City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

جاي خالي هاستل در صنعت توريسم ايران (1396/08/14)

يکي از محورهاي اصلي گردشگري مبحث «اسکان مسافران» و هزينه‌هاي بالاي اسکان در شهرهاي توريستي است. به ويژه اين‌که در ايران هتل‌ها مجلل و گران‌قيمت ‌هستند و شايد همه دل‌شان نمي‌خواهد يا نمي‌توانند اين هزينه‌هاي بالا را تأمين کنند.
جاي خالي هاستل در صنعت توريسم ايران
به گزارش بزنيم بيرون ، جالب اين است که وقتي به عقب نگاه مي‌کنيم، از نظر تاريخي يکي از مهم‌ترين و به صرفه‌ترين مراکز اقامتي ايران قديم «کارونسراها» بوده است. محلي که جهت اسکان موقت و استراحت مسافران و عموما در مسير راه‌ها ايجاد مي‌شد و مسافران عصر قديم در گذر از شهرها، در کاروانسراها اقامت و در داخل شهرهاي نسبتا بزرگ در «مسافرخانه‌ها» بيتوته مي‌کردند.
 
 
البته کاروانسراها و مسافرخانه‌هاي قديم صرفأ محلي براي خواب و استراحت نبود و کارکردهاي اجتماعي اين مکان‌ها اهميت زيادي داشته است. بدين معنا که مردماني از سرزمين‌هاي مختلف را هرچند براي مدت کوتاهي جمع مي‌کرد و باعث مي‌شد اين مراکز تبديل به محلي براي برخورد و تبادل آرا و انديشه‌هاي اجتماعي، مذهبي و سياسيِ اقوام و فرهنگ‌هاي مختلف باشد .[1]
 
کاروانسرا، مسافرخانه، هتل، متل، مهمانسرا، هاستل (خانه‌هاي مسافر)، همه و همه از دوردست تا کنون کارکردهاي مشابهي داشته است. اين همه به نوعي خانه‌اي موقت براي مسافران است، که به اقتضاي هر دورۀ زماني نام اين مراکز و هم‌چنين شکل و کارکرد آن نيز تفاوت‌هايي داشته است.
 
هاستل(Hostel) چيست؟
 
"خانه مسافر" يا همان" هاستل" چيزي شبيه همان مسافرخانه يا کارونسراهاي قديمي است که معمولاً هر مهمان داراي يک تخت است که ممکن است در يک اتاق مشترک با تعداد ديگري از ميهمانان قرار بگيرد. در هاستل امکانات بهداشتي (حمام و توالت) و نيز آشپزخانه در بيرون از اتاق‌ها قرار دارد و به صورت اشتراکي مورد استفاده مسافران قرار مي‌گيرد. چيزي شبيه زندگي اشتراکي در خوابگاه‌هاي دانشجويي. 
 
هاستل‌ها در بسياري از کشورهاي جهان به عنوان مراکز اقامتي براي جوانان شناخته مي‌شود، نوجوانان و جواناني که عاشق گشت و گذارند اما پول چنداني براي اقامت در هتل‌هاي مجلل گران قيمت را ندارند و هم‌چنين به دنبال سفرهاي ماجراجويانه و شگفت انگيز هستند هاستل اين امکان را با ايجاد محلي براي گفتگو و ملاقات آدم‌هاي مختلف و تجربه‌هاي متفاوت فراهم مي‌کند. يکي از بزرگترين تفاوت هاستل‌ها با ديگر مراکز اقامتي وجود آشپرخانه جهت پخت و پز مسافران است. هاستل‌ها بر خلاف هتل‌ها داراي امکانات پخت و پز هستند و همه وسيله‌هاي آشپزي مثل اجاق گاز، فر، قابلمه، ماهيتابه، بشقاب، قاشق، چنگال و ليوان و حتي انواع ادويه و ... در آنها براي آشپزي و غذا خوردن مهياست و همين آشپرخانه يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هايي است که بسياري را به سوي هاستل‌ها مي‌کشاند. در هاستل‌ مي‌توان با تهيۀ مواد اوليه ارزان و با استفاده از قابلمه و ظروفي که در آشپزخانه موجود است، غذاي باب طبع خود را تهيه کرد و هم‌چنين در پي دوستي با ديگران با سليقۀ غذايي ملل مختلف آشنا شد. چه بسا بسياري از مسافران محدوديت‌هايي در خوردن گوشت و يا غذاهاي موجود در يک شهر يا کشوري داشته باشند و هاستل‌ها اين فرصت را در اختيار مسافران خود قرار مي‌دهند تا بر اساس سليقه و ذائقه خود غذاي‌شان را با کمترين قيمت تدارک ببينند . [2]
 
زندگي در هاستل به مانند کاروانسراها از اين منظر نيز قابل توجه‌ است که شما به راحتي با افرادي از فرهنگ‌هاي ديگر هم‌اتاق مي‌شويد، گفت‌وگو مي‌کنيد و تجارب سفر خود را با يکديگر به اشتراک مي‌گذاريد. چيزي شبيه همان به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها در فضاي مجازي، اما اين بار در واقعيت و با تأثير و جذابيتي به شدت بيشتر از دنياي مجازي. در بسياري ديگر از کشورها، چون در اکثر موارد جوانان به اين مراکز اقامتي مراجعه مي‌کنند و ارتباط مستقيم و نزديکي با يکديگر دارند، امکان پيدا کردن دوستان صميمي و نزديک از ديگر شهرها و فرهنگ‌ها برايشان فراهم مي‌شود. شکل گيري گفت‌وگو بين مسافران يک هاستل در آشپرخانه و يا اتاق‌هاي مشترک از  بهترين دستاوردهاي مسافران است. امري که در هتل‌ها کمتر آن را تجربه خواهيد کرد. در اين گفت‌وگوها علاوه بر آشنايي با فرهنگ‌هاي مختلف مي‌توان از تجارب روزانۀ هم‌اتاقي‌ها و مکان‌هايي که ديده‌اند، مطلع شد و حتي به صورت گروهي اقدام به گشت و گذار در شهر نموده و با تقسيم کردن هزينه‌ها در پول مصرفي خود صرفه‌جويي کرد.
 
گرچه تجربۀ ايجاد مکان‌هاي مشابه هاستل در ايران ريشه‌هاي قديمي دارد اما در دهه‌هاي اخير احداث هاستل‌ها به سبک و سياق جديد، کمتر ديده مي‌شود. اگر سري به اتحاديه بين المللي هاستل‌هاي جهان بيندازيد متوجه خواهيد شد که بيش از 7 هزار هاستل در کشورهاي مختلف مشغول فعاليت هستند و حتي يک هاستل از ايران در اين انجمن ثبت نشده است.
 
هاستل رقيبِ هتل‌ نيست!
 
ممکن است در واکنش اوليه، بسياري از هتل‌داران تصور کنند که با ايجاد خانه‌هاي مسافر، يک رقيب به رقباي هتل‌ها اضافه خواهد شد اما اگر به واقعيات صنعت توريسم ايران نگاهي بيندازيم، متوجه خواهيم شد که اين مراکز اقامتي نه تنها تهديدي براي هتل‌ها نخواهند بود بلکه فرصتي خواهد بود براي گسترش و تعميق فرهنگ اقامت مسافران در فضاهاي استاندارد و توريستي.
 
براساس نتايج يک نظرسنجي که مرکز گردشگري دانشجويان جهاددانشگاهي در سال 92 انجام داده ؛ «گراني هتل‌ها و مراکز اقامتي» بزرگ‌ترين مشکل مسافرت براي مردم ايران است. اين مرکز اعلام کرده؛« نرخ بالاي يک شب اقامت در ايران اصلا مقرون به صرفه نيست و اين مشکل بزرگيست که هميشه مسافران در انتخاب محل اسکان خود با آن روبرو بوده‌اند. مسافران و گردشگران داخلي که يکي از استان‌هاي کشور را براي تعطيلات برگزيده‌اند، اگر مجبور به گرفتن هتل باشند مجبورند با نرخ‌هاي بسيار بالاي هتل‌ها خود را سازگار کنند وگرنه بايد به اقامتگاه‌هاي اجاره‌اي شخصي پناه ببرند که اصلا هيچ نفعي به حال صنعت گردشگري ملي ندارد ». [3]
 
از سوي ديگر اگر نگاهي به ضريب اشغال مدارس آموزش و پرورش يا خانه‌هاي معلم در ايام تابستان يا نوروز بيندازيم، متوجه اين امر خواهيم شد که گرچه بخش زيادي از جامعه علاقمند به سير و سياحت در سطح کشور است، اما عدم توان مالي اين بخش از جامعه، موجب گرايش آنان به فضاهاي غيراستاندارد آموزش و پرورش يا نهادهاي ديگر براي اسکان خواهد شد. بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تنها تا اواسط تابستانِ سال جاري، حدود يک ميليون نفر، مدارس آموزش و پرورش را براي اسکان خود انتخاب کرده‌اند. البته اين آمار به غير از ديگر مراکز اقامتي نظير چادرهاي موقت در پارک‌ها نظير باغ فدک اصفهان است. اين بخش از جامعه ايران که عموما در مدارس و پارک‌ها اقدام به اسکان موقت مي‌کند، مي‌تواند بخشي از جامعۀ هدف هاستل‌ها را تشکيل دهد. افرادي که توان مالي چندان بالايي براي پرداخت هزينه چندصد هزار توماني يک شب اقامت در هتل را ندارند.
 
علاوه بر اين، جوانان ايراني هم که در پي کسب تجربه‌هاي جديد در سفر هستند، به اين فضاها علاقه‌مند خواهند بود. در ديگر سو با توجه به شناخت دقيق بسياري از توريست‌هاي جوان خارجي از هاستل‌ها، احتمالا آنان نيز علاقمند به استفاده از اين مراکز اقامتي هستند. چرا که فرهنگ اقامت در هاستل در بسياري از کشورها رايج بوده و به مانند هتل‌ها، هاستل‌ها نيز در بسياري از کشورها و بين توريست‌ها شناخته شده است. مخصوصا اين‌که بسياري از جوانان خارجي از طريق سايت‌هاي مکان‌يابي اينترنتي، خانه‌اي براي اسکان خود پيدا مي‌کنند که اين مورد نيز سودي به حال صنعت گردشگري ايران نخواهد داشت. 
 
مخاطبين هاستل‌ها، مسافريني هستند که امکان پرداخت بيش از چند ده هزار تومان براي يک شب اقامت خود را ندارند و ترجيح مي‌دهند با استفاده از امکانات آشپزي و غيره هزينه سفر خود را به حداقل برسانند. اين دسته از مسافران هيچ گاه جمعيتِ هدف هتل‌ها نبوده و نهايتا در همين مراکز اقامتي موقت نظير مدارس آموزش و پرورش و يا باغ فدک و... اقامت خواهند گزيد.
 
طبق آنچه در ديگر کشورها نيز مرسوم است، هاستل‌ها حتما نبايد در فضاي ملکي چند هزار متري و با امکاناتي  بسيار وسيع نظير هتل‌ها تأسيس شود. بلکه آنها عموما در فضاهاي استيجاري و نهايتا در خانه‌هاي چند صد متري ملکي مستقر و به ارائه خدمات مشغول هستند. متوليان صنعت توريسم در ايران براي ايجاد و گسترش هاستل‌ها و خانه‌هاي مسافر جديد، مخصوصا در شهرهاي توريستي نظير اصفهان، نبايد سختگيري چنداني نسبت به مؤسسين چنين مراکزي داشته باشند و با تسهيل شرايط، امکان تأسيس هاستل‌ها در ايران را فراهم کنند. امري که علاوه بر ايجاد اشتغال، مي‌تواند گردشگري داخلي و خارجي را توسعه دهد. 
 
[1] هادي زاده کاخکي، سعيد، کاروانسرا در ايران، تهران : دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي ،1389
 
[2] هاستل چيست؟، روزنامه جام جم/چهارشنبه 16 مرداد 1392
 
[3] خبرگزاري فرهنگيان ايران 15. 5. 94

نویسنده : روح الله صفری
منبع : خبرگزاري ايسنا منطقه اصفهان

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها