگ سیستان و بلوچستان به صورت مخروطی مستقل در سواحل مکران و سمت راست جادهء کهیر-تنگ قرار دارد. این گلفشان از سطح زمین حدود 72 متر و از سطح دریا حدود 102 متر ارتفاع دارد و شباهت زیادی به گل‌فشان چاندارگوپ در غرب پاکستان و شرق‌ رودخانهء هینگول دارد.

    تاریخچه گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان

    هریسون که در سال 1941 میلادی از این‌ گل‌فشان تنگ سیستان و بلوچستان بازدید کرده، یادآور شده که حباب‌های سبز رنگ بزرگی از گل درست می شوند که در هر چند دقیقه یک بار می‌ترکند و دوباره‌ حباب های دیگری جای آن ها بوجود می آیند.

    ویژگی‌ها گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان

    گلفشان ناپگ سیستان و بلوچستان نسبت به گل فشان پيرگل خاش كه در سال 1380 به عنوان يك اثر طبيعي- ملي شناخته شد، داراي مزاياي ويژه اي است كه از اين رو مي تواند به فهرست آثار طبيعي كشور اضافه شود:

    1- فاصله نزديك آن به بندر چابهار كه به علت دارا بودن منطقه آزاد تجاري، سواحل صخره اي كم نظير وامواج خروشان، جنگل هاي حرا و... همواره مورد توجه مسافرين و طبيعت دوستان بوده و هست.

    2- وضعيت توپوگرافي منطقه به نحوي است كه تپه مخروطي شكل گل فشان در دشت هاي منطقه كاملاواضح و نمايان است.

    3- راه مناسب و اهميت منطقه.

    سایر اطلاعات گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان

    قدیمی ترین و یا به عبارت دیگر زیرین ترین لایه تا مخروط اصلی خود 500 تا 700 متر فاصله دارد و منطقه ای دایره ای شکل به قطر 1 کیلومتر را پوشانده است. این لایه به صورت روانه ای از گل و آب، تا آن مسافت پیش رفته بوسیله جاده کهیر-بندر تنگ قطع شده و هنوز بخشی از روانه های گلی در سمت چپ جاده باقی ماندند. ضخامت این لایه که روی هم قرار گرفته بین 40 سانتی متر و حدودا 2 متر است و هر کدام از بالا به پایین بخش دیگری را می پوشاند و به ترتیب قدمت لایه ها زیادتر می شود. رنگ لایه های قدیمی نیز شبیه به مارن های موجود است در صورتی که لایه های جوان نزدیک به مخروط، به خاطر جوانی و داشتن رطوبت بیشتر کاملا تیره تر از لایه های قدیمی به نظر می رسند. بین لایه های پنجم و ششم یک پرتگاه گسلی به عمق 1.5 متر وجود دارد که شیب تندی نسبت به مخروط و شیب ملایمی نسبت به جاده دارد.

    زمان مناسب بازدید گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سیمای عمومی گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان

    در قله مخروط و در داخل دهانه اصلی گلفشان ناپگ (تنگ) سیستان و بلوچستان، دهانه هایی به قطر چند سانتیمتر وجود دارند که به طور متناوب گل خاکستری یا سبز رنگ از دهانه آن ها خارج و به طرف دامنه سرازیر می شود. دوره تناوب این عمل 5 تا 15 دقیقه است و با لرزش زمین همراه است و این گلفشان در فوران های گذشته خود در طول تاریخ، از بالا به پایین پنج تا هفت لایه را به صورت ضخامت های متفاوتی از روانه های اصلی گل بوجود آورده که روی هم قرار دارند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.