City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

حاشيه ها پاشنه آشيل پروژه فم_تريپ خواهد بود! (1398/07/24)

صحبت اخير وزير ميراث‌فرهنگي دال بر حمايت از فم‌تريپ اينفلوئنسرها به گونه‌اي منعکس شد که پايه گزاران فم_تريپ ايراني را برآشفت، در حالي که اصل ماجرا و ماهيت حرکت تأثيرگذار اين تيم ايراني آن‌قدر قابل تحسين و جذاب است که حيف است دچار حاشيه شود.


حاشيه ها پاشنه آشيل پروژه فم_تريپ خواهد بود!

به گزارش بزنيم بيرون ،هدي رستمي و پروژه فم_تريپ مدتهاست نقل گفتگوي محافل دغدغه مندان حوزه توريسم و گردشگري است. آنها که سالها سفربرو هاي حرفه اي بوده اند و تلاش کردند اگر در سفرها با گردشگر خارجي برخورد مي کنند تمام توان خود را براي راهنمايي و پذيرايي از آن داشته باشند. حتي راه اندازي وبلاگ ها به زبان هاي خارجي از ديگر فعاليت هايي بود که از گذشته اين افراد در حد بضاعت خود انجام ميدادند. اما يکسالي است تيمي به رهبري هدي رستمي جهانگرد ايراني که سالها در سوئد اقامت داشته تلاش کرده اين روياي هميشگي سفربرو ها و وطن پرستان ايراني را محقق سازد. در اين ميان بالطبع هر پروژه اي در اين سطح دچار حاشيه هايي از نوع داخلي و خارجي نيز خواهد بود.

 نقش اصلي فعاليت‌هاي گردشگري برعهده بخش خصوصي بوده و استراتژي وزارتخانه ميراث فرهنگي و گردشگري حمايت و نظارت بر امور است. تور اينفلوئنسرها کار هرکس که باشد، قابل تقدير است و پروژه جدال با ايران‌هراسي وظيفه تمام ايرانيان؛ پس بهتر است خبرگزاري‌‌ها و سايت‌هاي خبري و کانال‌هاي مجازي هم به جاي قراردادن بخش خصوصي و دولتي در مقابل هم به دور از تنش‌زايي، پشت حرکت قابل تحسين اين تور بايستند و با پوشش مناسب اين رويداد مبارک موجب تداوم چنين فعاليت‌هاي تبليغي گردشگري شوند.

روز پنجشنبه علي‌اصغر مونسان، وزير ميراث‌فرهنگي کشور در پاسخ به اين سؤال که نظرتان درخصوص سفر اينفلوئنسرهاي اينستاگرامي‌ به ايران و پروژه خانمي ‌که اين کار را انجام مي‌دهند و گردشگران معروف خارجي را به ايران مي‌آورند، چيست و آيا از آن حمايت مي‌کنيد؟ اظهار داشت: «سفر اينفلوئنسرهاي اينستاگرامي ‌به ايران کار وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي است. ما براي امر تبليغات، مبارزه با ايران‌هراسي و معرفي چهره واقعي ايران کارهاي مختلفي را در زمينه تبليغات انجام مي‌دهيم.»وي افزود: «يکي از حوزه‌ها اين است که چهره‌هاي معروف را به ايران بياوريم، ايران را به آنها بشناسانيم تا از نزديک فرهنگ غني، طبيعت زيبا و بناهاي تاريخي ما را ببينند. اين گروه معرفي خوبي انجام دادند، گسترش آن در خارج از کشور زياد بود و تصاوير بسيار خوبي را به خارج از کشور ارسال کردند. اين بخشي از برنامه‌هاي تبليغات و معرفي ايران است که حتماً آن را ادامه خواهيم داد.»
 
■ تقلاي هدي براي شفاف‌سازي
جنجال برخي پايگاه‌هاي خبري و کانال‌هاي مجازي براي تحريک اين گروه شروع شد و هدي رستمي با استوري‌کردن خبر، پاسخ داد که اميدوارم منظور آقاي وزير از آن خانم و ايفلوئنسرها من نباشم؛ چراکه وزارت ميراث‌فرهنگي تنها در دادن مجوز با من همکاري کرده است. وي در پستي نوشت: «فم‌تريپ حدود يک‌سال پيش استارت خورد. با يک ايده کوچيک از سفري که در ترکيه اجرا شد و من به‌عنوان سفيري از ايران آنجا شرکت داشتم.
براي شروع و بودجه‌ اوليه در «روستوديو» کتابچه‌ راهنماي سفر را طراحي کرديم به اسم دفتر سفر و حدود ۷‌هزار نسخه‌ آن را فروختيم که تمام سودش براي طراحي فم‌تريپ بود. بعد برنامه‌ريزي پروژه به شکل جدي شروع شد و feeliran@ راه‌اندازي شد. با دعوت اينفلوئنسرها، قسمت جدي ماجرا رسيد و ما براي گرفتن مجوز‌ها و ويزاها اقدام کرديم و براي گرفتن ويزاها با شرکت مسافرتي «رهي نو» همکاري کرديم که اسپانسر اين قسمت ماجرا شد. هم‌زمان سراغ وزارت گردشگري رفتيم براي مجوزها. وزارت گردشگري که خودش به‌تازگي پروژه visitiran را شروع کرده و کارش با پروژه‌ ما متفاوت ولي هم‌سو است، براي صدور مجوزهاي لازم و معرفي ما به ادارات ديگر همکاري خوبي کرد. البته که موضوع سفر اينفلوئنسرهاي خارجي در ايران موضوعي تازه بود و گرفتن مجوز‌ها براي آمدن و عکاسي و… حدود شش ماه طول کشيد! بماند که هماهنگ‌کردن دوازده نفر اينفلوئنسر از چندين کشور و قاره‌ مختلف که هم‌زمان به ايران بيايند، کار وحشتناک سختي بود و هم‌زمان ما هم بايد حواسمان به تقويممان مي‌بود.
بالاخره تاريخ سوم اکتبر براي دو هفته سفر نهايي شد و تازه نوبت پروازها، هتل‌ها، غذا و فعاليت‌ها رسيد. جايي که ترکيش‌‌ايرلاين اسپانسر خدماتي شد و با ما براي پروازهاي بيزينس مهمانان از مقصد به ايران و برعکس همکاري کرد. ترکيش‌ايرلاين با تأمين بليت رفت‌وبرگشت مهمانان، هم خيال ما را راحت کرد و هم خودش به‌عنوان يک هواپيمايي اينترنشنال، هم‌زمان در چندين نقطه مختلف دنيا تبليغات خدمات خوبش را انجام داد. همکاري ترکيش‌ايرلاين که يکي از موفق‌ترين ايرلاين‌هاست با ما، خودش گواه اهميت ماجرا بود. بعد هم بچه‌هاي خستگي‌ناپذير تيم روستوديو بودند که ده‌ها بار مسير فم‌تريپ را رفتند و با صدها بيزينس مختلف براي اقامت‌، خوراک و فعاليت‌ها مذاکره کردند. جايي که شايد بيشترين سختي ماجرا بود، متقاعدکردن بيزينس‌هاي ايراني به همکاري با چنين پروژه‌اي بود، چون تصويري از اتفاقي که قرار بود بيفتد نداشتند، اما بالاخره توانستيم بهترين‌ها را براي اين اولين فم‌تريپ ايران هماهنگ کنيم و در همه شهرها خدمات اسپانسري بگيريم. در آخر هم که هنوز خيلي از ماجرا مانده بود و ما هنوز درگير تيکه آخر بودجه براي اجراي نهايي و بالابردن کيفيت سفر بوديم، «تپسي» حامي‌ مالي قسمتي از ماجرا شد و در مسير همراهمان شد. حالا اينجاييم بعد از سختي و خستگي يک‌سال کار، وسط سفر و قدمي ‌به اسم فم‌تريپ.»
 
■ نقش معاونت گردشگري کشور تسهيل‌گري است
در اين ميان، ولي تيموري، معاون گردشگري وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در خصوص اين تور پيش‌تر به خبرنگار ايلنا گفته بود: بخش خصوصي حوزه گردشگري درصدد برگزاري تور آشناسازي برآمده است. بيش از ۳ ماه پيش اين پيشنهاد از سوي فعالان بخش خصوصي به معاونت گردشگري ارائه شد و عنوان شده بود قصد دارند سفري براي تعدادي از فعالان فضاي مجازي که دنبال‌کننده‌هاي متعددي دارند، تدارک ببينند که به ايران سفر کنند. از اين طرح استقبال کرديم و از آنها خواستيم تا فهرست اسامي‌ اين افراد را در اختيار ما قرار دهند. بعد از انجام بررسي‌هاي لازم متوجه شديم مشکل خاصي وجود ندارد و اجازه ورود آنها را داديم.
به گفته تيموري، تمام هماهنگي‌هاي لازم و مخارج و هزينه‌هاي انجام‌شده توسط بخش خصوصي صورت گرفته و معاونت گردشگري کشور فقط تسهيل‌کننده بود. حمايت ما در قالب انجام مکاتبات لازم جهت هماهنگي استان‌ها و مراکزي بود که مورد بازديد قرار گرفته‌اند. در عين حال بعضاً تخفيفاتي را از هتل‌ها و سطوح استاني برايشان در نظر گرفتيم.
 
■ تلاش روزنامه «توريسم» براي جدال با ايران‌هراسي
در کمال تعجب با وجود تبليغات وسيع اين گروه در فضاي مجازي، هيچ خبر و گزارشي از آنها در رسانه‌هاي رسمي و روزنامه‌ها درج نشد و در اولين روز حضور آنها در ايران، تنها روزنامه «توريسم» بود که طبق تعهد هميشگي خود نسبت به حمايت تمام و کمال از هر حرکت بزرگ يا کوچکي که گامي براي اعتلاي صنعت گردشگري ک شور باشد، به پوشش وسيع گزارش آغاز ايرانگردي اين ۱۲ اينفلوئنسر پرداخت اما رسانه‌هاي بيگانه طبق معمول دست به‌کار شدند و با انتقاد از هدي رستمي، باني اين فم‌تور سعي در تخريب و مخدوش‌کردن اين حرکت تأثيرگذار داشتند و بعد از آن بود که تازه خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري و ديگر رسانه‌ها از خواب پريده و متوجه اين رويداد مبارک در صنعت گردشگري کشور شدند!
تبليغات، پاشنه آشيل گردشگري کشور است، کما اينکه گردشگران خارجي که سهل است، خود ايراني‌ها هم آن‌چنان که بايد و شايد جاذبه‌هاي گردشگري کشور را نمي‌شناسند و در جهان امروز که فضاي مجازي نقشي مهم در جذب گردشگران جهان دارد، حضور ۱۲ بلاگر مشهور با ۱۵ ميليون بازديدکننده در روز مي‌تواند آبي بر آتش ايران‌هراسي و تصاوير ناجوانمردانه‌اي که رسانه‌هاي بيگانه براي دفع گردشگران ارائه داده‌اند، باشد اما کم‌لطفي رسانه‌هاي داخلي در پوشش ضعيف گزارش حضور آنها و جنجال برخي براي قراردادن وزارتخانه ميراث و هدي روبه‌روي هم موردي قابل تأمل است که مي‌طلبد در برنامه‌هاي آتي، بنگاه‌هاي خبري کشور هوشمندانه برخورد کرده و اين‌گونه در مقابل پيش‌دستي رسانه‌هاي ضدايراني خاموش ننشينند و با پوشش وسيع حضور چنين افرادي در ايران به دور از جنجال و تنش، مهر تأييدي بر امنيت و زيبايي‌هاي ايران عزيزمان بزنند.

منبع : توريسم

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها