City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

چرا خانه «نیما یوشیج» مهم است؟ (1396/10/23)

کامیار عابدی با تاکید بر اهمیت خانه «نیما یوشیج»، خارج شدن خانه پدر شعر نو ایران از ثبت ملی را اسباب شرمساری و سرافکندگی می‌داند.
چرا خانه «نیما یوشیج» مهم است؟

به گزارش بزنيم بيرون ، اين پژوهشگر و منتقد ادبي در پي خارج شدن خانه نيما يوشيج از ثبت ملي، در يادداشتي که در اختيار ايسنا قرار داده نوشته است: نيما يوشيج که در سال ۱۲۷۶ (به روايت فرزندش: ۱۲۷۴) در يوشِ نورِ مازندران چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۳۸ در تهران درگذشت، بي‌شک جريان‌سازترين شاعر ايران در عصر تجدد است. او از دوره نوجواني در تهران زيست. البته در سال‌هايي از دو دهه ۱۳۱۰-۱۳۰۰ همراه همسرش، عاليه جهانگير، در چند شهر شمال ايران، از آستارا تا بابل، به معلمي مشغول بود. اما گزاف نيست اگر گفته شود که بخش اعظم عمر اين شاعر انديشه‌مند در خانه‌اش در دزاشيبِ تهران گذشت.

 
- در اين خانه بود که جريان اصلي و اساسي شعر نو در ايران در دو دهه ۱۳۳۰-۱۳۲۰ نُضج و هويت يافت. 
 
- در اين خانه بود که بسياري از شاعران جوان مکتب نيمايي (مانند منوچهر شيباني، احمد شاملو، مهدي اخوان ثالث، اسماعيل شاهرودي، نصرت رحماني، سهراب سپهري، اميرهوشنگ ابتهاج، سياوش کسرايي، محمد زُهَري، حسن هنرمندي، مفتون اميني و ديگران) به ديدار نيما مي‌شتافتند و از هم‌انديشي با او بهره برمي‌گرفتند.
 
- اين خانه يادگاري است از پُراهميت‌ترين جريان شعريِ ايران در عصر تجدد. با قاطعيت مي‌توان گفت که  جرياني  با اين درجه از اهميت هيچ‌گاه در اين عصر تکرار نشده است.
 
- بي‌توجهي به اين خانه از هنگام درگذشت نيما تا زمان ما در شأن ايران نيست.
 
- خانه نيما بايد به عنوان خانه شاعران ايران تلقي، شناخته و بازسازي شود. 
 
رفتارهاي ما ايرانيان، چه ملت چه مسئولان، با نخبگان‌مان همواره اسبابِ مباهات نيست که در مواردي نه چندان اندک اسباب شرمساري و سرافکندگي است. «خارج شدن» خانه نيما از «ثبت ملي» يکي از اين مواردِ نه چندان اندک است!

منبع : خبرگزاری ایسنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها