City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

جذب گردشگران عرب در کما (1396/07/12)

در بين ۱۰ کشوري که بيشترين مسافر را به ايران مي‌فرستند، نام هيچ کشور اروپايي ديده نمي‌شود، ‌در مقابل همه‌ کشورهاي همسايه از افغانستان که به نسبت گردشگر، نيروي کار بيشتري را روانه‌ي ايران مي‌کند تا عراق و جمهوري آذربايجان، بيشترين سهم گردشگران خارجي را در ايران به خود اختصاص داده‌اند.

جذب گردشگران عرب در کما

به گزارش بزنيم بيرون ، با آن‌که سفر اروپايي‌ها به ايران در يک سال و نيم اخير ۵۰ درصد رشد داشته، سفر گردشگران عرب و همسايه به خاطر بحران‌هاي سياسي و بي‌ثباتي منطقه ريزش داشته است، به حدي که سه ماهه اول امسال، عرب‌ها و همسايگان‌مان ۹ درصد کمتر به ايران سفر کرده‌اند.  

 
با وجود رشد فزاينده‌ي سفر گردشگران اروپايي از سال ۹۴ تا کنون، اما شمار آن‌ها در مقايسه با عرب‌ها و همسايه‌ها همچنان پايين است، به طوري‌که بعد از ۱۰ کشور و البته با شمارش سفر ايرانيان مقيم خارج، تازه نوبت به اروپايي‌ها مي‌رسد. آلماني‌ها گردشگراني هستند که موفق شده‌اند در رتبه‌بندي گردشگران ورودي بعد از کشورهايي چون عراق، جمهوري آذربايجان، افغانستان، ترکيه، پاکستان، ترکمنستان، ايرانيان مقيم خارج، بحرين، کويت، هند و چين در جايگاه يازدهم قرار بگيرند و در ادامه‌ي اين رتبه‌بندي، شهروندان لبناني، فرانسوي و ايتاليايي هستند که سهمي از گردشگران ورودي به ايران را به خود اختصاص داده‌اند.
 
اين وضعيت ابهامي را از سوي برخي منتقدان مطرح کرده؛ مبني بر اين که توراپراتورهاي ايراني، گردشگران کشورهاي عرب و همسايه را که روي قاعده‌ي جهاني، معمولا ۸۰ درصد از جمعيت گردشگران هر کشوري را به خود اختصاص مي‌دهند، رها کرده‌ و به‌دنبال گردشگران اروپايي هستند که با وجود رشد ۵۰ درصدي از سال گذشته تا کنون، همچنان سهم ناچيزي از ۵ ميلون توريست ورودي ايران را دارند.
 
هرچند عبدالرضا مهاجري‌نژاد ـ مديرکل پيشين دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه گردشگري ـ قبلا گفته بود، جذب گردشگران اروپايي و آمريکايي به خاطر حجم درآمدي که براي ايران توليد مي‌کنند، اهميت بيشتري دارد، اما ليلا اژدري ـ  سرپرست دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري ـ در تکميل اين نظر به ايسنا مي‌گويد: تمام کشورها براي ايران ظرفيت جذب دارند و ما براساس محصولِ متناسب با سليقه و نياز آن‌ها، جذب گردشگر داريم.
 
«اژدري» در پاسخ به انتقادهايي که اخيرا به اولويت‌بخشي در جذب مليت‌هاي اروپايي در مقايسه با عرب‌ها وارد شده است، به ايسنا مي‌گويد: اين ديدگاه درست نيست، چون تمام اين بازارها براي ايران ظرفيت دارند و ما از تمام اين کشورها ورود گردشگر داريم، چه کشورهاي عربي و حوزه خليج فارس و چه اروپايي و آمريکايي.
 
او درباره اين که سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري روي کدام يک از اين بازارها سرمايه‌گذاري بيشتري انجام داده و يا متمرکز شده است، اظهار مي‌کند: ما تقريبا روي هر يک از اين کشورها براساس ضريب اهميت‌شان و با توجه به نوع محصول گردشگري‌مان، کار مي‌کنيم. عرب‌ها و گردشگران حوزه خليج فارس براي ما خيلي مهم‌اند، چون محصول زيارتي، سلامت و طبيعت ايران را مي‌خرند. اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها نيز براي ما  مهم‌اند، چون محصول فرهنگي و تاريخي ايران را مي‌خرند.
 
گردشگران عرب بيشتر به انگيزه‌ي زيارت و در کنار آن سياحت و استفاده از طبعيت به ايران سفر مي‌کنند و برخلاف گردشگران اروپايي کمتر به آثار تاريخي و فرهنگي توجه دارند، درحاليکه خواستگاه گردشگران اروپايي و آمريکايي، آثار و جاذبه‌هاي تاريخي ايران است.
 
هرچند که مديرکل پيشين دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه گردشگري، کاهش سفر گردشگران عرب به ايران در فاصله سال‌هاي ۹۴ تا کنون را معلول وضعيت سياسي و اقتصادي منطقه دانسته و گفته بود: شمار سفر مردم اين منطقه به ايران تحت تاثير روابط سياسي کشورهاي حوزه خليج فارس با ايران پس از جريان سفارت عربستان، ناامني در کشورهاي پيراموني و وضعيت نامناسب اقتصادي در عراق و سوريه، نزولي شده است.
 
سيدهادي شيرازي ـ دبير جامعه تورگردانان ـ‌ نيز غفلت توراپراتورهاي ايراني از بازارهاي عربي و کشورهاي حوزه خليج فارس را مؤکدا رد مي‌کند و به ايسنا مي‌گويد: اتفاقا توراپراتورها روي تمام بازارهاي هدف که مقرون به صرفه و انبوه باشد، کار مي‌کنند، ولي بعضي‌ها بازارهاي تخصصي دارند، مثلا برخي توراپراتورها فقط روي ژاپن کار مي‌کنند که اين رويکرد خوبي در گردشگري است و آن را علمي و تخصصي کرد. قرار نيست که روي همه بازارها کار کنيم، چون اينطوري نمي‌توانيم ذائقه و سليقه‌ها را بدست آوريم.
 
او، ‌تخصصي شدن بازارهاي هدف گردشگري را  مورد تاکيد اين صنعت مي‌داند و اظهار مي‌کند: ‌اصلا اينطور نيست که توراپراتورها از بازارهاي عربي و حوزه خليج فارس غافل شده باشند، موضوع اين است که گردشگران عرب بيشتر به انگيزه‌ي زيارت و در کنار آن سياحت و استفاده از طبعيت به ايران سفر مي‌کنند و برخلاف گردشگران اروپايي کمتر به آثار تاريخي و فرهنگي توجه دارند، درحاليکه خواستگاه گردشگران اروپايي و آمريکايي، آثار و جاذبه‌هاي تاريخي ايران است.
 
شيرازي که هم از کشورهاي عربي گردشگر وارد ايران مي‌کند و هم در بازارهاي اروپايي فعاليت دارد، به نکته‌اي اشاره مي‌کند که شايد به اين خاطر بازارهاي اروپايي و آمريکايي را به نسبت کشورهاي عربي جذاب‌تر جلوه مي‌دهد. او مي‌گويد: برخلاف نظر و ديدگاه‌هاي رايج، بازارهاي منطقه (کشورهاي عربي، همسايگان و حوزه خليج فارس) درآمد ارزي فردي کمتري دارند، ممکن است تعدادشان بيشتر باشد و به شکل کلي، درآمد بيشتري را توليد کنند، اما به صورت فردي، درآمد ارزي پايين‌تري به نسبت ساير بازارها دارند.
 
وي اضافه مي‌کند: البته اين مدل هزينه‌کرد مطلق نيست، چون ممکن است گردشگر اروپايي که بک‌پکر به ايران سفر کرده، کمترين هزينه‌کرد را داشته باشد و يک گردشگر عرب درآمد ارزي بالايي را عايد کند، ولي اين شرايط کلي و قابل تعميم به همه نيست. چرا که وضعيت حال حاضر تحقيقا اثبات کرده گردشگران اروپايي و آمريکايي به نسبت گردشگران همسايه، عرب‌ها و حوزه خليج فارس، درآمد فردي بيشتري براي ايران دارند.
 
گردشگران عرب در مقايسه با اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها، درآمدِ فردي کمتري براي ايران دارند، اما به خاطر تعداد زيادشان اين درآمد بيشتر به نظر مي‌آيد. درحاليکه اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها درآمد فردي بيشتري براي کشورمان داشته‌اند
 
ليلا اژدري ـ سرپرست دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ـ نيز درباره درآمد ارزي هر يک از اين بازارها براي ايران، به ايسنا مي‌گويد: تا زماني که نظام TSA يا حساب اقماري گردشگري نداشته باشيم، نمي‌توانيم در اين باره آمار و اطلاعات علمي بدهيم. در حال حاضر محاسبه درآمد گردشگران ورودي به ايران براساس رنج هزينه‌اي است که سازمان جهاني جهانگردي براي قسمت جنوب غرب آسيا ـ که براساس تعريف و تقسيم بندي اين سازمان، ايران نيز در اين منطقه قرار دارد ـ تعيين کرده است.
 
وي اضافه مي‌کند: براساس آخرين آمار سازمان جهاني جهانگردي، متوسط درآمدي که هر گردشگر براي کشورهاي حوزه جنوب غرب آسيا دارد، حدود ۱۳۰۰ دلار است که رقم کلي است و تکفيک نشده هر مليت چقدر عادت به هزينه دارد.
 
اژدري درباره بودجه تبليغات و هزينه‌اي که ايران براي جذب هر گردشگر اختصاص داده است، به ايسنا مي‌گويد: ما براي بازاريابي و جذب هر گردشگر ۸ سنت مي‌توانيم هزينه کنيم، فرقي هم نمي‌کند از کدام بازار يا کشور باشد. براي بدست آوردن بودجه تبليغات هم مي‌توانيد اين ۸ سنت را در ۵ ميليون گردشگر ورودي محاسبه کنيد.
 
سرپرست دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري درباره اين‌که آيا اندک اعتبار تبليغات به اين بخش تخصيص داده مي‌شود، چون سال‌هايي بوده که سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رسما اعلام کرده بودجه تبليغات گردشگري صفر بوده است، اظهار مي‌کند: اينطور نيست که اصلا بودجه‌اي داده نشود، ولي تخصيص بودجه مکانيزم خودش را دارد که خيلي در اختيار ما (سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري) نيست، در واقع دولت براساس برنامه‌هاي خود اين بودجه را اختصاص مي‌دهد و سازمان هم در واحد مديريت بودجه، اين تکفيک را انجام مي‌دهد.

منبع : ايسنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها