City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

تخفيف هاي عجيب و غريب در فروشگاه‌هاي تهران (1394/08/10)

افزايش فروشگاه هاي زنجيره اي «همواره تخفيف» و تخفيف هاي عجيب و غريب و صف هاي شلوغ آنها بهانه اي شد تا دليل اين همه تخفيف و پيامدش را جويا شويم.
تخفيف هاي عجيب و غريب در فروشگاه‌هاي تهران

به گزارش بزنيم بيرون ، « يکي بخر دوتا ببر»، «۱۰ روز خريد باورنکردني، هرکالايي که دوست داريد ۵۰ درصد تخفيف»، « يک خريد= يک هديه» همه اين ها، عبارات آشنايي هستند که شايد روزي چندبار از فروشگاه هاي زنجيره اي برايمان پيامک مي شوند و خيلي هايمان را از اين همه تبليغات کلافه مي کنند. اما بايد بدانيد که همين پيامک هاي کلافه کننده براي بسياري از مردم خبر خوشحال کننده اي است. اگر شما هم از کنار اين فروشگاه هاي «همواره تخفيف» رد شويد اين خوشحالي گسترده را به خوبي مشاهده خواهيد کرد. اما اين تخفيف هاي عجيب و غريب براي چيست؟ و اينکه آيا اين تخفيف ها و اين صف هاي عجيب و غريب به نفع مردم است با به ضررشان؟

کارو کاسبي‌مان کساد شده

اگر تا چندسال پيش رفتن به فروشگاه هاي زنجيره اي در گوشه کنار شهر زحمت رفت و آمد داشت و بسياري از مردم ترجيح مي دادند به جاي رفتن به اين فروشگاه ها و ماندن پشت ترافيک و يا پرداخت کرايه هاي سنگين از سوپرمارکت و يا مغازه هاي محله شان خريد کنند، چند سالي است که اين فروشگاه هاي زنجيره اي پا را فرا تر گذاشته اند و سروکله شان در کوچه پس کوچه ها و همه محله هاي شهر پيدا شده است تا مردم رغبت بيشتري براي خريد از آنها داشته باشند. البته اين فروشگاه ها به مذاق همه خوش نيامد، چون باعث شد بسياري از مغازه و سوپرمارکت هاي محلي کار و کاسبي‌شان حسابي کساد شود و حتي مجبور شوند که کرکره مغازه هايشان را پايين بکشند. براي همين پاي درد دل يکي از همين مغازه هاي محلي در حکيميه تهران نشستيم: «جنسي که اين فروشگاه ۲۲۵۰ تومان مي فروشد و رويش ۴۵۰۰ تومان قيمت خورده ما به زور ۴۰۰۰ تومان مي خريم. خيلي سود روي اجناس بکشيم ۵ تا ۱۵ درصد است. اين فروشگاه ها عمده خريد مي کنند و مثلا ۵ روز يک خط توليد را به صورت چکي  مي خرند. اما من اگر بخواهم مستقيم از کارخانه خريد کنم برايم خيلي گران تر تمام مي شود و هيچ وقت نمي توانم به قيمت اين فروشگاه ها اجناسم را بفروشم. باز شدن پاي اين فروشگاه ها به محله ها باعث شده که چند نفر در همين محله مغازه هايشان را جمع کنند و از اين فروشگاه‌ها شکايت کنند.»

شرکت هاي توليدي با بحران نقدينگي روبرو هستند

زياد شدن فروشگاه هاي زنجيره اي «همواره تخفيف » با اسامي مختلف رقابت بامزه اي را در شيوه تبليغاتشان پديد آورده است. به گونه اي که در اين رقابت تنگاتنگ هر فروشگاهي که بتواند با تخفيف ويژه تر و قيمت نازل‌تري اجناسش را توزيع کند برنده است. اين مسابقه فروش و شيوه هاي عجيب و غريب تبليغاتي که مردم تعيين کننده برنده آن هستند يادآورد جمله « آتيش زدم به مالم» همان کاسب هاي قديمي به شيوه اي نوين است. براي سردرآوردن از اين قيمت هاي عجيب و غريب با يک کارشناس اقتصادي تماس گرفتيم. دکتر سيدحسين رضوي پور برايمان چرايي اين ماجرا را توضيح داد: «بخش توليد و توزيع ما وابسته به تسهيلات بانکي هستند. سيستم بانکي هم بخش توليد وهم توزيع را به خودش وابسته کرده است. حالا که شرکت ها با بحران نقدينگي روبرو هستند براي تامين نقدينگي جاري خودشان مجبورند کالا ها را زير قيمت بفروشند. يکي ديگر از دلايل اين قيمت ها و تخفيف ها اين است که با اين کار قصد انبارگرداني دارند و مي خواهند انبارشان را خالي کنند. مثلا يک فروشگاه يک محصولي را خريده است که ۸۰ درصدش را فروخته و مي خواهد اين ۲۰ درصد را هم بفروشد. يعني دلش نمي خواهد دوباره درخواست اين محصول را بدهد. براي همين اين ۲۰ درصد را با قيمت نازل تري براي فروش مي گذارد که مثلا وقتي شما محصولات را خريد مي کنيد متوجه تاريخ توليد قديمي آن مي شويد و فرصت زيادي براي مصرف محصولات نداريد.»

فروشگاه هاي زنجيره اي چرخه مبادلاتي را دور مي زنند

يکي ديگر از دلايل استقبال ازاين فروشگاه هاي زنجيره اي هزينه بالاي مبادلات کالا در کشور است. به گفته رضوي بالا بودن اين هزينه به قدري است که حداقل ۴۰ درصد در قيمتي که به دست مشتري مي رسد تاثير مي گذارد و دور زدن اين جريان باعث پايين آمدن قيمت مي شود. « يعني شما اگر کالايي را ۵۰ تومان توليد مي کنيد اين کالا تا به دست فروشنده برسد به بالاي ۱۰۰ تومان مي رسد. اين کار قصد دارد شبکه توزيع را دور بزند تا کالا ارزان قيمت تر به دست مشتري برسد. گاهي هم توليد کننده يک محصول جديد را براي شناخته شدن با قيمت پايين تر عرضه مي کند. گاهي اوقات هم يک فروشگاه يک محصول را خريده است که ۸۰ درصدش را فروخته و مي خواهد اين ۲۰ درصد را هم بفروشد. يعني دلش نمي خواهد دوباره درخواست اين محصول را بدهد. براي همين اين ۲۰ درصد را با قيمت نازل تري براي فروش مي گذارد.

گاهي هم تاريخ انقضاي يک محصول نزديک است براي اينکه اين محصول روي دست فروشگاه نماند با قيمت خيلي پايين تر به فروش گذاشته مي شود و از اين طريق مي تواند با آوردن مشتري به فروشگاه ديگر محصولاتش را با قيمت عادي بفروشد.»

نبايد موجب مصرف گرايي شود

گرچه ارزان فروشي اين فروشگاه ها شايد در نگاه اول مثبت به نظر برسد. اما صف هاي طولاني و متراکم جلو درهاي ورودي و عطش خريد ميان مردم داخل صف منظره زيبايي را نشان نمي دهد. به همين دليل است که کارشناسان اقتصادي اين فروشگاه هاي زنجيره اي را ترويج يک نوع مصرف گرايي مي دانند. اما به گفته رضوي اين عطش و شهوت خريد اگر کنترل شود مي تواند مانند بسياري از کشورهاي دنيا در کاهش تورم موثر واقع شود. «اينکه اين فروشگاه ها توانسته اند چرخه نادرست توزيع را دور بزنند و جنس را ارزان تر به دست مردم برسانند خوب است. اما اگر بعدها حالت لوکس فروشي  به خودش بگيرد و ترويج کالاي گران تر شود و خريد گران تر را تشويق کند اين به ضرر مردم است و تبليغ يک سبک مصرفي است. مانند اتفاقي که در بسيار از فروشگاه ها افتاده است و چون متاسفانه خريد از يک محل خاص ارزش تلقي مي شود گاهي يک قلم کالا بيخود و بي جهت بالاتر از ارزش اصلي خود فروخته مي شود.»

اقتصاد کشورما دلال محور است

ورشکست شدن و شاکي بودن بسياري از مغازه هاي محلي ديگر پيامد اين فروشگاه هاست که رضوي اينطور پاسخ مي دهد: «در کشور ما براي مثال  تعداد لباس فروشي هاي يک منطقه در تهران نسبت به نياز منطقه بسيار زياد است. اين تعدد به علت اقتصاد دلال محور در کشورماست و اين هزينه مبادلاتي را بالا مي برد. در حالي که بيشتر اوقات طرف چون مشتري ندارد بيکار در مغاز نشسته است و هزينه اش را مي خواهد از مشتري بگيرد. يکي ديگر از هزينه هايي که به مشتري تحميل مي شود همين هزينه اجاره مغازه هاست. براي همين فروشگاه هاي زنجيره اي که توانسته اند چرخه مبادلاتي اشتباه در کشور را دور بزنند. موجب ورشکستگي برخي شده اند.»
 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها