City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

موزه فرش ايران، انباري براي نگهداري فرش‌هاي نفيس (1396/09/21)

مدير امور پرورشي و رئيس شوراي ارزشيابي هنرمندان پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري با تأکيد بر اهميت و جايگاه فرش در ايران تصريح کرد: «جايگاه فرش در ايران آن‌گونه که بايد نيست و موزه فرش ايران به‌عنوان نخستين موزه تخصصي در دنيا که بايد پژوهشکده مستقلي باشد، به انباري براي نگهداري فرش‌هاي نفيس تبديل شده است.»
موزه فرش ايران، انباري براي نگهداري فرش‌هاي نفيس

به گزارش بزنيم بيرون ، سيدعبدالمجيد شريف‌زاده مدير امور پرورشي و رئيس شوراي ارزشيابي هنرمندان پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري اين مطلب را امروز سه‌شنبه ۲۱ آذر در نخستين همايش ملي «رنگزاهاي طبيعي» که به همت گروه هنرهاي سنتي در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد و با اشاره به اينکه آنچه در مورد بحث رنگ و رنگ‌زاهاي طبيعي در اين دو روز مطرح مي‌شود يکي از مهم‌ترين فعاليت‌هايي است که در حوزه هنرهاي سنتي اهميت دارد تصريح کرد:» اين طور نيست که اين مقوله تنها درمورد دستبافت‌ها و الياف اهيمت يابد بلکه در هنرهايي نظير نگارگري نيز نقش دارد.» 

او افزود: «رنگ در تحول ايراني‌اسلامي نيز جايگاه ويژه‌اي دارد به نحوي که نور منشأ و تجلي همه رنگ‌ها است و معتقديم يکي از وجوه شناسايي همه آنچه در عالم اتفاق مي‌افتد نور است.» 
 
شريف‌زاده با بيان اينکه از اين دست همايش‌ها بايد در هر يک از رشته‌هاي پژوهشکده هنرهاي سنتي برگزار شود ابراز اميدواري کرد: «برگزاري اين همايش در حوزه‌هاي ديگر تداوم يابد.» 
 
مدير امور پرورشي و رئيس شوراي ارزشيابي هنرمندان پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري اضافه کرد: «موزه فرش بايد مرکز پژوهشي باشد که پژوهشگران بتوانند درآن فعاليت کنند و سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بايد با دقتي بيشتر و نگاهي عميق‌تر به مقوله فرش توجه کند.» 
 
او با بيان اين نکته که هيچ‌وقت جايگاه مناسبي براي حمايت از صنايع‌دستي در ايران وجود نداشته است که از فعاليت‌هاي خرد و پراکنده هنرمندان در مناطق مختلف کشور حمايت کند تصريح کرد: «فرهنگ و هنر نيازمند حمايت مالي است و نبايد انتظار کسب درآمد را از آن داشته باشيم زيرا که اين امکان بر خلاف کشورهاي سرمايه‌داري هنوز در ايران ميسر نيست.» 
 
او تمام هنرمندان مشغول در پژوهشکده هنرهاي سنتي را پژوهشگر دانست و گفت: «توليد اثر هنري يک کار پژوهشي است.» 
 
شريف‌زاده در پايان خواستار تغيير نگاه به پژوهش و هنرمندان پژوهشگر شد و گفت: «بايد شرايط فعاليت گسترده هنرمندان بصورت استاد و شاگردي فراهم شود زيرا که در حال حاضر دانشگاه‌ها تنها مدرک مي‌دهند و اين در حالي است که هنرمندان طبق سنت اسلامي که به مقام استاد و شاگردي اعتقاد دارد بايد شاگرداني را انتخاب و آموزش دهند تا هنر آن‌ها جاودان شود.» 
 
رنگ‌زاهاي مصنوعي با عمري ۲۰۰ساله
 
 سروناز قانعان دبير علمي همايش ملي رنگزاهاي طبيعي ديگر سخنران اين نشست با اشاره به اينکه از ساخت اولين رنگزاهاي مصنوعي ۲۰۰سال هم نمي‌گذر و پيش از آن موارد رنگي موجود در طبيعت براي رنگرزي منسوجات مورد استفاده قرار مي‌گرفته گفت: «رنگ‌هاي طبيعي نه تنها درمنسوجات بلکه در ساير رشته‌هاي هنري نظير کتابت، نگارگري، ديوار‌نگاره‌ها، شيشه، فلز، چوب، لعاب و... نيز استفاده مي‌شده است.» 
 
او با اشاره به اينکه تا کنون در ايران اين همايش به‌صورت تخصصي برگزار نشده و غالبا در دل همايش‌هاي فرش يا مهندسي نساجي به آن پرداخته شده بود افزود: «گروه تخصصي هنرهاي سنتي پژوهشگاه در راستاي اهداف‌اش که حفظ، احيا و اشاعه هنرهاي سنتي و دانش بومي است اقدام به برگزاري اين همايش کرد.» 
 
قانعي در پايان ابراز اميدواري کرد که اين همايش زمينه‌اي را براي تعامل هر چه بيشتر هنرمندان و پژوهشگران اين رشته فراهم کند و آغازي براي برگزاري چنين همايش‌هايي باشد. 
 
مريم نعمت‌طاووسي رئيس پژوهشکده هنرهاي سنتي نيز در سخناني گفت: «انديشه برگزاري اين همايش به سال‌هاي گذشته بر مي‌گردد که به دليل نبود شرايط مناسب به امسال موکول شد و با همکاري و همياري دوستان و همکاران محقق شد.» 
 
در پايان مراسم افتتاحيه نخستين همايش ملي رنگزاهاي طبيعي، از سيد عباس سجادي نسل چهارم از خانواده رنگرز پيشه يزدي، طراح و رنگرز منتخب و سيد‌مجيد جلالي رنگرز و مبدع شيوه‌هاي تلفيقي رنگرزي سنتي و شيميايي تجليل شد.

منبع : بزنيم بيرون

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • موزه فرش

    مجموعه موزه فرش ايران شامل با ارزش‌ترين نمونه‌هاي قالي ايران از قرن نهم هجري تا دوره معاصر شامل انواع گليم‌ها و فرش‌هاي دست بافت‌، با توجه به مرغوبيت و قدمت آن‌ها حفظ و نگه‌داري مي‌شوند.

    0 دیدگاه 9249 بازدید


تگ ها