0
از0 نظر

گنبد نمکی باغ بهزاد لردگان

    905
    نمایش

    گنبد نمکی باغ بهزاد لردگان، تنها یکی از چند جاذبه طبیعی و منحصر به فرد استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. بخش عمده‌ای از مواد این گنبد نمکی را سنگ‏ نمک، گچ، آهک، دولومیت، ماسه سنگ، شیل و مارن‌‏های‏ رنگارنگ تشکیل می‏‌دهد. گنبد نمکی مزبور به صورت گنبدی کشیده‏ با درازای نزدیک به 6 کیلومتر و پهنای متوسط 1 کیلومتر قابل مشاهده بوده و 4 کیلومتر مربع گسترش یافته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گنبد نمکی باغ بهزاد لردگان

    گنبد نمکی باغ بهزاد و چشمهء آب شوری که در حوالی آن قرار دارد، عامل مؤثر در شوری و قلیایی بودن منطقه محسوب می‌‏شود. چشمه آب شور موجود در حوالی گنبد نمکی باغ بهزاد به جهت عبور از تشکیلات‏ نمکی و گچی، شور است و بیش‏‌ترین اثر مخرب آن در مسیر جنوب شرقی به مرکز و از آنجا به سمت غرب دیده می‌‏شود.

    ویژگی‌ها گنبد نمکی باغ بهزاد لردگان

    دو عامل برای رسیدن این گنبد نمکی به سطح‏ زمین در نظر گرفته شده است. اولین عامل، نیروهای تکنونیکی بویژه گسل‏‌ها هستند و عامل دیگر، وزن سبک نمک است.

    سایر اطلاعات گنبد نمکی باغ بهزاد لردگان

    مهم‌‏ترین کوه‏‌های این‏ محدوده، ارتفاعات سیوک در شرق، پازن‏پیر و دودلو در شمال و کوه‏ سرخ در جنوب است. دشت مزبور توسط دوره‌‏های تنگی که عمدتا توسط رودخانه حفر شدند، به سمت غرب زهکشی می‏‌شود. همچنین، عمده‏‌ترین رودخانه در این منطقه،‌ رودخانه‌ی خانمیرزا است که‏ مسؤولیت اصلی زهکشی دشت را به عهده دارد.

    شیب عمومی زمین‏ در این دشت از شمال شرقی، شرق و جنوب شرقی به طرف مرکز دشت‏ و سپس از آن‏جا به طرف غرب است. از لحاط زمین‏‌شناسی، نمک‏ های سری هرمز متعلق به دوران کامبرین و پرکامبرین و قدیمی‌‏ترین‏ سازنده‌‏های زمین‏‌شناسی در منطقه است که شامل سنگ نمک، گچ، آهک، شیل، دولومیت و مارن‌‏های الوان می‌شود. همچنین، سازندهای مربوط به دوران‏ ژوراسیک و کرتاسه و ائوسن که شامل‏ سنگ‌‏های آهکی و کنلگومرا است، در منطقه وجود دارد.

    دشت‏ مزبور از جمله فرونشست‏‌های فشاری است که در اثر فعالیت و عمل‏ گسل مشخص و بارز منطقه، یعنی دنا ایجاد شده است. آب و هوای‏ این دشت نیمه گرمسیری با تابستان‏‌های گرم و خشک است. میانگین‏ دمای سالانه آن حدود 14 درجهء سانتیگراد و متوسط بارندگی حدود 680 میلیمتر در سال است. در این دشت، گنبد نمکی باغ بهزاد به‏ عنوان یک پدیدهء ویژه و خاص زمین‌‏ساختی،محدودیت‏‌های خاص محیطی را به وجود آورده است.

    زمان مناسب بازدید گنبد نمکی باغ بهزاد لردگان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.