City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

چند نکته درباره مقاوم سازي صنعت گردشگري و خروج از بحران (1398/11/08)

در دنياي گردشگري لغو تورهاي ورودي اگرچه يک اتفاق تلخ براي جوامع ميزبان گردشگر است اما يک امر طبيعي در عرصه سياسي و اقتصادي همه کشورهاي دنياست بنابراين بايد راههاي خروج از آن را پيدا کرد.
چند نکته درباره مقاوم سازي صنعت گردشگري و خروج از بحران

به گزارش بزنيم بيرون ، سيد محمد موسوي، عضو هيئت علمي پژوهشکده حکمت در يادداشتي که آن را در اختيار خبرگزاري مهر قرار داده است نوشت: شواهد در دنيا نشان مي‌دهد که گردشگري صنعتي شيشه‌اي و بسيار شکننده است و به شدت تحت تأثير تحولات بيروني خود قرار مي‌گيرد. يکي از مهم‌ترين تحولاتي که معمولاً اين صنعت را در کشورهاي مختلف دنيا دچار چالش کرده، تحولات سياسي و تبعات امنيتي ناشي از آن در کشورهاي گردشگر پذير است.

شاهد مثال کشور ترکيه است که همزمان با بحران‌هاي امنيتي و حملات متعدد تروريستي به وجود آمده به ويژه در سال‌هاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و همچنين کودتاي نافرجام در آن کشور و به دنبال آن تيرگي روابط با غرب، مهم‌ترين منبع اقتصادي کشور ترکيه را که صنعت گردشگري بود تحت تأثير قرار داد و اين کشور را با بحران جدي جذب گردشگر مواجه ساخت، به طوري که آمار و ارقام اداره فرهنگ و گردشگري ترکيه کاهش ۳۰ درصدي گردشگر ورودي و کاهش ۲۵ درصدي درآمد حاصل از آن را نشان مي‌داد.

اما نهايتاً دولتمردان ترکيه بيکار نمانده و با يافتن راه حل هاي بالقوه و جايگزين به مرور مسئله جذب گردشگر خارجي را در اين کشور حل کردند. در کشورمان هم روزهاي اخير اخباري مبني بر لغو تورهاي ورودي به کشور به خصوص در نوروز ۹۹ به دنبال سقوط هواپيماي اوکرايني منتشر شد که حتي جامعه هتلداران کشور را به واکنش وا داشت به طوري که حرف از تعديل نيرو و حتي ورشکستگي هتل‌ها به ميان آمد. اما سوال مهم اينجاست مگر چقدر از ظرفيت هتل‌هاي ما در نوروز توسط خارجي‌ها پر مي‌شود؟

آن هم در تعطيلات رسمي عيد نوروز در ايران که قطعاً خود مردم ما بيشتر آمار سفر را به خود اختصاص مي‌دهند و معمولاً ظرفيت بيشتر هتل‌ها توسط آنها پر مي‌شود! حتي در صورتي که هتل‌ها بخش عمده ظرفيت اتاق‌هايشان را براي چند ماه آينده ورود گردشگر خارجي پيش بيني و رزرو کنند؛ خود اين کار يک اشتباه بزرگ است و حتماً بايد براي آن يک جايگزين در نظر داشت و براي شرايط غير قابل پيش بيني آماده بود تا کمترين آسيب پذيري درآمدي را داشته باشند.

بايد توجه داشت در دنياي سفر و صنعت گردشگري لغو تورهاي ورودي اگرچه يک اتفاق تلخ و ناگوار براي دولت‌ها و جوامع ميزبان گردشگر است اما يک امر طبيعي در عرصه سياسي و اقتصادي همه کشورهاي دنياست و قبلاً نيز از اين جنس اتفاقات در کشورهاي مختلف از جمله ترکيه به وقوع پيوسته است تجربه هم نشان داده اين وقايع معمولاً موقتي و کوتاه مدت خواهند بود. نکته حائز اهميت اين است صنعت گردشگري يک کشور بايد براي هر اتفاقي در آينده به خصوص در حوزه گردشگري بين المللي و ورود گردشگر خارجي آماده باشد و کمترين آسيب پذيري ممکن را از خود نشان دهد.

به نحوي مي‌توان اينگونه بيان کرد که بايد از درون مقام سازي شود تا به دنبال هر اتفاق دچار بحران و چالش جدي نشود. يکي از راه‌هايي که سياست گذاران کشورمان بايد به آن توجه ويژه داشته باشند نگاه جدي به توسعه گردشگري داخلي است. بااين‌حال دولت‌ها نه تنها در ايران بلکه در تمامي کشورهاي جهان توجه بسيار کم و محدودي به گردشگري داخلي داشته اند.

يکي از دلايل آن وجهه بين‌المللي است که گردشگري بين‌المللي نزد دولتمردان براي نشان دادن تبادلات تجاري و فرهنگي خود با ساير کشورها دارد اما آمار رسمي شوراي جهاني سفر و گردشگري نشان مي‌دهد که حدود ۸۷ درصد توليد ناخالص داخلي کشورمان از صنعت گردشگري مربوط به سفرهاي داخلي است اين مهم نه تنها در ايران بلکه در کشورهاي بزرگ دنيا نيز از جمله چين (۸۸ درصد)، آمريکا (۸۰ درصد) و حتي اتحاديه اروپا (۷۷ درصد) و استراليا (۷۴ درصد) نيز صدق مي‌کند.

از اين‌رو در راستاي دروني‌سازي کردن اقتصاد و کاهش وابستگي صنعت گردشگري به خارج، گردشگري داخلي مي‌تواند به‌عنوان راهي براي توسعه اين صنعت در داخل کشور و کاهش اثرات خارجي سياسي-امنيتي بر کشور باشد. حتي علاوه بر توسعه گردشگري در داخل کشور، براي ورود گردشگر خارجي نيز بايد روي کشورهايي که به صورت بالقوه کمترين اثرپذيري سياسي را براي ورود به کشورمان دارند سرمايه گذاري کرد تا در گردشگري بين المللي کمترين آسيب پذيري را داشته باشيم.

بنابراين سياست گذاران صنعت گردشگري کشور ابتدا بايد همزمان با در نظر گرفتن تهديدهاي مختلف خارجي اثرگذار بر صنعت گردشگري کشور و همچنين شناخت ظرفيت‌هاي موجود گردشگري در داخل، فرصت‌ها و چالش‌هاي حوزه گردشگري را به صورت همه جانبه در نظر بگيرند تا با يک سياست‌گذاري درست مبتني بر واقعيات کشور تصميم‌گيري کنند. بايد اين مهم را نيز مورد توجه قرار داد که صنعت گردشگري نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنيا صنعتي محدود به گردشگر خارجي و هتل نيست اين صنعت بسيار منعطف و گسترده‌تر از آن است که مي‌توان از عوائد مختلف آن بهره برد.


منبع : فاطيما کريمي- مهر

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها