City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

مخاطبان درباره اجراي گروه‌هاي خارجي چه مي‌دانند؟ (1396/04/10)

در طول سال‌هاي گذشته هنرمندان خارجي براي برگزاري کنسرت به ايران آمده‌اند؛ اما مخاطبان ايراني پيش از ديدن و شنيدن اجراي آن‌ها درباره‌شان چه مي‌دانند؟
مخاطبان درباره اجراي گروه‌هاي خارجي چه مي‌دانند؟

به گزارش بزنيم بيرون ، شايد نام هنرمندان مختلف از کشورهاي ديگر به گوش‌تان رسيده باشد که قصد برگزاري کنسرت در ايران را داشته‌اند؛ هنرمنداني که بيشتر آن‌ها براي مخاطبان ايراني، ناآشنا هستند.

 
تبليغات محيطي، اخبار رسانه‌ها و تبليغات در فضاي مجازي، مواردي هستند که مردم را از برگزاري يک رويداد موسيقايي باخبر مي‌کنند؛ ولي براي بيشتر گروه‌هاي موسيقي خارجي، نشستي با حضور نمايندگان رسانه‌ها برگزار نمي‌شود و اخباري که توسط برگزارکنندگان ايراني به دست رسانه‌ها مي‌رسد، اطلاعات چنداني از سبک موسيقيايي آن‌ها ارائه نمي‌دهد. گاهي هم که يک گروه خارجي مانند دوئت لهستاني «پارتيزانت» قصد برگزاري نشست خبري را دارد، ناگهان اعلام مي‌شود که «بنا بر دلايلي» اين نشست لغو شده است.
 
از طرفي فرصت گفت‌وگوي رسانه‌ها با موزيسين‌هاي خارجي نيز کمتر ايجاد مي‌شود. در اين شرايط، چه راهي براي کسب اطلاعات بيشتر براي مخاطبان وجود دارد؟
 
مخاطباني که به قصد گذراندن يک شب خوب، مي‌خواهند بليت کنسرت بخرند، با حسابي سرانگشتي متوجه مي‌شوند قيمت بليت‌هاي کنسرت نسبت به ديگر تفريح‌ها، براي‌شان گران تمام مي‌شود، بويژه اگر به‌صورت گروهي و بيش از دو نفر به کنسرت بروند، تضميني وجود ندارد که آن اجرا، موسيقي مورد علاقه‌شان باشد!
 
حالا فرض کنيم با افرادي طرف باشيم که خود را مخاطب خاص موسيقي مي‌دانند. باز هم تضميني وجود ندارد که با پرداخت چنين هزينه‌اي، پس از شنيدن اجراي گروه‌هاي خارجي، راضي از سالن بيرون بروند.
 
اين موضوع در جشنواره‌هاي موسيقي نمود بيشتري پيدا مي‌کند، زيرا به‌دليل تعدد اجراها و از آنجا که اين گروه‌ها در ايران نام‌آشنا نيستند، مخاطبان براي انتخاب موسيقي‌اي که بيشتر با سليقه و حال و هواي آن‌ها جور باشد، دچار مشکل مي‌شوند. آيا مي‌توان از مخاطبان انتظار داشت در حالي که اطلاعات مورد نياز به دست‌شان نمي‌رسد، در فضاي مجازي جست‌وجو کنند تا بتوانند از حال و هواي گروه مورد نظرشان اطلاعاتي به‌دست آورند؟
 
پيش از اين، خبرنگار ايسنا نظر رامين صديقي - ناشر و تهيه‌کننده موسيقي - را که هنرمنداني را مانند اشتفان ميکوس، انور براهم، باب بلدن، راميز قلي‌اف و ... را به ايران دعوت کرده است، درباره اجراي «گيوم‌پره» يکي از نوازندگان بخش بين‌الملل سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر جويا شد.
 
صديقي نيز در اين‌باره گفت: زماني که براي خريدن بليت اجراي گيوم‌پره به سايت فروشنده مراجعه کردم، فقط اسم هنرمند درج شده بود و نام کشورش يعني فرانسه و هيچ اطلاعات ديگري در اختيار مخاطب قرار نگرفته بود!
 
به نظر مي‌رسد براي استقبال بهتر و بيشتر از اين اجراها، رونق گرفتن تعاملات بين‌المللي در حوزه موسيقي و ضرر نکردن تهيه‌کننده‌ها از لحاظ مالي و اعتباري، برگزارکنندگان بايد اطلاع‌رساني بيشتري انجام دهند.
 
اين موارد حتي در کنسرت‌هاي هنرمندان داخلي نيز ديده مي‌شود و گروه‌هايي که معروف نيستند، اطلاعات چنداني از خود و موسيقي‌شان براي مخاطبان ارائه نمي‌کنند.
 
برگزاري نشست‌هاي خبري (حتي به‌صورت مجازي و آنلاين)، آماده‌سازي ويديو کليپ‌هايي از اجراهاي پيشين گروه‌هاي موسيقي يا انتشار توضيحاتي در سايت‌هاي بليت‌فروشي، مي‌توانند راهکارهايي در اين زمينه باشند تا هم مخاطبان کمتر سورپرايز شوند و هم تهيه‌کنندگان کمتر ضرر کنند.

منبع : ايسنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها