City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

رونق صنعت گردشگري بر پايه استفاده از ابزارهاي ديجيتال (1398/07/24)

توجه رسانه‎ ها و فعالين صنعت توريسم زماني به موضوع تحول ديجيتال (Digital Transformation) جلب شد که سازمان جهاني گردشگري (UNWTO) «گردشگري و تحول ديجيتالي» را به عنوان شعار روز جهاني جهانگردي سال ۲۰۱۸ اعلام کرد. اين نام‎گذاري نشان از اهميت موضوع تحول ديجيتال و تاثير آن بر رشد پايدار صنعت گردشگري دارد.
رونق صنعت گردشگري بر پايه استفاده از ابزارهاي ديجيتال

به گزارش بزنيم بيرون ،فناوري ‎هاي ديجيتال در ده سال اخير توانستند اغلب صنعت‎ها را با دگرگوني عظيمي روبه‎رو کنند. امروزه به کمک شبکه‌ اينترنت و يک لپتاپ يا گوشي‎ هوشمند مي‎توانيم به تمام نيازهايمان با صرف کمترين وقت و انرژي پاسخ دهيم. عرضه‎ کالا و خدمات، از لباس و خواروبار گرفته تا نوبت‌گيري از پزشک معالج و مشاوره روانشناسي، همگي در بستر اينترنت امکان ‎پذير شده است.

 
ضريب نفوذ اينترنت در سال‎هاي اخير در همه کشورهاي دنيا رشد زيادي داشته است. با توجه به آمارهاي سال ۲۰۱۷، بيش از ۸۰٪ افراد در کشورهاي توسعه يافته و بيش از ۴۰٪ افراد در کشورهاي در حال توسعه از اينترنت استفاده مي ‎کنند. بر اساس آمار وبسايت internetworldstats.com ايران در سال ۲۰۰۰ تنها ۲۵۰ هزار کاربر اينترنت داشت که اين رقم در سال ۲۰۱۹ به حدود ۶۳ ميليون نفر و رشد ۲۵ هزار درصدي رسيده است.
 
استفاده ۸۰ درصد مردم ايران از خدمات اينترنت، نشان از اين دارد که کسب‌وکارهاي ايراني بايد با سرعت بيشتري در مسير تحول ديجيتال گام بردارند.
 
در ميان صنايع مختلف، نقش ابزارهاي ديجيتال بر صنعت توريسم بسيار پررنگ‎ است. امروزه افراد با کمک همين ابزارها در هر منطقه اي که زندگي مي ‎کنند مي‌ توانند طبيعت، آثار باستاني و تاريخي و صنايع ‎دستي شهر يا روستاي خود را به تمام جهان معرفي کنند. شرکت‎ هاي عرضه کننده خدمات آنلاين سفر نيز مي‎ توانند با کمک ابزارهاي ديجيتال، داده‎ هاي کاربران را تجزيه و تحليل کرده و بر اساس تجربيات سفر هاي قبلي هر کاربر، مسير سفر او را آسان ‎تر کنند.
 
گردشگري، تحول ديجيتال و اشتغال‎زايي
رونق گردشگري به طور مستقيم بر رشد اشتغال‌ زايي موثر است. به گفته کارشناسان اقتصاد، به ازاي هر ۵ گردشگر خارجي يک شغل ايجاد مي‎ شود. در زمينه‌ گردشگري داخلي نيز هر ۲۵ گردشگر داخلي يک شغل ايجاد مي‌ کنند.
 
همانطور که پيش ‎تر گفته شد، تحول ديجيتال با آسان کردن مسير سفر، معرفي مناطق ديدني و جاذبه ‎هاي توريستي و نشان دادن تصوير واقعي از شهرها و روستاهاي دور و نزديک باعث رشد گردشگري مي ‎شود. به همين دليل UNWTO شعار روز گردشگري سال ۲۰۱۹ را «گردشگري و شغل، آينده اي بهتر براي همه» در نظر گرفته است.
 
ايران در سال‌هاي اخير رشد خوبي در صنعت گردشگري آنلاين داشته و در حال حاضر شرکت ‎هاي زيادي در اين کشور مشغول ارائه خدمات آنلاين سفر به افراد هستند. «اسنپ‎تريپ» سامانه رزرو آنلاين هتل و خريد بليط هواپيما و اتوبوس، يکي از اين شرکت ‎ها ست که از ۴ سال قبل فعاليت خود را در حوزه گردشگري آنلاين آغاز کرده است.
 
بررسي بيش از ۱۰۰۰ هتل در ۱۹۲ شهر ايران، مشاهده‎ تصاوير هر هتل و امکانات آن، موقعيت مکاني، بررسي نظرات کاربراني که قبلا در اين هتل‎ها اقامت داشته‌ اند و همچنين امکان رزرو آنلاين در کمترين زمان و با چند کليک، بخشي از خدمات وبسايت اسنپ‌ تريپ به کاربرانش است.
 
دسترسي به فهرست کامل بليط‌ هاي تمام خطوط هوايي و شرکت‎ هاي اتوبوس‌ راني، امکان خريد آنلاين بليط هواپيما و اتوبوس با مناسب‎ترين قيمت و ارسال اطلاعات بليط کاربر به صورت ايميل و پيامک، از جمله خدمات ديگر اين شرکت براي آسان کردن مسير سفر افراد است.
 
بر اساس آمارهاي جهاني، بيش از نيمي از افراد در سراسر جهان ترجيح مي ‎دهند برنامه ‎ريزي سفر خود را به صورت آنلاين انجام دهند. اين آمار در ايران نيز به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مي‌رسد که براي يک کشور در حال توسعه، رقم اميدوار کننده‎اي ست؛ هرچند با توجه به بسترهاي موجود فرصت رشد بيشتري دارد. شرکت‎هاي ارائه کننده خدمات گردشگري مي ‎کوشند با خلق تجربه کاربري مناسب، کاربران بيشتري را به استفاده از خدمات آنلاين ترغيب کنند. با توجه به تاثير مستقيم رشد گردشگري بر توسعه اشتغال، ناگفته پيداست که چنين شرکت‎ ها يي با سهولت امکان سفر و جذب گردشگر داخلي و خارجي بيشتر، تا چه اندازه مي ‎توانند بر بهبود وضعيت اشتغال موثر باشند.

منبع : خبرآنلاين

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها