City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

گردشگري پايدار در سايه توسعه صنعت هتلداري (1396/01/16)

ايران پهناور اگرچه غني از ظرفيت ها و جاذبه هاي گردشگري است اما چالش ها و مشکلات نه چندان عميق در صنعت هتلداري، مانع اصلي بر سر راه توسعه صنعت گردشگري به شمار مي آيد .
گردشگري پايدار در سايه توسعه صنعت هتلداري

به گزارش بزنيم بيرون ، کشورمان از نظر دارا بودن جاذبه ها و ظرفيت هاي گردشگري نه تنها کم و کاستي ندارد بلکه از طبيعت پرشکوه و زيبا در چهار فصل سال گرفته تا اماکن مذهبي، تاريخي و تفريحيِ متنوع را در خود جاي داده است. با وجود اين، صنعت گردشگري کشور آن گونه که بايد و شايد توسعه نيافته است. 

از سويي اگرچه در سال هاي اخير و پس از رفع تحريم ها در دولت يازدهم بر شمار گردشگران خارجي در کشور افزوده شد اما ظرفيت هاي غني گردشگري ايران توانايي جذب بيش از اين ميزان گردشگر را دارند. 
کمتر کشوري را مي توان يافت که همزمان و در يک منطقه، آب وهواي متنوع، آرامگاه هاي مذهبي، بناهاي تاريخي و چشم اندازهاي طبيعي را کنار هم داشته باشد. در فصل زمستان هنگامي که در نيمه غربي کشور ريزش برف را شاهديم در جزاير جنوبي و مناطق شرقي ايران آب و هواي بهاري و خنک کام ساکنان اين مناطق را مطبوع مي سازد. 
با وجود اين، صنعت گردشگري ايران در بخش هاي مختلف با استانداردهاي سازمان جهاني گردشگري (WTO) فاصله زيادي دارد. در اين ميان، هتلداري يکي از اصلي ترين مولفه هاي گردشگري به شمار مي رود که براساس شواهد و تحليل کارشناسان اين صنعت در ايران با چالش هاي جدي روبه رو است. بسيار از گله مندي و نارضايتي دوستان و آشنايان طي سفرهاي داخلي و اقامت در هتل هاي ايران شنيده ايم. کيفيت نامناسب خدمات، نبود بهداشت، گراني اتاق ها، کيفيت پايين وعده هاي غذايي و برخورد نامناسب برخي کارکنان هتل ، نمونه هايي از نارضايتي مشتريان پس از استفاده از هتل ها است. 
گراني زمين، نبود سرمايه گذاري، دخالت دولت در نرخ گذاري هتل ها، نحوه ارايه خدمات، نبود نيروي انساني متخصص و توزيع نامناسب روزهاي تعطيل در سال از مهمترين موانع موجود بر سر راه صنعت هتلداري در ايران محسوب مي شود.
 
** دو چالش عمده هتلداري در ايران 
«علي رحيم پور» عضو هيات علمي پژوهشگاه ميراث فرهنگي گردشگري در گفت وگو با پژوهشگر ايرنا به چالش هاي صنعت هتلداري در ايران اشاره کرد. 
فناوري اطلاعات و تربيت نيروي انساني متخصص از نگاه اين کارشناس به عنوان پايه هاي اصلي هتلداري به شمار مي رود. رحيم پور گفت: اگر از تازه ترين دستاوردهاي علمي و پژوهشي اين صنعت در دنيا استفاده کنيم، در رديف هتلداران موفق قرار خواهيم گرفت .
تربيت نيروهاي متخصص، مديريت در ارايه خدمات و حوزه هاي مالي از ديگر مولفه هاي اصلي هتلداري است که ايران در اين بخش نيز با چالش هاي عمده اي روبه رو است چرا که به گفته رحيم پور، صنعت هتلداري فعاليتي انسان محور، تقاضا محور و مشتري محور است از اين رو، زماني که مشتري به هتل مراجعه مي کند، انتظار احترام، خدمات و مديريت اوقات فراغت را دارد در غير اين صورت به رستوراني معمولي يا يک مهمانسرا مي رفت. 
«متاسفانه در دهه هاي گذشته به مقوله آموزش نيروي انساني متخصص در صنعت هتلداري و گردشگري توجه نکرديم در حالي که پيش از اين ها مدرسه هتلداري در ايران وجود داشت و بسياري از هتل هاي بين المللي صاحب نشان هاي تجاري در کشور فعاليت مي کردند و خدمات ارايه شده در آن ها مطابق با استانداردهاي بين المللي بود.» 
يکي از ايرادهاي صنعت هتلداري در ايران از نگاه کارشناسان بين المللي در اين حوزه اين است که ايران داراي هتل هاي بزرگ با کيفيت غذاي مناسب است اما در نحوه ارايه يا سرو آن به مشتريان با چالش روبه رو است. رحيم پور در اين باره گفت: مشتري مداري و ارايه خدمات در هتل هاي ستاره دار کشور با مشکل جدي رو به رو است. براي نمونه، بسياري از هتل ها با تجهيزاتي شبيه آنچه در منزل خانواده هاي ايراني يافت مي شود، تجهيز مي شوند و با سليقه منزل چيده مي شوند در حالي که افرادي که به هتل هاي 5 ستاره مراجعه مي کنند، تنوع را در خدمات و چيدماني متفاوت با آنچه در منزل خود دارا هستند، خواستارند. يعني اتاق هاي هتل با اتاق منزل تفاوت داشته باشد. 
از نگاه مديرعامل مهر سياحت بيمه ايران هتل هاي ايران ، در پنج بخش تاسيسات، تجهيزات، کيفيت سرويس، تربيت يا مديريت منابع انساني ، بهداشت و سلامت داراي مشکلاتي هستند که تنها الگوبرداري از صنعت هتلداري ساير کشورهاي مسلمان مانند مالزي مي تواند به رشد اين صنعت در کشور کمک کند. 
رحيم پور در پايان، در مقايسه اي تطبيقي ميان کيفيت و خدمات هتل هاي ايران با ساير کشورهاي جهان عنوان کرد: اکنون صنعت گردشگري در کشورهاي پيشرفته به سمت ساخت هتل هاي سبز سوق يافته است. هتل هاي سبز در راستاي توسعه پايدار و گردشگري سبز به مشتريان خود خدمات ارايه مي کنند. توليد زباله تا کمترين ميزان، استفاده حداقلي از مواد شوينده، استفاده از انرژي هاي تجديد پذير در هتل و ارايه غذاهاي ارگانيک از جمله ويژگي هاي اين هتل ها به شمار مي رود. 
«در دنيا هتلي استاندارد تلقي مي شود که بر پايداري گردشگري و توسعه پايدار ساخته شده باشد.» 
بر پايه گفته هاي اين فعال صنعت گردشگري، هتل هاي ايران از نظر استانداردهاي فيزيکي و سخت افزاري يعني مساحت اتاق ها و به طور کلي مساحت هتل در وضع مطلوبي قرار دارد. تنها مساله قيمت بالاي زمين، نرخ بالاي تسهيلات و نرخ گذاري خدمات هتل از طرف دولت از موانع توسعه صنعت هتلداري است. اين در حالي است که در ساير کشورها هتلداري جزو خدمات شهري و هتل ها جزو اماکن عمومي محسوب مي شوند، زمين به رايگان در اختيار سرمايه گذار گذاشته مي شود و نرخ هتل ها از طرف دولت کنترل نمي شود. 
 
** توزيع نامناسب تعطيلات و هزينه هاي جانبي بالا 
توزيع نامناسب هتل ها در استان ها و قيمت بالاي نرخ اتاق ها از ديگر مشکلات هتلداري ايران از نگاه «محسن امامي» مدرس دانشگاه و کارشناس گردشگري بود که در گفت وگو با گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا به آن اشاره کرد. 
«متاسفانه در برخي نقاط کشور هتل بيش از اندازه ساخته شده است ، درحالي که در برخي شهرها کمبود هتل به خوبي مشاهده مي شود. از طرف ديگر وضعيت نامناسب معيشتي مردم در برابر گراني هتل ها باعث کاهش استقبال مردم شده است.» 
در اين ميان، نمي توان کيفيت پايين خدمات و هزينه بالاي هتل ها مانند ماليات، عوارض و هزينه هاي جانبي را ناديده انگاشت. بايد در نظر داشت هتلداري ايران ميان ساير کشورها در رديف گران ترين ها قرار دارد. در اين باره امامي افزود: قيمت نجومي زمين، نرخ بالاي تسهيلات و همچنين افزايش روز به روز هزينه هايي مانند آب، برق و ماليات باعث شده ضريب اشغال هتل هاي ايران به 50 درصد برسد. 
توزيع نامناسب تعطيلات در ايران که تنها به ايام نوروز و فصل تابستان محدود مي شود از ديگر چالش هاي اساسي صنعت هتلداري است که باعث کاهش استقبال مردم از اقامت در هتل ها طي ايام سال و همچنين افزايش نرخ هتل ها شده است. 
اين مدرس دانشگاه گام نخست در توسعه صنعت هتلداري در ايران را برنامه ريزي و هدفگذاري عنوان کرد و گفت: نخستين اقدام در اين مرحله دارا بودن برنامه اي جامع است. سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بايد بداند به چه تعداد هتل نياز است. همچنين، براي جاذبه هاي گردشگري برنامه ريزي کند. پس از اين هدفگذاري ها و رسيدن به ثبات نسبي، بخش خصوصي بايد وارد ميدان شود و سرمايه گذاري هاي لازم صورت گيرد. 
توزيع مناسب تعطيلات طي فصول سال از ديگر پيشنهادهاي اين کارشناس گردشگري براي رونق سفرهاي داخلي و استفاده از هتل ها طي روزهاي سال است. همچنين، ساخت هتل هاي دو و سه ستاره براي اقشار متوسط و کم درآمد نيز راه حل مناسبي براي رونق صنعت هتلداري در ايران به شمار مي آيد چرا که اکنون امتياز استفاده از هتل هاي پنج ستاره کشور تنها در اختيار اقشار پردرآمد است.
مصائب صنعت هتلداري در کشور در کنار وجود جاذبه هاي گردشگري فراوان در ايران، لزوم توجه بيشتر به اين صنعت را برقرار مي سازد. از طرفي درآمدزايي و ارزآوري صنعت گردشگري که در زمره صنايع سبز دنيا تلقي مي شود، نشان مي دهد که دولت ها بيش از پيش بايد به درد دل صاحبان و سرمايه گذاران اين صنعت گوش فرا دهند و درصدد رفع چالش هاي آن برآيند. 

منبع : ايرنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها