City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

راهکارهايي براي درمان گرمازدگي در سفر (1397/04/13)

براي اينکه به هنگام سفر در فصول گرم سال دچار گرمازدگي نشويد لازم است تا موارد متعددي را مد نظر داشته باشيد. در اين مطلب با راهکارهاي مختلف براي جلوگيري از گرمازدگي آشنا مي شويد.
راهکارهايي براي درمان گرمازدگي در سفر

به گزارش بزنيم بيرون , به هنگام سفر در فصول گرم سال ممکن است دچار گرمازدگي شويد و شما را به شدت اذيت کند و سفر را تبديل به تجربه اي تلخ. اين اتفاق بيشتر در مواقعي رخ مي دهد که به طبيعت سفر کرده ايد و يا در معرض مستقيم نور خورشيد قرار گرفته ايد. شايد قبل از اين که متوجه شويد گرمازدگي به سراغ شما آمده باشد و آرام حلتان را بد کند، سرگيجه بگيريد و از حال برويد.

در اين مطلب نگاهي خواهيم داشت به راهکارهايي براي جلوگيري و #درمان گرمازدگي در سفر. با مطالعه ي اين مطلب ديگر نگران رخ دادن اين مشکل نباشيد و با رعايت نکات و توضيحات داده شده به راحتي به سفر و لذت بردن از آن بپردازيد.

گرمازدگي چيست و چرا رخ مي دهد

گرمازدگي در معناي عام و اصلي يعني حالتي که به همراه سرگيجه، خستگي، حالت تهوع و ... به دليل کم شدن آب و نمک بدن به انسان دست مي دهد. اين اتفاق زماني رخ مي دهد که هوا بسيار گرم باشد و فردي دچار گرمازدگي مي شود که تعرق بالايي داشته باشد و از اين طريق ميزان بالايي از آب بدن خود را از دست بدهد. گرمازدگي بيشتر براي افرادي رخ مي دهد که در فضاي باز و هواي گرم به فعاليت هايي مانند ورزش کردن، پياده روي و ... مي پردازند. زماني که بدن ديگر نتواند خود را سرد نگه دارد گرمازده مي شويد.

اگرچه گرمازدگي در نوع خود زياد خطرناک نيست ولي مي تواند باعث بروز اتفاقاتي ديگر شود. مانند از حال رفتن، بيهوش شدن و يا حتي سکته کردن در صورتي که هرچه سريع تر براي بهبود وضعيت  فرد اقدامي صورت نگيرد.

مشکلات ديگري نيز براي کليه ها، مغز، قلب و ... نيز ممکن است روي دهد. اگر با فردي که دچار گرمازدگي شده برخورد کرديد و يا حس کرديد که گرمازده شده ايد هرچه سريع تر با اورژانس تماس بگيريد و يا نکاتي که در ادامه ي مطلب مطالعه خواهيد کرد راانجام دهيد.

در ادامه سه بخش را مطالعه خواهيم کرد. بخش اول درباره ي مقابله با گرمازدگي است، بخش دوم راهکارهايي مي باشد که بايد در مقابل گرمازدگي آن ها را انجام دهيم و در بخش سوم براي شما از راهکارهاي درمان گرمازدگي صحبت خواهيم کرد.

علائم گرمازدگي:

اگر شما هريک از شرايط زير را داشتيد بدانيد که گرمازده شده ايد.

... سرگيجه

... حالت تهوع

.. ضربان قلب تند و ضعيف

... دماي بدن بالاتر از ۴۰درجه

... پوست سرد و مرطوب

... خستگي و بي حالي

... تعرق بالا

... تشنگي مفرط

راهکارهايي براي جلوگيري از گرمازدگي:

در اين قسمت راهکارهايي را مطالعه خواهيم کرد که براي جلوگيري از گرمازدگي به کار شما مي آيند.

1-  از لباس هايي که رنگ روشن دارند استفاده کنيد و سبک نيز باشند

اگر از اين نوع لباس ها استفاده کنيد گراي کمتري را متوجه خود خواهيد کرد زيرا رنگ روشن کمتر گرما را به خود جذب مي کند. گرماي حاصل از تابش خورشيد سبک بودن و نازکي نيز از اهميت بالايي برخوردار مي باشد و باعث مي شود تا هوا از لباس رد شده و دماي بدن شما را کمي پايين بياورد. جالب است که بدانيد اگر به دليل تعرق لباس شما خيس شود خودش به عنوان نوعي خنک کننده عمل خواهد کرد. پس از لباس هايي استفاده کنيد که جلوي عرق کردن شما را نمي گيرند.

۲-از پوست خود در مقابل تابش خورشيد محافظت کنيد

زماني که به وارد محيطي باز مي شويد و يا در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار خواهيد گرفت از کرم هاي ضد آفتاب استفاده کنيد. به شما پيشنهاد مي کنيم تا اگر در بيايان و يا طبيعت هستيد سر و صورت خود را با استفاده از کاورهاي پارچه اي بپوشانيد و يا از عينک هايي با شيشه هاي بزرگ استفاده کنيد.

۳-آب زياد بنوشيد.

حتي اگر احساس تشنگي نيز نمي کنيد هر از گاهي آب بنوشيد زيرا اين کار باعث مي شود تا دماي بدن شما خنک بماند و آب خود را از دست ندهد. محققان مي گويند بهتر است هر ۱۵دقيقه آب نوشيده شود.

۴-از مکان هاي گرم دوري کنيد

اگر در اتومبيل بايد منتظر بمانيد پنجره ها را پايين دهيد و يا کولر را روشن کنيد. هيچ گاه در مکاني بسته و گرم نمانيد. ممکن است که براي خريد به خيابان رفته باشيد و هوا بسيار گرم باشد. اگر احساس ناخوشي کرديد هرچه سريع تر به فروشگاهي برويد که هواي خنکي دارد.

۵-به هنگام انجام دادن فعاليت هايي مانند ورزش و پياده روي کمي استراحت کنيد و در زمان هاي خنک روز به بيرون برويد

اين کار باعث مي شود تا بدن شما خنک تر شود و کمي آب بنوشيد. گرم ترين زمان در روز از ساعت ۱۰صبح تا ۶بعد از ظهر مي باشد پس به اين مدت زمان به خوبي دقت کنيد و فعاليت هاي خود را با آن تنظيم کنيد.

راهکارهايي که در مواجه با گرمازدگي بايد انجام داد:

۱-اگر هريک از شرايط زير را داشتيد بدانيد که گرما زده شده ايد و بايد دماي بدن خود را پايين بياوريد

پوست سرد و مرطوب، تعرق زياد، غش و سرگيجه و خستگي، نبض سريع ولي ضعيف، گرفتگي عضلات، حالت تهوع، سردرد، کم شدن آب بدن و...

۲-مراقب افراد کم سن و سال و مسن باشيد

افرادي که کم تر از ۴سال و بيشتر از ۶۵سال سن دارند بيشتر در خطر گرمازدگي و مشکلات ناشي از آن قرار مي گيرند. توجه و احتياط بيشتري را در رابطه با اين افراد از خود نشان دهيد.

۳-حواستان به روش هاي درمان باشد

ممکن است فردي از دارويي خاص استفاده مي کند و يا حساسيت هايي دارد. در نتيجه به هنگام درمان گرمازدگي بايد حواس خود را به خوبي جمع کنيد.

۴-از وزن خود اگاه باشيد

بايد بدانيد که هرچه وزن شما بيشتر باشد بيشتر در خطر مواجه شدن با گرمازدگي قرار خواهيد داشت زيرا بدن براي خنک کردن بايد انرژي بيشتري را صرف کند.

۵-نفس هاي عميق بکشيد و استراحت کنيد

در اين قسمت راهکارهايي را مطالعه خواهيم کرد که براي درمان گرمازدگي مناسب مي باشند:

1-  در مکاني خنک استراحت کنيد

زماني که دچار گرمازدگي مي شويد هرچه سريعتر در مکاني خنک و يا زير سايه دراز بکشيد و استراحت کنيد. اگر نتوانستيد مکاني خنک و يا داراي سايه پيدا کنيد به پشت بخوابيد و پاهاي خود را بالا و به سمت قلب خود ببريد.

۲-نوشيدني هاي خنک بنوشيد

بهتر است از آب و نوشيدني هاي غير الکلي خنک استفاده کنيد. اين کار باعث مي شود تا دماي بدن شما پايين بيايد.

۳-حمام کنيد و يا وارد آب شويد ( رودخانه، درياچه، استخر و... )

اگر امکانش وجود دارد حمام آب سرد کنيد و يا حوله هايي را خيس کرده و بر روي تمامي قسمت هاي بدن خود قرار دهيد.

۴-لباس هاي خود را در بياوريد و يا کمترشان کنيد

بهتر است لباس هايي که امکان در آوردن آن ها وجود دارد از تن در بياوريد تا بدن شما در معرض هواي آزاد قرار بگيرد.

۵-اگر در قفسه ي سينه ي خود درد احساس کرديد با اورژانس تماس بگيريد

اين اتفاق شايد کم رخ دهد ولي خطرات جدي را به همراه خواهد داشت. مانند سکته ي قلبي و...

نکاتي مهم و ضروري در رابطه با گرمازدگي:

۱-اگر دماي بدن شما بيشتر از ۴۰ درجه شد حتما با ۱۱۵ ( اورژانس ) تماس بگيريد.

۲-شخصي که دچار گرمازدگي شده را هرچه سريع تر به محيطي خنک منتقل کنيد.

۳-به بدن شخصي که گرمازده شده با اسپري آب خنک بپاشيد و يا از حوله هاي خيس استفاده کنيد.

۴-از کيسه هاي يخ براي خنک کردن بدن استفاده کنيد.

۵-به شخص گرما زده نوشيدني هاي خنک مانند آب، آبميوه، نوشيدني هاي انرژي زا و ... بدهيد.

۶-زماني که اورژانس رسيد و يا به دکتر مراجعه کرديد تمامي شرايط را توضيح دهيد. ( با جزئيات)

۷-دراز بکشيد و پاهاي خود را بالا نگاه داريد.


منبع : کارناوال

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها