City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

به اين پنج راهکار گردشگري توجه کنيم! (1398/07/28)

شايد بتوان مشکلات گردشگري ايران را در دو مقوله بررسي کرد؛ مقوله اول را مي توان ذهنيت تصميم گيرندگان و نخبگان اجرايي کشور دانست که هنوز به معناي واقعي کلمه گردشگري را به عنوان يک صنعت درآمد زا با غلبه ماهيت اقتصادي نپذيرفته اند. مقوله دوم را طبعاً مي توان در حوزه هاي مختلفي مانند اين مشکلات بيان کرد. نبود زيرساخت هاي گردشگري، ضعف خدمات فرودگاهي و اقامتي، عدم وجود سيستم حمل و نقل چند وجهي ارزان (ريلي، هوايي و زميني)، آموزش مستمر مردم و فعالان حوزه گردشگري، ضعف دانش زبان انگليسي، مشکل انتقال مالي و بانکي، نبود سيستم تبليغات و بازاريابي هدفمند و روزآمد، مديريت ضعيف اجرايي و گردشگري و در نهايت نبود نيروي انساني آموزش ديده و آشنا به فرهنگ بين المللي و کار در عرصه گردشگري حرفه اي .
به اين پنج راهکار گردشگري توجه کنيم!

به گزارش بزنيم بيرون ،  در بسياري از کشورهاي موفق گردشگري مثل تونس، بيشترين تنوع اقامتگاه در اين کشورهاست. به طوري که حق انتخاب از هتل و اقامتگاههاي ۱۰ دلاري تا بالاي ۱۰۰ دلاري وجود دارد ، يا در زمينه آموزش مستمر، برگزاري کارگاههاي آموزشي براي روستائيان فعال حوزه گردشگري جنگل و روستايي امري مستمر و برنامه ريزي شده است. شايد قبول اين موضوع سخت باشد ولي در سال ۲۰۱۳ در ايام خدمت در لهستان، از بين حدود دوهزار گردشگر لهستاني و ليتوانيايي که در فاصله زماني سالهاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ايران سفر کرده بودند، پرسش نامه اي را در قالب مسابقه سفر به ايران توزيع شد و در آن از مهمترين مشکل شان در سفر به ايران سوال شد که در پاسخ ، بيش از ۵۰ درصد آنها مشکل سرويس بهداشتي در ايران را مطرح کردند. اخبار روزانه گردشگري کشورها و يا مشاهدات حضوري دنياي بزرگ و متنوع گردشگري، مي تواند نگاه دقيق و تجربه خوبي از ابتکارات گردشگري به ما بدهد که به برخي از آنها که محصول تجربه و مشاهده شخصي است، اشاره مي شود؛

 
ابتکار اول: تعيين مسير گردشگري متنوع و عادلانه. بسياري از کشورهاي فعال در حوزه گردشگري ، همزمان با توجه به مراکز اصلي گردشگري، نقاط کمتر توسعه يافته و داراي ظرفيت را نيز مورد توجه قرار مي دهند، بطوري که امکان توزيع عادلانه کالاي گردشگري فراهم شود. به عنوان مثال مي توان به ابتکار ماهاتير محمد نخست وزير مالزي در سي سال گذشته براي معرفي جزيره گمنام لنکاوي و تبديل آن از يک جزيره نسبتا فقير و کمتر توسعه يافته به يکي از قطب هاي گردشگري آن کشور با هويت دادن آن به عنوان مرکز برگزاري نمايشگاهي (نظامي) و همزمان ايجاد جاذبه هاي تصنعي گردشگري و استفاده از ظرفيت گردشگري طبيعت آن اشاره کرد.
 
ابتکار دوم: تعيين تقويم جشنواره هاي گردشگري کشور. کشورهاي مهم گردشگري معمولا در سه طرح شهري، استاني و ملي، تقويم هاي ثابت و سيال جشنواره هاي گردشکري را تدوين و معرفي مي کنند که خود تبديل به يکي از جاذبه هاي مهم در گردشگري داخلي و بين المللي مي شوند. بعنوان مثال در لهستان تقويم گردشگري ثابت آن کشور در سطح ملي و شهري به طور سالانه با ذکر دقيق روز و ماه و حتي ساعت جشنواره مي پرداخت که بالطبع اين امر برنامه ريزي را براي گردشگر داخلي و خارجي براي شرکت در آن آسان مي نمود.
 
ابتکار سوم: معرفي سفير گردشگري. کشورهاي در حال رشد  به لحاظ تبليغاتي معمولا از بين شخصيت هاي موثر و تاثير گذار کشورهاي هدف که علاقمند به فرهنگ و تاريخ آن کشور هستند، فردي را به عنوان سفير گردشگري معرفي و از نفوذ وي در بين افکار عمومي و نخبگان کشور هدف براي معرفي و به تعبيري بازاريابي گردشگري خود استفاده مي کنند. اين تجربه در کشورهايي مثل اردن، مغرب و مصر در گذشته و يا ازبکستان در سالهاي اخير به دفعات استفاده شده است. به طوري که ازبکستان در سال گذشته در کشورهاي مختلف اقدام به معرفي سفير گردشگري کرد که از آن جمله مي توان به خانم اکو شري مارگيانتي رئيس دانشگاه گونادارماي اندونزي اشاره کرد که به عنوان سفير افتخاري گردشگري ازبکستان در آن کشور انتخاب شد.
 
ابتکار چهارم: استفاده از ظرفيت مغفول و بلا استفاده محلي. هنر مديريت گردشگري ، بهره برداري از امکانات و داشته هاي موجود است. نمونه ملموس اين ابتکار را مي توان در کشورهاي مختلف از جمله مالزي در تبديل سکوي نفتي غير فعال در جزيره صباح اين کشور به يک کالاي گردشگري و هتل مشاهده کرد که به دليل دسترسي خاص به مرجان هاي دريايي، به يکي از  جذابيت هاي گردشگري ايالت صباح مالزي تبديل شده است. نمونه ديگر اين ابتکار را مي توان در معدن نمک ويليچکاي لهستان در نزديکي شهر تاريخي کراکوف اشاره کرد که سالانه بازديد کننده ميليوني دارد.
 
ابتکار پنجم: استفاده از چهره ها. استفاده از چهره ها سالهاست که به عنوان تجربه موفق در حوزه گردشگري استفاده مي شود. در اين رابطه مي توان به الگوي موفق اردن در معرفي جاذبه گردشگري غار پترا در سال ۲۰۰۴ اشاره کرد که هيات گردشگري و ملکه اردن با دعوت از تعدادي از شخصيت هاي برجسته و بويژه برندگان صلح نوبل ، پترا را در فهرست رقابتي عجايب هفت گانه که توسط يکي از موسسات بين المللي برگزار شده بود قرار داد. در دوره اخير، کشورهاي مغرب، مصر ، قطر و دبي نيز در استفاده از ابزار تبليغاتي و چهره هاي تاثير گذار موفق عمل کرده اند.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها