City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

جزئيات حضور ايران در نمايشگاه‌هاي گردشگري خارجي اعلام شد (1397/05/30)

مديرکل دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري گفت: تا خرداد سال ۹۸ ايران در ۱۵ نمايشگاه گردشگري خارجي شرکت مي کند عمده اين نمايشگاهها در کشورهاي بازار هدف ايران مانند چين، هند و اسپانيا هستند.
جزئيات حضور ايران در نمايشگاه‌هاي گردشگري خارجي اعلام شد

به گزارش بزنيم بيرون ، محمد ابراهيم لاريجاني به گفت: سال نمايشگاهي در حوزه گردشگري از خرداد سال ۹۷تا خرداد سال ۹۸است و براي تمام نمايشگاههاي که در اين ايام برگزار مي شود، برنامه ريزي شده و مجري آن نيز مشخص است. امسال در ۱۵نمايشگاه گردشگري خارجي شرکت مي کنيم که در کشورهاي اسپانيا، آلمان، فرانسه، انگليس، هلند، ژاپن، روسيه، دو نمايشگاه در چين، دو نمايشگاه در هند، عراق، آذربايجان و ترکيه واقع شده اند.

وي افزود: ما در نظر داريم در نمايشگاههايي شرکت کنيم که توراپراتورها و آژانسهاي گردشگري در آنجا حضور دارند ممکن است در برخي از کشورها، ايران در حوزه صنايع دستي و يا فرهنگي و سوغات وارد شود که اين موضوع مربوط به بخش هاي ديگر سازمان ميراث فرهنگي مي شود. در برخي از نمايشگاهها نيز ايران شرکت مي کرده است اما سازمان ميراث فرهنگي دخالتي در آنها نداشته است و بخش خصوصي به صورت خودجوش در آنها حضور داشت در واقع در اين نمايشگاهها، ايران پاويون نداشت. به عنوان مثال بخش خصوصي فعال در حوزه گردشگري و تورگرداني در نمايشگاه لندن شرکت مي کرد اما اکنون در ۱۵نمايشگاهي که عنوان شد ايران داراي پاويون است.

مديرکل دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري تصريح کرد: سال به سال اين نمايشگاهها مورد بررسي قرار گرفته و ممکن است تغيير کند  البته ۸۰درصد اين نمايشگاهها همان هايي هستند که سالهاي قبل نيز ايران در آنها شرکت مي کرده است. ۲۵درصد ديگر نيز براساس شرايط، مکان و .... انتخاب مي شوند. امسال دو نمايشگاه به نمايشگاههاي چين و هند اضافه کرديم و در نمايشگاههاي ترکيه و عراق که هميشه تنها بخش خصوصي شرکت مي کرد،  امسال پاويون خواهيم داشت. ما ۱۷بازار هدف را در اولويت اول قرار داده ايم و ۱۷بازار ديگر نيز در اولويت دوم هستند.

لاريجاني گفت: امسال سعي کرديم نمايشگاهها را به بازارهاي هدف با توجه به محدوديت منابع نزديک کنيم برخي از کشورها بازار هدف ما نيستند به عنوان مثال امارات بازار هدف ما نيست تا بخواهيم در نمايشگاه گردشگري آن شرکت کنيم اما برلين آلمان بازار هدف ماست و در نمايشگاه آن نيز شرکت خواهيم کرد. حدود ۱۵نمايشگاه است که جزو بازار هدف ما نيستند اما براي اينکه تورگردانان و بخش خصوصي از آن مطلع باشد، اين نمايشگاهها را اطلاع رساني مي کنيم تا هر کسي مي خواهد در آن شرکت کند. در اين راستا براي حضور بخش خصوصي همکاري مي کنيم.

ارائه محصول جديد در نمايشگاه گردشگري عراق

لاريجاني درباره حضور ايران در نمايشگاه گردشگري عراق گفت: عراقي هاي زيادي به ايران با هدف زيارت مي آيند ولي ما مي خواستيم دو محصول ديگر در حوزه سلامت و طبيعت گردي نيز به محصولات ديگرمان اضافه کنيم تا غير از بحث زيارت، گردشگران عراقي براي استفاده از امکانات سلامت هم به ايران بيايند جون اکنون کشورهايي مانند هند و ترکيه براي جذب گردشگران عراقي رقيب ما در اين کشور هستند.  شرايط اقتصادي اکنون در کشور فرصتي است تا جز زيارت بتوانيم محصولات ديگرمان را نيز عرضه کنيم. بنابراين امسال نمايشگاه عراق را در دستور کار قرار داديم.

وي درباره نمايشگاه انگلستان توضيح داد: شايد از کشور انگلستان گردشگر براي ايران در حد قابل قبولي نداشته باشيم اما براساس مشورت بخش خصوصي نمايشگاه لندن در دستور کار قرار گرفت چون بسياري از اين افراد مي گويند در اين نمايشگاه است که بسياري از قراردادهاي گردشگري آنها بسته مي شود چون اين نمايشگاه يک بازار لاکچري معتبر است که در آن نمايندگان گردشگري از همه دنيا جمع مي شوند. در واقع اين نمايشگاه محل قرار و ملاقات بسياري از توراپراتورهاي بزرگ است اين موضوع درباره نمايشگاه آلمان و اسپانيا نيز صدق مي کند.

لاريجاني دليل خود را براي شرکت در نمايشگاه ترکيه اين طور توضيح داد که آمار گردشگران ورودي از ترکيه به ايران در سال ۲۰۱۷افزايش پيدا کرده است از طرفي همسايه ها براي ما يک فرصت هستند از آن طرف ترکيه براي ورود گردشگران رواديد را لغو کرده است و براي جذب گردشگر تلاش مي کند ولي ما هيچ اقدامي نمي کنيم در صورتي که سفر به ايران با توجه به نوسانات نرخ ارز اکنون به صرفه است. بنابراين ما در نمايشگاه شرکت مي کنيم تا بازار ترکيه را هم مثل بازار آذربايجان و عراق به دست بياوريم.

وي در توضيح اين مسئله که ژاپن يکي از مقاصد دوري است که رفتن به آن براي گردشگران ايراني و ورود گردشگران ژاپني به ايران بسيار مشکل است و اساسا از اين کشور آمار ورودي کمي داريم نيز گفت: ژاپن هميشه يک بازار سنتي قديمي براي ما بوده است ژاپني هاي زيادي سالها قبل به ايران مي آمدند. ضمن اينکه توريست هاي اين کشور جزو بي دردسرترين توريست ها بوده و تورليدرهاي زيادي در آنجا با ما کار مي کنند. ما در نمايشگاه جاتاي ژاپن هميشه شرکت مي کرديم منتها برخي سالها در آن وقفه اي بوجود مي آمد.

مديرکل دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري بيان کرد: کانون جهانگردي و اتومبيلراني پاويون ايران در چهار نمايشگاه اسپانيا، اتريش، چين و فرانسه را به عهده دارد يک شرکت خصوصي هم که مدتها در چند نمايشگاه شرکت مي کرده است مجري سه نمايشگاه در ترکيه آذربايجان و هند خواهد بود براي نمايشگاهITB برلين هنوز مجري به طور قطع مشخص نشده است. شرکت توسعه گردشگري نمايشگاه هلند را به عهده خواهد داشت و يک شرکت ديگر نيز مجري نمايشگاه عراق خواهد بود. انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي نيز نمايشگاهي در هند را به دست گرفته است. يکي از آژانسهاي مسافرتي در حوزه ورود گردشگر مجري يکي از نمايشگاههاي چين خواهد شد و دو شرکت ديگر نمايشگاههاي روسيه و عمان را به عهده مي گيرند. مجريان اين نمايشگاهها در واقع متحمل زحمت مي شوند چون شرکت ايران در اين نمايشگاهها هزينه بر است و خودشان مي بايست با فروش غرفه و .... اعتبار جذب کنند.

چهار نمايشگاه گران در دست کانون جهانگردي

لاريجاني ادامه داد: هزينه برپايي پاويون ايران در نمايشگاههايي که کانون جهانگردي و اتومبيلراني بر عهده دارد، گران تر تمام مي شود بنابراين منابع مالي بيشتري را لازم دارد. پس از منابع داخلي خود براي پيش پرداخت گرفتن غرفه و هزينه هايي که از قبل بايد انجام شود، خرج مي کند و بعد از آن کم کم با فروش غرفه و ... اين هزينه را به دست مي آورد . ممکن است هر مجري نتواند اين هزينه ها را بدهد و از منابع خود ماهها پيش از برپايي نمايشگاه هزينه کند. پس نمايشگاههايي که هزينه هاي بيشتري لازم دارد را به کانون اتومبيلراني و جهانگردي سپرديم تا از منابع خود استفاده کند. با آنکه کانون تا کنون چند دوره اين نمايشگاهها را برپا کرده ولي آماده واگذاري اين مسئوليت را دارد.

لاريجاني در پاسخ به اينکه وقتي هر سال مجريان نمايشگاهها در ايران تغيير مي کند،  بي ثباتي در تصميم گيري را به مسئولان نمايشگاههاي خارجي ثابت مي کنيم گفت:  عمدتا مجريان نمايشگاهها در ايران همان افرادي هستند که سابقه اجرا را در سالهاي گذشته داشته اند. واگذاري اين مسئوليت به طور نانوشته اتفاق مي افتد در نمايشگاهي مثل آذربايجان مجري کسي است که سابق بر اين تجربه حضور در نمايشگاه را داشته است. اينکه هر سال تنها يک شرکت متولي باشد امکان نظارت را براي ما سلب مي کند نبايد اجازه بدهيم که انحصار حضور در نمايشگاه تنها براي عده اي خاص باشد. اين يکي از دغدغه هايي است که بخش خصوصي از ما مي خواهد . اما تغيير هر ساله مجريان يکي از موضوعاتي است که بايد آسيب شناسي شود. مي توان اين موضوع را در نظر گرفت که اگر شرکتي چند سال مجري بوده و توانمندي اش را ثابت کرده با او قرارداد چند ساله ببنديم و اين مسئوليت را براي مدت طولاني تري به او واگذار کنيم.

وي درباره اختصاص اعتبار ارزي به مجريان نمايشگاههاي خارجي نيز گفت: در بسته حمايتي جديدي که اعلام شده به اين موضوع نپرداخته اند. بايد راهکاري براي اين موضوع در نظر گرفته شود تا به نرخ دولتي ارز تعلق گيرد. با اين وجود نمي توان کار را متوقف کرد.

وي از سناريوي جديد براي برپايي پاويون ايران در نمايشگاهها خبر داد و گفت: برپايي غرفه هاي ايران و حضور آژانسها در اين نمايشگاهها تنها کارهايي نيست که بايد انجام شود. بلکه ميخواهيم تا مجري نمايشگاه در کشور محل برگزاري اطلاع رساني هاي لازم را قبل و در حين برپايي برنامه انجام دهد. برگزاري برنامه هاي فرهنگي، هنري، همايش هاي جانبي، استفاده از ظرفيت ذي نفعان و ايرانيان مقيم آن کشور کارهايي است که بايد انجام شود. بايد دانست که چطور مي توان از هر يک از اين ذي نفعان استفاده کرد ضمن اينکه هر مجري مي بايست چند پشتيبان داشته باشد. به عنوان مثال اگر يک مجري براي نمايشگاه عمان وجود دارد ، اداره کل ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان و فارس و هرمزگان هم بايد پشتيبان او باشند چون اين استانها مقصد سفر عماني هاست ايرلاين هاي ديگر و نماينده وزارت بهداشت و شهردار زاهدان و شيراز و بندرعباس هم بايد پشتيباني برنامه هاي جانبي را با هماهنگي مجري انجام دهند. ما ظرفيت زيادي در بين ايرانيان خارج از کشور داريم که مي توان از آنها استفاده کرد به عنوان مثال آنها مي توانند در محل کسب خود، اطلاع رساني هاي لازم را انجام دهند.


منبع : خبرگزاري مهر

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها