0
از0 نظر

گنبد نمکی دارابگرد (دارابجرد)

    3798
    نمایش

    گنبد نمکی دارابگرد كه با نام دارابجرد نيز معرفي مي شود (Darabgerd Salt Dome)، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و ارزشمند استان فارس است که در ميان دشت سرسبز و پهناور داراب واقع شده و ديواري حلقوي آن را در برگرفته است. همه ساله، بسياري از طبيعت گردان و علاقه مندان از اين جاذبه بازديد مي كنند. همچنين، گنبد نمكي دارابگرد مي تواند به عنوان سوژه مناسبي جهت عكاسي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد نمکی دارابگرد (دارابجرد)

    گنبد نمکی دارابگرد، جاذبه ای ارزشمند در استان فارس است و از شهر امروزی داراب، شهر نخل های بلند قامت و بیدهای مجنون افشان تا شهر تاریخی دارابگرد (گنبد نمکی دارابگرد) فاصله ای نیست.

    تاریخچه گنبد نمکی دارابگرد (دارابجرد)

    در برخی آثار و متون قدیمی به وجود کوه نمک و انواع نمک های سفید، سیاه، زرد، سرخ و سبز در دارابگرد و پیرامون آن اشاره شده است اما به نقش اصلی گنبد نمکی بعنوان مرکز شهر و محلی که قصر اصلی حاکم شهر بر روی آن بنا شده است، کمتر سخن به میان آمده است. همچنین، در بیشتر منابع موجود نقش دیوار و خندق پیرامون گنبد نمکی، حفاظت از شهر و جلوگیری از هجوم دشمن ذکر شده، در حالی که یکی از نقش های مهم آن جلوگیری از شور شدن خاک های زراعی و آب های سطحی اطراف شهر است.

    در اطرف تمامی گنبدهای نمکی موجود در زاگرس کفه های نمکی گسترش پیدا کردند، زمین ها به شوره زار تبدیل شده اند و آب ها سطحی شور شدند و تا شعاعی از گنبد هیچ پوشش گیاهی به چشم نمی خورد.

    ویژگی‌ها گنبد نمکی دارابگرد (دارابجرد)

    این شهر باستانی در فاصله 6 کیلومتری جنوب شهر فعلی داراب در کنار جاده جدید داراب - شیراز واقع شده و یکی از خصوصیات منحصر به فردي كه اين جاذبه را از سایر گنبد ها متمایز می کند، آن است که مزارع سرسبز این گنبد نمکی را در آغوش گرفتند.

    سیمای عمومی گنبد نمکی دارابگرد (دارابجرد)

    گنبد نمکی دارابگرد بر روی نقشه زمین شناسی به شکل یک دایره قرمز رنگ (رنگ ویژه رسوبات سری هرمز) بین رسوبات عهد حاضر (رنگ سفید) خود نمایی می کند بر روی عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای به صورت تپه ای بر آمده از دل زمین می باشد که در مرکز دایره ای وسیع به دام افتاده است.

    سایر اطلاعات گنبد نمکی دارابگرد (دارابجرد)

    در رابطه با سابقه تاریخی شهر دارابگرد بهتر است بدانید که در فاصله ۶ کیلومتری شهر فعلی داراب آثار شهر تاریخی دارابگرد نخستین پایتخت سلسله ساسانیان و یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران باستان قرار دارد. این شهر که قدمت آن به عصر هخامنشیان می رسد، در میان دشت وسیع و حاصلخیز داراب به دلیل شرایط امنیتی آن زمان و اهمیت شهر به صورت مدور بنا گردیده و از این جهت در ردیف اولین شهرهای مدور داخل فلات ایران محسوب می گردد.

    پیرامون شهر دیوار مخروطی عظیمی از گل رس و سنگ و ملاط آهک ساخته شده است که ارتفاع آن به بیش از۱۰متر می رسد. این دیوار در طول زمان دچار فرسایش شده و ارتفاع آن اکنون به حدود ۷ متر می رسد. وجود ماده چسبنده ای در میان ملاط و گل به کار رفته در دیوار، سبب شده با گذشت بیش از۲۶۰۰سال این دیوار با تخریب کم پا برجا و استوار باقی بماند. پشت دیوار خندق بزرگی برای حفاظت بیشتر از شهر ایجاد نموده بودند.

    زمان مناسب بازدید گنبد نمکی دارابگرد (دارابجرد)

    با توجه به وضعيت آب و هوايي استان فارس، فصل بهار مي تواند زمان مناسبي براي بازديد از اين جاذبه باشد.

    نکات مثبت گنبد نمکی دارابگرد (دارابجرد)

    این مجموعه گردشگری باستان - زمین شناسی کم نظیر یکی از جمله آثار جذاب، دیدنی و تماشایی حوضه زاگرس در استان فارس است.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.