0
از0 نظر

گنبد نمکی کهنه

    1829
    نمایش

    گنبد نمکي کهنه (Kohneh Salt Dome)، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و ارزشمند استان فارس است که در هفتاد کيلومتري شرق شهر لار در استان فارس و در فاصله ناچيزي در شمال غرب روستاي علي آباد قرار گرفته و همه ساله، بسياري از طبيعت گردان براي گذران اوقات فراغت از اين جاذبه بازديد مي كنند. همچنين، گنبد نمكي خوراب مي تواند به عنوان سوژه مناسبي جهت عكاسي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد نمکی کهنه

    گنبد نمکی کهنه در شرق کمربند چین و تراست زاگرس و در انتهای شرقی طاقدیس کوه کلات شیخ قرار دارد. فرسايش توسط آب باران انجام مى شود و تيغه هاى برنده و اشکال نيزه اى در سطح نمک ايجاد مى کند.

    ویژگی‌ها گنبد نمکی کهنه

    وسعت گنبد نمکى حدود 21 کيلومتر مربع است. بلندترين نقطه کوه نمک از سطح دريا 1100 متر ارتفاع دارد وارتفاع پايين ترين رخنمون نمک از سطح دريا حدود 700 متر است. بخش اصلى رخنمون نمک در گنبد نمکى کهنه از توده هاى يکنواخت نمک هرمز تشکيل مى شود که رخنمون هاى آن محدود به گوشه شمال شرقى گنبد است. همراه نمک مجموعه نامنظمى از مواد رسى،‌ اکسيدهاى آهن و گچ وجود دارد که به واحدهاى رسوبى – ولکانيکى سازند هرمز مربوط مى‌شود و به همراه نمک هرمز بالا آمده است.

    سیمای عمومی گنبد نمکی کهنه

    با بازديد از اين جاذبه، شاهد کوهستانی صعب العبور و یک گنبد نمکی فرسوده خواهيد بود.

    زمان مناسب بازدید گنبد نمکی کهنه

    درجه حرارت در روزهاى تيرماه گاهى به 50 درجه مى رسد اما حداقل دما در بهمن ماه گاهى کمتر از 5 درجه است. بارش هر سال در فصلهاى زمستان و در بهار اتفاق مى افتد و در صورت وقوع به شکل رگبارهاى تند است که باعث جريان سيلاب در آبراهه ها مي شود.

    شرایط استفاده گنبد نمکی کهنه

    گنبد نمکى کهنه در موقعیت جغرافیایی N275938 E545449 در استان فارس واقع است.

    سایر اطلاعات گنبد نمکی کهنه

    براساس مطالعات انجام گرفته در لارستان حدود 21 گنبد نمکی برون‌زد مانند گنبدنمکی شمال غرب کرموستج، جنوب شرق کرموستج، چهاربرکه، شاه غیب، هرمود میرخوی، دهکویه، کهنه اوز، دنگز، بادینی، کوه شب و غیره موجود است.

    با توجه به شرايط زمين شناسى و ژئومرفولوژى منطقه،‌ جريان آبراهه ها از ديواره هاى پيرامون گنبد به سمت اطراف و در نهايت به سمت جنوب در نيمه جنوبى نمکير و به سمت شمال در نيمه شمالى نمکير است، صدها آبراهه کوچک و بزرگ با طرح شعاعى نمک را مى برد. انحلال ناشى از بارندگى هاى پياپى باعث تشکيل ضخامت قابل توجهى از خاک سطحى و باقيمانده هاى نامحلول در سطح هرمز شده است.

    نکات منفی گنبد نمکی کهنه

    به علت توپوگرافی خشن نمک، دسترسی به بسیاری از ارتفاعات نمکی بسیار دشوار است. از طریق آبراهه هایی که پیرامون این گنبد وجود دارد میتوان دسترسی داشت.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی به این گنبد از طریق جاده لار به شاه غیب امکانپذیر است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.