City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

با بستني فروشي هاي معروف تهران آشنا شويد (1396/02/17)

نامش بستني است، ولي راه روزي را براي خيلي‌ها باز کرده است. از مغازه‌هايي که در خيابان‌ها با لامپ‌هاي رنگي نئوني باز شده‌اند و بستني‌هايي در اشکال و قيافه‌هاي مختلف ارائه مي‌کنند، مي‌شود حجم آن روزي يا به عبارت اقتصادي گردش مالي را حدس زد. اين را به شکل بهتري مي‌توان از خيابان‌هايي فهميد که با حجم زياد اتوموبيل‌هاي دوبل و سوبل پارک شده، بند آمده است. اينجا نگاهي داريم به برندهاي تهيه و فروش بستني‌ (غيرصنعتي) در ايران؛ چه آنهايي که ريشه در تاريخ ما دارند، مانند اکبر مشتي و چه آنهايي که تازه آمده‌اند، همچون آيس‌پک.
با بستني فروشي هاي معروف تهران آشنا شويد
صمد
بستني صمد راه خود را از شهرستان کرج آغاز کرده است؛ از جايي به نام عظيميه يا به طور دقيق‌تر، ميدان مهران. اگر اهل کرج باشيد مي‌دانيد که اين منطقه يکي از محلات شلوغ، مهم و البته لوکس و گران‌قيمت کرج است و به همين خاطر است که بسياري از رستوران‌ها و خدمات غذايي در آن شعبه دارند. بستني صمد در منطقه يوسف‌آباد تهران هم شعبه دارد، ولي ثبت برند اين بستني در اداره ثبت شرکت‌ها، علائم تجاري و مالکيت صنعتي به تاريخ اسفند 1393 نشان مي‌دهد که صاحبان بستني صمد يعني برادران احمدي‌نسب (کاظم و صمد) قصد دارند کار خود را توسعه بدهند. آنها در آگهي ثبت علامت تجاري خود نام فارسي و انگليسي صمد را براي دو رسته خوراکي بستني و نيز کافي‌شاپ ثبت کردند تا بتوانند منحصرا از اين برند استفاده کنند. البته به نظر مي‌رسد، بستني صمد براي رونق بيشتر بايد فکري به حال فضاي مجازي هم بکند. در حال حاضر اين بستني نه سايت و نه صفحه‌اي در شبکه‌هاي مجازي دارد. جالب است بدانيد کساني که از اين مغازه و بستني‌هاي آن تعريف مي‌کنند، بيش از همه از معجون و ويتامينه‌هاي آن رضايت دارند. صاحبان صمد البته در لوگوي خود، عبارت شيرپسته مخصوص را به عنوان يک محصول ويژه درج کرده‌اند.
شاد
بستني شاد، ديگر برند مشهور بازار بستني‌هاست که در حال حاضر نزديک به 50 شعبه در اقصي‌نقاط کشور دارد. شاد در سايت خود نوشته «کار خود را در سال 1361 با توليد بستني در فروشگاهي واقع در چهارراه وليعصر آغاز کرد» و از آن روز رفته‌رفته کارش رونق گرفت، به نوعي که مجبور به گسترش مکان و حتي تغيير فروشگاه خود شد. در سال 1372، «نداشتن مکان مناسب و مکفي جهت توليد» موجب «هشدار وزارت بهداشت» شد و براي همين مکاني جهت ارائه هرچه بهتر محصولات، در شهرک صنعتي عباس‌آباد (واقع در پاکدشت، جاده تهران ـ گرمسار) خريداري شد و از سال 1376 بود که شاد «از تهران به محل کارخانه جديد نقل مکان و شروع به توليد بستني کرد». اگر بستني صمد را برادران احمدي‌نسب تاسيس کرده بودند؛ بستني شاد براي خانواده ميزان است و سعيد ميزان به عنوان مديرعامل و رئيس هيات مديره شرکت لبنيات و بستني شاد عباس‌آباد فعاليت مي‌کند. از نظر کاربران شبکه‌هاي مجازي، ويژگي بارز بستني شاد، تنوع طعم‌هاي آن است به نوعي که بعيد است 85 طعم اين برند بستني پاسخگوي سليقه و ذائقه هيچ کسي نباشد.

 
نعمت
بستني نعمت، برند ديگري است که در سال‌هاي اخير مورد توجه مردم قرار گرفته است. اين بستني هم از منطقه عظيميه کرج به ديگر نقاط گسترش پيدا کرده؛ هرچند در حال حاضر، مرکز اصلي شرکت فرآورده‌هاي لبني نعمت ايرانيان در نظرآباد در نزديکي شهر کرج است. در ميان مديران اين شرکت، نام خانواده رضايي به چشم مي‌خورد. ظاهرا همه‌کاره اين شرکت داوود رضايي است؛ فردي که چندين و چند علامت تجاري مرتبط به بستني به نام او ثبت شده است. در سايت اين شرکت بستني‌سازي و بستني‌فروشي نوشته است «با بيش از 30 سال تلاش مداوم و تجربه در زمينه تهيه و فروش بستني.» برند نعمت در سال 1389 ثبت شده و از آن روز تاکنون توانسته بيش از 121 شعبه فعال در سراسر کشور داشته باشد؛ بيش از هر بستني‌فروشي ديگري در ايران. اين باعث شده که برخي با اين برند شوخي کنند و بگويند فقط در مريخ و کره ماه اثري از شعبات اين برند نيست. کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي از طعم معجون ترش اين بستني و نيز ورقه‌هاي خامه‌اي روي بستني تعريف مي‌کنند. تا يادم نرفته بگويم، تنوع 40 طعمي اين بستني هم زبانزد مشتريان و علاقه‌مندانش است.
 
 
ناصر و منصور
دو برند معروف ديگر بستني ناصر و منصور هستند که مي‌توان شباهت‌هاي زيادي ميان آنها ديد. غير از هم‌ريشه بودن در اسم، هر دو اين بستني‌ها بر بستني و فالوده سنتي تاکيد دارند و برخلاف بستني‌هايي چون نعمت يا شاد، جايي براي نشستن و صرف بستني هم دارند. بستني منصور که ظاهرا قدمت بيشتري دارد، با مديريت ابوالفضل ابراهيم در منطقه ملاصدرا يعني حوالي ميدان ونک تهران تاسيس شده است. برند و علامت تجاري اين بستني هم در سال 1382 ثبت شده تا کسي از اين علامت تجاري به سود خود، سوءاستفاده نکند.
برخي کاربران در شبکه‌هاي مجازي، از آب‌هويج بستني، بستني شاتوت و شيک توت گلاسه بستني منصور تعريف مي‌کنند، البته که بستني و فالوده سنتي در صدر انتخاب مردم است و برخي از کنار هم قرار دادن بستني ميوه‌اي و فالوده اين برند هم خوشحالند. از آن طرف، بستني ناصر با همين الگو، يعني تکيه بر بستني سنتي در ابتداي خيابان پاسداران تهران شعبه زده است.
جالب است بدانيد که چند سال پيش از اين، ماساژوري هم در اين بستني‌فروشي بود که خستگي را از تن مشترياني که گرماي تابستان کلافه‌شان کرده بود، درمي‌آورد. خوب است بدانيد که در ميان اين دو برند، منصور شناخته‌شده‌تر است و شعبات بيشتري هم در نقاط مختلف تهران و کشور دارد.
 
 
نمي‌شود که صحبت از بستني باشد و يادي از اکبر مشتي نشود. نامش اکبر مشهدي ملايري بوده و ظاهرا براي کار به تهران مي‌آيد. مدتي سختي مي‌کشد تا اين‌که به واسطه‌اي مي‌‌تواند به دربار وصل شده و با بستني آشنا شود و شروع به ساخت آن کند. از آن به بعد هم اوضاع براي اکبر مشتي روبه‌راه نمي‌شود؛ زيرا ساخت بستني در زمانه‌اي که هنوز پديده‌اي به نام يخچال وجود خارجي ندارد، سختي‌هاي خاص خودش را دارد. البته اين را بايد گفت که اولين بستني‌فروش بودن باعث شده اکبر مشتي خلاقيت‌هايي هم به نام خود داشته باشد که نامش را تاکنون در ذهن مردم نگه داشته است. مهم‌ترين اين خلاقيت‌ها، وارد کردن گلاب و زعفران به عنوان دو اسانس طبيعي سنتي ايراني به بستني بوده است. به اين ترتيب در حال حاضر در کتاب‌هاي آشپزي، يک دستور مجزا به نام اکبر مشتي وجود دارد. در تهران دو مغازه به نام بستني اکبر مشتي وجود دارد. يکي در پل ري و ديگري در تجريش، اما اين برند فقط در ايران نمانده و حالا در کلن آلمان و لس‌آنجلس هم بستني‌فروشي‌هايي با اين اسم افتتاح شده است.
 
 
آيس‌پک
آيس‌پک، يکي ديگر از برندهاي بستني در ايران است که البته با بقيه برندهاي ذکر شده تاکنون تفاوت‌هاي جدي دارد. آيس‌پک که تاکنون و به روايت سايت خود بيش از 300 شعبه دارد؛ اقدام به توليد نوع جديدي از بستني کرده که با ني نوشيده مي‌شود؛ در ليوان‌هاي متحدالشکل و مخصوصي سرو مي‌شود، در ساخت آن از شکلات و ديگر مواد خوراکي غيرايراني زياد استفاده شده است و محيط بستني‌فروشي به يک کافي‌شاپ نزديک‌تر است. همچنين در مغازه و تابلوهاي اين برند اتحادي ظاهري ديده مي‌شود. آيس‌پک را جواني به نام بابک بختياري تاسيس کرد. در سال 1386 نخستين شعبه اين بستني‌فروشي در حالي در منطقه نياوران تهران افتتاح شد که بختياري، بدهکاري در آستانه زندان رفتن بود. با اين حال، کارش گرفت و حالا او يکي از بزرگ‌ترين کارآفرينان ايراني است. درباره آيس‌پک در شبکه‌هاي اجتماعي نظرات مختلفي مطرح شده است. يکي آن را مناسب اوقات تنهايي دانسته و ديگري ني آن را دوست نداشته است، اما هرچه هست، يک بستني شل و ول با کلي هله هوله و خارج از ذائقه سنتي ايراني، خوب توانسته بين ايرانيان داخل و خارج کشور جا باز کند. تا يادم نرفته بايد بگويم که آيس‌پک در فارسي به معناي قورباغه مايوس است.
 
 
رفعتي و ديگران
آخرين نمونه بستني‌هاي برند را به بستني رفعتي اختصاص مي‌دهيم؛ بستني‌اي که سابقه زيادي دارد. آن طور که در سايت اين برند نوشته شده «امروز تقريبا 60 سال از اولين روزي که استاد رضا رفعتي تکه‌هاي بستني کش‌دار زعفراني اصيل و کاملا ايراني را همراه با پسته در کاسه‌هاي کوچک چيني به دست مشتريان و لذت و آرامش را به آنان هديه مي‌داد؛ مي‌گذرد.» و حالا فرزندان رفعتي بزرگ در حال مديريت کردن فروشگاه زنجيره‌اي هستند که تا به حال 5 شعبه خود را به راه انداخته و در حال گسترش کسب‌وکار خود است.
به غير از اين برندها بايد به بستني‌هاي ديگري هم اشاره کرد. مثلا بستني سن‌مارکو که روبه‌روي پارک قيطريه است و از تازگي آن تعريف مي‌کنند، بستني عموعباس در خيابان کارگر جنوبي که سابقه‌اي ديرينه دارد و آب‌هويج بستني سنتي و فالوده‌اش مشهور است، بستني لادن در نزديک تجريش که يادآور قنادي خوشنامي با همين برند است، مجموعه معروف آبميوه و بستني‌فروشي‌هاي دور ميدان سپاه، بستني بسکين رابينز که گفته مي‌شود ويژگي اصلي آن رنگ‌هاي جيغ و شاد بستني‌هاست و نهايتا بستني ميوه‌اي قيفي که در نياوران تهران سرو مي‌شود. در پايان اين فهرست بايد يادي هم بکنيم از بستني «علي‌بابا» در خيابان وحدت اسلامي که با معجون مخصوص خود شناخته مي‌شود و در کنار چند بستني‌فروشي ديگر، حسابي باعث ترافيک آن منطقه شده است.

نویسنده : مصطفی مسجدی‌آرانی
منبع : چمدان (ضميمه آخر هفته روزنامه جام جم)

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها