3
از2 نظر

گنبد مشتاقیه کرمان

    202
    نمایش

    گنبدهای زيبای بنای مشتاقيه، يكی از چندين جاذبه تاريخی و تماشايی استان كرمان هستند كه بنای آن از لاي شاخ و برگ درختان اطراف خودنمايی می كند و سه گنبد به هم پيوسته زيبا نمايان مي‌شوند. اين جاذبه، درواقع مقبره سه تن از بزرگان کرمان به نام های «مشتاق عليشاه»، «کوثر عليشاه» و «شيخ اسماعيل» است که هر سه آن ها به عنوان بزرگان علم و معرفت شناخته می شوند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد مشتاقیه کرمان

    از میدان مشتاقیه کرمان که وارد خیابان 17 شهریور می‌شوید، روبروی بازار سبزی فروشی‌های کرمان، بنایی قرار گرفته که به نوعی شناسنامه میدان بزرگ شهر محسوب می‌شود. به گنبد مشتاقیه، سه گنبد هم می گویند. در هر نقطه از حیاط آرامگاه که می‌ایستیم یکی از این گنبدهای زیبا چون کودکانی شوخ و شنگ که هوس قایم باشک بازی به سرشان زده از دیده ناپدید می‌شود.

    اگرچه این مکان در ابتدا مزار میرزا حسین‌خان جد اعلای سادات معروف به میرحسینی بوده اما شهرت آن بیشتر به خاطر دفن مشتاق علیشاه از صوفیان نامی قرن سیزدهم هجری قمری است که در سال 1206 ه.ق به دلیل عقایدش او را سنگسار کردند. این مقبره در شرق مسجد جامع کرمان واقع شده است که سه گنبد آن بر فراز قبر مشتاق علیشاه، شیخ اسماعیل و کوثر علیشاه بنا شده‌اند.

    تاریخچه گنبد مشتاقیه کرمان

    قدمت آن به اواخر دوره صوفیه و اوایل دوره قاجاریه برمی گردد.

    زمان مناسب بازدید گنبد مشتاقیه کرمان

    با توجه به وضعيت آب و هوايی كرمان، فصل های بهار و پاييز زمان مناسبی برای بازديد از اين جاذبه هستند.

    ویژگی‌ها گنبد مشتاقیه کرمان

    ساخت این بنا و گنبد اصلی آن به اواخر دوره صوفیه و اوایل دوره قاجاریه باز می‌گردد و در دوره‌های بسیاری نیز تعمیر و مرمت قرار شده است. کاشی کاری‌های گنبدها، کاشی کاری اصلی نیست و حدود 27 سال پیش انجام گرفته است. از زیر این بنا دو رشته قنات عبور کرده که در دوره‌های مختلف موجب نشست زمین شده و ساختمان آسیب دیده است.

    وسایل مورد نیاز گنبد مشتاقیه کرمان

    کفش مخصوص پیاده روی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب و دوربین عکاسی همراه داشته باشید.

    سیمای عمومی گنبد مشتاقیه کرمان

    دو گنبد این بنا دارای کاشی کاری و یکی از گنبدها نیز آجری است که از همان زمان قاجاریه که آن را ساختند به همین شکل بوده است. مقبره مشتاق علیشاه در قسمت شمالی بنا واقع شده است که تزیینات داخلی آن بسیار جالب توجه است و رو به حیاطی ساخته شده که حوض زیبا و درختان پرشمار آن گویی برای آرامش آن ها که در این مکان دفن شدند در برابر آن همه هیاهوی پر سر و صداترین منطقه شهر کرمان به یادگار ماندند.

    در زیر این گنبد منبری نیز باقی مانده که در نوع خود بسیار جالب توجه و نفیس است. کاشی کاری‌های سقف دو گنبد مشتاقیه گویا در قرن اخیر ساخته شده‌اند اما کاشی کاری و تزئینات داخلی آن که از آثار ارزنده هنری نیز محسوب می‌شود و مربوط به همان دوره قاجاریه است.

    سایر اطلاعات گنبد مشتاقیه کرمان

    روایت است که ظهر 21 رمضان 1206 هجری قمری، مشتاق علیشاه وارد مسجد جامع کرمان می‌شود تا فریضه خود را به جا آورد. پسر ملاعبدالله، یکی از روحانیون شهر به دروغ در میان جمعیت فریاد بر می‌آورد که ملاحکم سنگسار مشتاق را صادر کرده و مردم به سوی او حمله‌ور می‌شوند و او را به بیرون از مسجد برده و در محلی به نام «تل خر فروشان» به همراه مریدش درویش جعفر سنگسار می‌کنند و بدین ترتیب زندگی او به پایان می‌رسد.می‌گویند که مشتاق علیشاه قرآن را با نوای سه تار می‌خوانده است و جلال آل احمد در سفرنامه‌اش پس از حضور در مقبره مشتاقیه نوشته است: «اگر سیم چهارم سه تار را سیم مشتاق می‌گویند به ابتکار این باباست که اینجا خفته». به هرحال ظاهرا بعد از سالها مهجوری این بنای تاریخی و مشهور در کرمان و بی توجهی به آن، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصمیم به مرمت این بنا که زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان اداره می‌شود گرفته است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به کرمان، میدان شهدا (میدان مشتاق) بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.