3
از8 نظر

گنبد نمکی میرخوند (بنو)

    700
    نمایش

     گنبد نمکي ميرخوند (Benno Salt Dome )، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و تماشايي استان فارس است که در فاصله 4 کيلومتري شمال شرقي روستاي هرمود عباسي، منطقه حفاظت شده هرمود واقع شده و گنبد آن در يک محيط دايره اي شکل به قطر 9 کيلومتر گسترش يافته و خودنمايي مي كند. همه ساله، بسياري از علاقه مندان براي گذران اوقات فراغت و انتخاب سوژه مناسب جهت عكاسي از اين منطقه بازديد مي كنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد نمکی میرخوند (بنو)

    کوه نمک ميرخوند (بنو)، جاذبه ای طبیعی در استان فارس است که علاقه مندان برای بازدید از آن به جنوب غرب استان فارس سر می زنند.

    ویژگی‌ها گنبد نمکی میرخوند (بنو)

    نمك در اين گنبد مانند ديگر گنبدهاي نمكي است و واجد ميان لايه هايي از اكسيد آهن و ديگر ناخالصي ها است. ارتفاع بلندترین قسمت گنبد 842 متر است که با توجه به ارتفاع 560 متری دشت جنوبی در حدود 300 متر از تراز دشت بالاتر است.

    زمان مناسب بازدید گنبد نمکی میرخوند (بنو)

    با توجه به وضعيت آب و هوايي استان فارس، فصل بهار و خصوصا ارديبهشت ماه، مناسب ترين زمان براي بازديد از اين جاذبه است.

    پیشنهاد ویژه گنبد نمکی میرخوند (بنو)

    چشمه بنو در این محدوده گنبد نمکی دارای طبیعت خاصی است. چشمه ی آب گرم بنو در هفت کیلومتری شمال غرب ارد واقع شده است. سرچشمه ی آن دارای دو چشمه ی آب گرم و سرد میباشد که از اعماق زمین خارج شده و در طول سال مدام در جریان است .آب بنو قابلیت زندگی برای ماهی های کوچک را فراهم نموده و مردم ارد و روستا های همجوار جهت آبتنی و بعضا جهت مداوای دردهای مفصلی هر از چندی به بنو رفت و آمد مینمایند. در طول مسیر سیلان آب ، نخلهای فراوان کاشته شده و زمینهای کشاورزی نیز از آب آن بهره می برند .

    سایر اطلاعات گنبد نمکی میرخوند (بنو)

    گنبد نمکی های متعدد در لارستان چهره این منطقه بزرگ از کشور را دگرگون کرده گنبدهای نمکی که از رسوبات نمک طی میلیون ها سال به سطح زمین می رسند و همیشه در حال رشد هستند گنبدهای نمکی در لارستان امروزه به ارتفاعات مهمی تبدیل شده که با تنوع رنگها ،چشم ها به آن خیره می گردد و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در لارستان به شمار می آیند.

    نکات مثبت گنبد نمکی میرخوند (بنو)

    در برخي قسمت ها نمك تبلور مجدد يافته و كاملا شفاف و خالص و گاه شكل سيستم تبلوري مكعبي را كاملا نشان مي دهد . تبلور نمك حاصل دگرگوني نمك است كه در گنبدهاي ديگر هم به طور مشخص قابل مشاهده است.

    گسترش بسيار زياد سنگ هاى ولکانيکى برجاى مانده از انحلال نمک، پتانسيل مناسبى را براى مطالعه و پى جويى عناصر راديواکتيو فراهم کرده است.

    نکات منفی گنبد نمکی میرخوند (بنو)

    بر اساس بررسی های انجام شده، گنبد ميرخوند در واقع مخروبه اى برجاى مانده از يک گنبد نمکى فرسوده است. نمک کمترين رخنمون را دارد و باقيمانده هاى نامحلول سازند هرمز شامل انواع سنگ هاى ولکانيکى و رسوبات مارنى و ماسه سنگى نماى عمومى را تشکيل مى دهد.

    پوشش خاک سطحى نيز وسيع است و فرسايش ارتفاع گنبد را تا سطح آبرفت هاى اطراف پايين آورده و بر اساس نقشه هاى توپوگرافى نيمرخ گنبد کاملا مضرس است. در چنين گنبدهاى فرسوده اى که نه تنها خروج نمک به اتمام رسيده بلکه بخش عمده اى از آن نيز حل شده است نميتوان انتظار داشت آثارى از پتاس برجاى مانده باشد.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی به این گنبد نمکی از طریق جاده ارتباطی بندرعباس به سیرجان میسر است. این گنبد در شرق جاده و بعد از روستای هرمود واقع است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.