City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

چرا ولخرج ترين گردشگران دنيا ايران را کمتر انتخاب مي کنند؟ (1397/02/31)

چيني‌ها موتور محرک گردشگري جهان شناخته مي‌شوند و لقب «ولخرج‌ترين توريست‌ها» را گرفته‌اند، با اين حال سهم ايران از اين گردشگران با وجود رشدي نزديک به ۸ درصد، همچنان «رضايت‌بخش» توصيف نمي‌شود.
چرا ولخرج ترين گردشگران دنيا ايران را کمتر انتخاب مي کنند؟

به گزارش بزنيم بيرون ، فريدون وردي‌نژاد ـ مشاور رسانه‌اي رييس‌جمهور و سفير سابق ايران در چين ـ که اواخر سال گذشته با همکاري انجمن دوستي ايران و چين و سفارتخانه چين در تهران، همايش بين‌المللي چشم‌انداز توسعه روابط ايران و چين با محوريت گردشگري و تجارت را ترتيب دادند که تا حدي درباره‌ي نقايص تعاملات گردشگري دو کشور شفاف‌سازي شود، به عنوان عضو شوراي سياست‌گذاري آن همايش، از تداوم اين همکاري‌ها و تعاملات براي روان شدن گردش اطلاعات بين دو کشور به انگيزه تقويت آمد و شدهاي گردشگري، خبر داد و درباره آمار سفر چيني‌ها به ايران در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در شش‌ماه گذشته، سفر چيني‌ها به ايران حدود هشت درصد رشد داشته که «رضايت ‌بخش» نيست و بايد بيشتر کار شود.

 وي افزود: نمي‌شود گفت بيشتر چيني‌هايي که به ايران سفر مي‌کنند، تاجر هستند، در واقع بيشتر آن‌ها گردشگر تخصصي‌اند. مساله اين است که هنوز در چين حرکت عمومي گردشگري براي ايران راه نيافتاده که علت آن نداشتن شناخت از ايران است، با اين حال مجموعه کساني که از چين به کشور ما آمده‌اند، تاثيرگذارترين افراد براي جذب گردشگر بوده‌اند، آن‌ها با تبليغات شفاهي گردشگران ديگري را جذب ايران کرده‌اند که بايد از اين ظرفيت بيشتر استفاده شود.

سفير اسبق ايران در چين همچنين درباره‌ي تداوم حرکتي که سال گذشته براي شناسايي و اصلاح نقاط ضعف ايران در چين از بُعد گردشگري آغاز شد، اظهار کرد: خوشبختانه دبيرخانه «همايش بين‌المللي چشم‌انداز توسعه روابط ايران و چين با محوريت گردشگري و تجارت» تشکيل شده و کميته‌هاي آن شکل گرفته‌اند و جلساتي دارند و قرار است تا شهريور ماه امسال همايشي با موضوع جاده ابريشم و همکاري‌هاي چندجانبه در بخش‌هاي اقتصادي و گردشگري برگزار شود و اگر اين همکاري‌ها ادامه پيدا کند، گردش روان اطلاعات بين دو کشور اتفاق خواهد افتاد و ضعف شناخت بين ايران و چين و ناشناخته بودن ظرفيت‌ها با برگزاري اين نوع نشست‌ها و تبادل اطلاعات و رفت و آمد هيات‌هاي اقتصادي و گردشگري برطرف خواهد شد.

او تاکيد کرد: گستردگي روابط حتي در سطح آمد و شد هيات‌هاي تجاري و تخصصي به فهم متقابل و شناخت ظرفيت‌ها کمک مي‌کند و گردش روان اطلاعات را سبب خواهد شد.

وردي‌نژاد درباره‌ي همراهي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين مسير با توجه به حضور کمرنگش در همايش نخست که تنها در نقش سخنران يک همايش ظاهر شده بود، اظهار کرد: البته علاقمندي در اين سازمان ديده مي‌شود که بايد مقداري تخصصي و تقويت شود و در ساخت برنامه و کليپ‌هاي تبليغاتي و همچنين همکاري‌هاي فرهنگي در چين، جدي‌تر قدم بردارد. اين انگيزه در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري وجود دارد، فقط بايد از نظر حرفه‌اي و تخصص تقويت شود.

چين در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۲۹ميليون گردشگر به جهان صادر کرد که از مهم‌ترين منابع تامين گردشگر به شمار مي‌آيد. چيني‌ها چند سال متوالي است که لقب گردشگران ولخرج را گرفته‌اند و کشورهاي زيادي براي بدست آوردن سهمي از اين بازار رقابت فشرده‌اي را آغاز کرده‌اند. روابط رسمي گردشگري بين ايران و چين نيز از سال ۲۰۱۱ميلادي با امضاي توافق‌نامه‌اي دو جانبه و با اضافه شدن نام ايران به فهرست مقاصد سفر چيني‌ها، آغاز شده است. ايران سال‌ها است براي جذب يک درصد از سهم بازار ميليوني گردشگري چين تمايل نشان داده و مدام حرفش را مي‌زند، اما هنوز موفق نشده به اين سهم دست يابد.

طبق آخرين آماري که سفير چين در ايران اعلام کرده، در سال ۲۰۱۷براي ۱۱۷هزار نفر ايراني ويزاي چين صادر شده، در حالي که جمعيت چيني‌هايي که به ايران آمدند کمتر از ۷۰هزار نفر بوده است.

بر اساس گزارش فائزه آخوندي ـ فعال گردشگري در بازار چين ـ سفر ايران براي چيني‌ها جزو گرانترين‌ها به شمار مي‌آيد، درحاليکه آن ها با هزينه‌اي به مراتب کمتر از ايران مي‌توانند اروپا، آمريکا و کازابلانکا ـ مقصد محبوب گردشگران چيني ـ را ببينند.

امين خوشنواز  نيز در مقاله‌اي با عنوان «چرا چيني‌ها بايد خيلي بيشتر به ايران سفر کنند» با انجام تحقيقي ميداني، به اين نتيجه رسيده است که ايران حتي جزو ۲۰مقصد نخست انتخابي گردشگران چيني نيست.

مهم‌ترين ضعفي که باعث شده روابط گردشگري ايران و چين حالتي تخصصي و بيشتر رويکردي تجاري و تخصصي داشته باشد، شناخت ضعيف مردم دو کشور از يکديگر است.

 وردي‌نژاد پيشتر با اشاره به اين نقطه ضعف گفته بود: نداشتن شناخت کافي، دو مشکل اساسي براي ملت‌ها به وجود آورده؛ نخست گرفتن تصميم با تاخير و نابهنگام و سپس تصميم‌گيري‌هاي اشتباه که سوء‌تفاهم و فاصله بين دو ملت را سبب شده است.


منبع : ايسنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها